2020 המסתיימת בעוד כחמישה שבועות תיזכר כאחת השנים המאתגרות ביותר גם עבור שוק הרכב המקומי, שנפגע - כמו מרבית העסקים במשק - באופן קשה ממגפת הקורונה. אומנם מבחינת נתוני מכירה אבסולוטיים היא עדיין עשויה להיכנס לרשימת עשר השנים המוצלחות ביותר עבור יבואני הרכב (וקופת האוצר כמובן), וספק אם בעלי זיכיון היבוא לארץ זקוקים כעת לתרומות כדי לסגור את החודש - אבל עדיין זו תהיה שנה רביעית ברציפות של ירידה במכירות, הפעם עם צניחה של כ-15%, וגם 2021 אינה צפויה להחזיר את השוק למספרי שיא.
כתבות נוספות למנויים:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העניין הוא שיצרני הרכב אינם עוצרים. ירידה בשוק הרכב הישראלי או העולמי משפיעה על תוכניותיהם רק שנים קדימה. לכן אנחנו צפויים למבול של דגמים חדשים בחודשים הקרובים, כולם ללא יוצא מהכלל חלק מתוכניות שנסגרו הרמטית עוד לפני שסיני סורר אכל עטלף אחד יותר מדי, או כל סיבה אחרת שעצרה לנו את החיים כפי שהכרנו ונעלה במשך חודשיים את שוק הרכב באופן טוטאלי, תוך שהיא מזריקה פאניקה חסרת תקדים לכל מי שעוסק במסחר.
אז 2021 תשגר לכיווננו מספר גדול של דגמים חדשים, כמו בכל שנה. וכמו תמיד, בין רכב משפחתי שעבר מתיחת פנים קלה למכונית מיני שקיבלה מנוע ליטר חסכוני יותר, יהיו גם מועמדים בולטים לתואר "להיט המכירות". בין אם הסיבה לכך היא שהדגמים האלו נראים לגמרי אחרת מאלו שהכרנו עד כה, ובין אם בשל טכנולוגיה חדישה או מנועים מתקדמים, וכמובן בשל צונאמי החשמל הגדול שירחיב כאן משמעותית את ההיצע.
הכינו עצמכם גם לדגמים שזוממים לשבור "מחירי שוק" מקובלים, כאלה שיעוררו את בלוטות החשק המוטורי ואחרים שינסו לדגדג את העידן האוטונומי הבא. הנה הבולטים שבהם:
- מתי אצלנו: רבעון שני
- מתחרים בולטים בקטגוריה: פיז'ו 2008, רנו קפצ'ור
- גם חשמל/היברידי-נטען: גם חשמל
דור שני למוקה מנצל היטב את בעלת הבית החדשה של אופל, פיז'ו-סיטרואן. מעבר לעובדה שהוא מבוסס על מכלולים ופלטפורמה צרפתיים, העיצוב הלא שגרתי שלו מסמל את הקו העתידי של היצרנית, ובאופן טבעי צפוי להיות הקלף החזק שלו בשוק רווי מתחרים מעניינים. לצד מנועי בנזין ודיזל הוא יוצע כמובן גם בגרסה חשמלית, עם טווח נסיעה של כ-300 ק"מ בין טעינות.
- מתי אצלנו: רבעון שני
- מתחרים בקטגוריה: קיה פיקנטו, יונדאי i10, שברולט ספארק
- גם חשמל/היברידי-נטען: אין
המכונית הזולה ביותר בישראל תנחת כאן בדגם חדש ועדכני, שעשוי לחולל מהפך של ממש עבור המותג. ראשית, הסנדרו החדש יוצע לראשונה עם מנוע מודרני (שלושה צילינדרים, ליטר מוגדש, 90 כ"ס) ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה. שנית, לראשונה במותג הוא יצויד במערכות בטיחות אקטיביות. שלישית ואולי חשוב מכל, הוא מבוסס על פלטפורמת סופר-מודרנית של רנו קליאו העדכנית, ולכן צפוי לחולל מהפך של ממש באיכות הנסיעה של דאצ'יה. עם המחיר המתאים ושיווק נכון, הסנדרו עשוי להתגלות כלהיט מכירות מפתיע.
- מתי אצלנו: רבעון שני
- מתחרים בקטגוריה: פיז'ו 3008, קיה ספורטאז'
- גם חשמל/היברידי-נטען: היברידי-נטען
יונדאי תנחית בשנה הבאה שורה של דגמים חדשים ומעודכנים, אבל החשוב בהם יהיה הדור הרביעי לטוסון, מהאחראים לפופולאריות הגואה של רכבי הפנאי בישראל. עם עיצוב מרשים, תא נוסעים מקורי ומערכות בטיחות מתקדמות, יש לו מה שנחוץ. הגרסה העיקרית תצויד אומנם עדיין במנוע בנזין רגיל בנפח 2.0 ליטר, אך בהמשך יצטרפו מנועים היברידיים והיברידיים-נטענים. העובדה שאחיו הקוריאני - קיה ספורטאז' - ינחת בדור חדש רק בתחילת 2022, תסייע לו ללא ספק.
