הימים המקדימים לחג הפסח נחשבים לתקופה הבוערת במכוני שטיפת רכב. סופו של החורף לצד קדחת הניקיונות הארצישראלית הידועה שחוברת כרגיל לחג הפסח, הופכים ימים אלה לחגיגה מוטורית של שמפו ריחני והברקה נוצצת. לא השנה. איסור היציאה מהבית ומכוני השטיפה הסגורים ממילא, מותירים את המלאכה לעשר האצבעות השייכות לכם, ואולי גם אלה של חבר משפחה וקולגה לבידוד. כדי לסייע במעט, קבלו מספר עצות לניקוי איכותי ויעיל (וגם זול) של המכונית מפי מומחים בתחום.

קודם כל, בפנים

כדי להפוך את התהליך לפשוט ונוח יותר, מומלץ ראשית לשלוף החוצה את כל הפריטים הלא נחוצים (וגם אלה שכן) מתא הנוסעים. זה כולל כמובן את כל הכוסות החד פעמיות שאגרתם, הכבלים המשתרכים מה-USB, הספרים המיותרים וסתם לכלוך שהצטבר, אבל גם מושבי בטיחות לילדים. כעת, זו גם הזדמנות טובה לעשות סדר בתא המטען ולהעביר ממנו ציוד שנמצא שם רק כי נוח להניח אותו. הוציאו את ארבעת השטיחי ושאבו אותם, או שטפו אותם היטב אם הם עשויים מגומי.
לאחר מכן החלו בשאיבת אבק ולכלוך, ראשית מהרצפה, ולאחר מכן מהמושבים ותאי האחסון. כל שואב אבק ביתי אמור להתאים לכך אך מומלץ להצטייד בשואב חזק יחסית ולהתקין בראש צינור השאיבה חלק דק וייעודי לטובת ניקוי הפינות ואזורים דחוקים. שאבו גם את תא המטען ואל תשכחו לנקות את התא המשמש לאחסנת הגלגל הרזרבי. זו גם הזדמנות לוודא שלחץ האוויר בו מתאים, ואת מיקמום וכשירותם של אבזרי ציוד החלפת הגלגל - מגבה ומפתח גלגלים.
לאחר מכן נקו את משטחי הפלסטיק והדיפונים השונים עם שתי מטליות מיקרופייבריות נקיות, האחת לחה לניקוי והשניה לייבוש. את לוח המחוונים ומסך המגע נקו בעדינות רק עם המטלית היבשה. למהדרין מומלץ להצטייד במברשת קטנה בעלת סיבים רכים (אפילו מכחול צביעה) על מנת לנקות את חיבורי הפלסטיק השונים, החריצים הצרים ופתחי המיזוג.
הילדים דאגו במשך השנה לכתמים על מושבי הבד? ניתן לנסות ולהסיר את היותר-קלים שבהם בעזרת תמהיל ג'ל כביסה (או סבון ידיים) במעט מים וקרצוף נקודתי באמצעות מברשת עדינה, ולאחר מכן יש לנגב עם מטלית לחה. אם מדובר בריפודי עור, יש להשתמש במטלית לחה בלבד, או בחומר ייעודי הניתן לרכישה בחנויות למוצרי רכב. חומר ניקוי לספות אינו מומלץ שכן הוא עלול לפגוע בשכבות ההגנה (קרינת UV או מעכבי שריפה) של ריפודי המושב.
מומלץ שלא לרסס את הקונסולה הקדמית (דשבורד) ומשטחי פלסטיק בספריי או תרסיס המייצרים "אפקט מבריק", שכן הם מייצרים השתקפות בשמשה העלולה לגרום לסינוור, אינם נעימים למגע לאחר מכן ובשמש הישראלית הקופחת עלולים אפילו להזיק למשטח.
6 צפייה בגלריה
שטיפת רכב
שטיפת רכב
אם אין גרניק, השתמשו בדלי
(צילום: נגה דרור)

ועכשיו, בחוץ

זה הזמן להדגיש כי שטיפת רכב בצינור השקיה היא בזבזנית במים, ועל כן לא נמליץ עליה. כן מומלץ להשתמש בדלי עם מים וסבון ייעודי לרכב הניתנת לרכישה אפילו בתחנת דלק. זכרו, סבון ביתי עלול לגרום נזק לצבע. הצטיידו בדלי נוסף עם מים נקיים לשטיפה וטיפ קטן - משפך השקיה לצמחים יהפוך את הפעולה לנוחה יותר. עוד נקודה חשובה - אם ניתן, שטפו את הרכב במקום מוצל ולא בשמש. זו האחרונה תדאג לייבוש מהיר מדי של המרכב.
כעת, נקו ראשית את חישוקי הגלגל או "צלחות" בחלק החיצוני. הרטיבו בעזרת מים עם סבון, קרצפו עם מטלית מיקרופייבר ושטפו אחר כך. שימו לב, על החישוקים מצטבר לכלוך עיקש מאוד לרבות מרפידות הבלם. זו לא תהיה פעולה קלה ותיאלצו לחזור עליה מספר פעמים. לכן, זכרו כי במטלית זו לא תשתמשו לאחר מכן לניקוי חלקים אחרים, שכן הלכלוך שייצטבר עליה ולא יוסר עוד בעזרת מים, עלול לגרום נזק לצבע.
לאחר מכן שטפו את הרכב במים נקיים על מנת להוריד את שכבת הלכלוך הראשונה, בעיקר מחלקי מרכב נמוכים יותר. לאחר מכן עברו על המרכב בעזרת ספוג רך טבול במים עם הסבון הייעודי. שקלו לרכוש בהזדמנות כפפת מיקרופייבר ההופכת את העסק לנוח יותר. את פעולת הקרצוף מומלץ לבצע באמצעות תנועת ישרות (מעלה-מטה או ימינה-שמאלה). ותרו על תנועות מעגליות שכן הן מייצרות שריטות.
6 צפייה בגלריה
שטיפת רכב
שטיפת רכב
(צילום: ניר בן זקן)
כדי לבצע פעולת שטיפה יעילה, מומלץ להתחיל מהגג, ואז לעבור על החלקים השונים. אחד אחרי השני בכיוון אחיד, על מנת לייצר סדר פעולה ברור. לאחר ניקוי כל חלק (גג, דלת, מכסה מנוע), מומלץ לשטוף במים נקיים את הספוג או הכפפה כדי להסיר מהם לכלוך שהצטבר ועלול לפגוע בחלקים הבאים.
סיימתם? שטפו את חלקי המרכב השונים במים נקיים עד שכל הסבון יוסר. כעת אתם מוכנים לשלב הייבוש המתבצע באותו סדר - ראשית גג ואז סביב המרכב. את הייבוש מומלץ לבצע במגבת ייבוש מיקרופייבריות גדולות ולא "ג'ילדות" שאין להן סיבים, ועל כן גרגרי הלכלוך הנתפסים בהן עלולים לשרוט את חלקי המרכב. מה עם שמשות? ניתן לנגב גם עם המגבת של חלקי המרכב. עזבו את עמודי העיתון הקלאסיים - הם פוגעים בשקיפות השמשה שכן הם מותירים סימני דיו.

6 צפייה בגלריה
שטיפת רכב
שטיפת רכב
(צילום: אלון בן משה)

תודה ל-V8 Hotel המתמחה בדטיליינג לרכבים על הסיוע בהכנת הכתבה