- מתי אצלנו: רבעון שלישי
- מתחרים בקטגוריה: פיז'ו 2008e
- גם חשמל/היברידי-נטען: רק חשמל
בשנה הבאה תציע כאן מאזדה את ה-MX-30, רכב חשמלי ראשון עבורה שמבוסס על ה-CX-30 המוכר אבל מעוצב באופן שונה, בין היתר עם דלתות אחוריות הנפתחות בזווית הפוכה לקדמיות. המנוע מפיק 143 כ"ס, ומצברי 35.5 קוט"ש מספקים טווח נסיעה של 200 ק"מ בלבד. בעתיד תוצג גם גרסה עם מנוע וואנקל שישמש כגנרטור לטעינת סוללה ויאריך בכך את טווח הנסיעה, אך לא ברור אם היא תשווק כאן.
- מתי אצלנו: מחצית שנייה
- מתחרים בקטגוריה: סקודה קודיאק, פיז'ו 5008, ניסאן אקס-טרייל
- גם חשמל/היברידי-נטען: היברידי-נטען
אלה חדשות מאוד מעניינות. רכב הפנאי הוותיק של מיצובישי משווק זה שמונה שנים אצלנו ללא שינויים כמעט, וזה לא מפריע לו להיות הדגם הנמכר ביותר של המותג ואחד הנמכרים ביותר בקטגוריה - בעיקר הודות לשורת המושבים השלישית ולמקום לשבעה נוסעים. אבל הדגם שיחליף אותו יהיה משהו אחר ויגיע בתקינה אמריקנית, דגם ראשון למותג. בינתיים לא פורסם כל מידע על אודותיו, אבל לפי הערכות הוא יבוסס כנראה על פלטפורמת ניסאן אקס-טרייל, עם עוד יותר מרחב פנים וכבעבר, גם בגרסה היברידית-נטענת. וכן, הוא צפוי להיות יקר יותר.
- מתי אצלנו: רבעון שלישי
- מתחרים בקטגוריה: פולקסווגן iD4
- גם חשמל/היברידי-נטען: רק חשמל
בעוד הליף החשמלית לא הפכה אצלנו ללהיט מכירות, לאריאה כלים להיות פופולארי הרבה יותר. גם בגלל עיצוב ייחודי ומראה של רכב פנאי, ובעיקר הודות לטווח נסיעה טוב משמעותית, שיעמוד על בין 350 ק"מ בגרסת הבסיס ל-500 ק"מ מרשימים מאוד בגרסה הבכירה והיקרה יותר. עוד צפוי לנחות כאן קשקאי חדש לחלוטין, שיוצע גם בגרסה היברידית.
- מתי אצלנו: סוף השנה
- מתחרים בקטגוריה: ג'יפ רנגלר
- גם חשמל/היברידי-נטען: לא
הברונקו הוא שמו של רכב שטח אגדי שפורד החייתה, ואשר מצית את דמיונם של אנשי שטח כבר חודשים ארוכים. לא רק שהוא נראה מצוין ומבטיח להציע יכולת יוצאת דופן, הוא גם מכוון היישר מול מלך השטח הבלתי מעורער בארה"ב (וגם בישראל, תדמיתית לפחות), ג'יפ רנגלר. אנחנו - ושאר העולם - מצפים בקוצר רוח להפגיש אותם לקרב בתחתית מעלה ורדית.
- מתי אצלנו: אמצע השנה
- מתחרים בקטגוריה: מיני קופר SE, פיז'ו 208e, רנו זואי
- גם חשמל/היברידי-נטען: רק חשמל
כמעט 14 שנים לאחר שהוצגה לראשונה, תנחת בישראל פיאט 500 חדשה שעברה מהפך של ממש - בעיקר המעבר להנעה חשמלית עם 118 כ"ס בגרסה בכירה או 95 כ"ס בגרסת בסיס, וטווח נסיעה של 320 ו-180 ק"מ בהתאמה. העיצוב החיצוני נותר דומה, אבל תא הנוסעים עבר כנדרש שדרוג מסיבי, לרבות תוספת מערכות בטיחות מתקדמות. החדשות הפחות טובות: תג המחיר צפוי להיות גבוה משמעותית מזה של הדגם הנוכחי, ויקשה מאוד על היקפי מכירות דומים לאלה של הקודמת.
- מתי אצלנו: רבעון שני
- מתחרים בקטגוריה: פיז'ו 2008, רנו קפצ'ור
- גם חשמל/היברידי-נטען: חשמל
ארבע שנים לאחר שהופסק שיווקה אצלנו, תחזור סיטרואן C4 לאולמות התצוגה כאן אבל בדגם חדש ושונה לחלוטין. את מראה המשפחתית-קומפקטית-חמש-דלתות מחליף עיצוב של רכב פנאי דמוי-קופה מקורי. הפלטפורמה המודרנית (CMP) מאפשרת לצד מנועי בנזין ודיזל מוכרים גם גרסה חשמלית עם 300 ק"מ בין טעינות. הדגם הזה יאפשר לנו גם לזהות היכן ממוצבת סיטרואן בהיררכיה של קונצרן PSA בישראל. פיז'ו בראש, אבל האם היא תמצא עצמה מתחת לאופל מבחינת תגי-מחיר?
- מתי אצלנו: רבעון שלישי
- מתחרים בקטגוריה: רנו קליאו, פיז'ו 208, סיאט איביזה, יונדאי i20, טויוטה יאריס
- גם חשמל/היברידי-נטען: לא
סקודה עדיין לא מפרסמת כל מידע או תמונות על אודות הדור הרביעי והכולו-חדש של פאביה, הסופר-מיני הצ'כית. הבסיס יהיה כרגיל זהה לזה שמשמש גם את סיאט איביזה, לרבות מנועים ותיבות הילוכים דומים. היא תצנח היישר לקטגוריה עמוסה בדגמים מצוינים ועדכניים, לרבות רנו קליאו שבצמרת, פיז'ו 208 וטויוטה יאריס המשובחות, אך גם יונדאי i20 חדשה.
- מתי אצלנו: רבעון שלישי
- מתחרים בקטגוריה: פיז'ו 3008, יונדאי טוסון
- גם חשמל/היברידי-נטען: היברידי
הארקנה מסובב הראשים הוצג בתחילה עבור השוק הרוסי בלבד, אבל רנו הודיעה לאחרונה כי הוא ישווק גם באירופה ובישראל. ואל תיתנו לעיצוב הכמו-קופה להטעות אתכם, מדובר ברכב עם מידות נדיבות, לרבות בסיס גלגלים ארוך אפילו מהקוליאוס – רכב הפנאי הגדול בהיצע המותג כיום. יהיה מנוע בנזין מוגדש מוכר (1.33 ליטר), אבל גם היברידי מעניין עם 1.6 ליטר בנזין וצמד מנועים חשמליים.
- מתי אצלנו: מחצית שניה
- מתחרים בקטגוריה: איון LX
- גם חשמל/היברידי-נטען: רק חשמל
המותג הסיני הצליח למכור השנה כ-650 מכוניות חשמליות, כמעט מחצית מכלל הרכבים נטולי הזיהום שעלו על הכביש השנה. בשנה הבאה צפויה לנחות כאן ספינת הדגל של MG, המארבל R, שבינתיים הוצג כקונספט ואלינו יגיע לאחר שיקבל תקינה אירופית, והוא צפוי להציע יכולות יוצאות דופן, שמוכרות רק מרכבי יוקרה חשמליים.
למשל יחידת הנעה שככל הנראה תהיה עם שלושה מנועים חשמליים, קדמי ושניים מאחור, המאפשרים בכך הנעה כפולה קבועה עם הכוונת מומנט, בדיוק כמו אודי e-טרון S. ההספק המשולב עומד על כ-300 כ"ס ומאפשר זינוק ל-100 קמ"ש בפחות מ-5 שניות, בעוד טווח הנסיעה עומד על כ-370 ק"מ. גם סביבת הנהג מזכירה מותגי יוקרה, עם שפע דיפוני עור ומסך מגע ענק ("19.4) בקונסולה המרכזית.
דצ'יה ספרינג: חשמלי ראשון למותג שיהיה ככל הנראה הזול מסוגו בישראל, ואידיאלי לפרויקטי תחבורה שיתופית עירוניים הודות למידות מיני. יהיה בעל מראה של רכב פנאי ותנוחת נהיגה גבוהה. המנוע החשמלי מתאים אף הוא למרחקים קצרים, עם מצברים קטנים המאפשרים טעינה מהירה וטווח רשמי של 295 ק"מ במסלול עירוני (225 ק"מ במסלול משולב).
פולקסווגן ID4 וסקודה אניאק: בעוד ה-ID3 לא תשווק מחוץ לאירופה, גרסת הפנאי ID4 עשויה לנחות כאן. כך גם במקרה של סקודה חשמלית, האניאק, ועוד לא ברור מי משתיהן תנחת כאן קודם. שני הדגמים מבוססים על אותה פלטפורמה ייעודית, עם מנוע חשמלי אחורי בהספק 150 כ"ס בגרסת הבסיס ועד יותר מ-300 כ"ס בגרסאות כפולות הנעה. טווח הנסיעה עומד על בין 350 ל-500 ק"מ.
שברולט טאהו: בפעם הראשונה ישווק כאן רכב הפנאי-שטח בגודל מלא הפופולארי ביותר בצפון אמריקה. הוא אמור להביא שיפור משמעותי באיכויות הנסיעה, הודות לפלטפורמה חדשה עם מתלה אחורי מודרני (רב-חיבורי לעומת סרן חי) ואופציה לקפיצי אוויר. בנוסף הוא יציע לראשונה מנוע טורבו-דיזל שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר עם 227 כ"ס, המתאים יותר לשוק המקומי ממנועי ה-V8 בנזין.