אצלנו הן לא פופולריות, באירופה הן היו ועודן להיט. אנחנו מדברים על דגמי סטיישן של מכוניות משפחתיות, אלה שמסמנים וי על כל סעיף נוחות ושימושיות, אבל זוכים בישראל להתייחסות קרירה עד קפואה. אפילו כאשר ניסו לשווק כאן מכונית שלכאורה הייתה להיט בהתהוות, דוגמת ה-626 של מאזדה, עם מחיר זהה לדגם הרגיל, כשהיבואנית הגדולה ביותר מאחור והמותג הנחשק ביותר מלפנים - זה לא הלך.
בעבר הן עוד נמכרו לשוק המוסדי במספרים סבירים, אבל כיום - למעט קיה, טויוטה ופורד - אף לא אחת מיבואניות הרכב בכלל מציעה סטיישן. מי אשם? הרשימה ארוכה, אך בראש ובראשונה זו השמרנות המקומית. היתרון בכל הסיפור העגום הזה? רוכש נבון יכול לצאת נשכר.
בשוק היד-שנייה המקומי, משפחתיות סטיישן נמכרות במחיר שנגזר מחוסר הביקוש, ובמקרים מסוימים מאפשר רכישות מצוינות. הן מביאות איתן תא מטען גדול בהרבה מבלי לוותר על מרחב הפנים, עם מפתח דלת חמישית שמאפשר להכניס לשם עגלות ילדים ותינוקות, קניות ועוד. הבעיה היחידה, חוץ ממראה בורגני יותר? מרכב ארוך במקצת.
הנה רשימה של כמה דגמים מומלצים. כל המכוניות בנות פחות מעשור, ואף אחת מהן לא עולה יותר מ-60 אלף שקל. זה אומר שמחיר כל אחת מהן הוא כחצי ממחירה של מכונית משפחתית סטנדרטית חדשה.
האוקטביה נחשבת בדור השלישי בשושלת לאחת המשובחות בקטגוריה המשפחתית. בגרסתה הרגילה כמובן, אבל עוד יותר בסטיישן, שמציע תא מטען עם מקום לחצי בית. לכך יש להוסיף גם איכות נסיעה גבוהה הודות לפלטפורמה החדשה דאז, סביבת נהג עדכנית וכמובן מרחב מחיה יוצא דופן לנוסעים. למערכת ההנעה המודרנית יש ביצועים סבירים עד טובים, וצריכת הדלק נמוכה יחסית, אבל חשוב להקפיד במקרה שלה על בדיקה מדוקדקת ומקיפה של המנוע ושל תיבת ההילוכים.
- מחירון: מ-45 אלף שקל (2013) עד 60 אלף שקל (2015)
- מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.2 ליטר, 110 כ"ס
- תמסורת: שבעה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.4 שניות, 196 קמ"ש
- נפח תא מטען: 588 ליטר
יתרונה הגדול ביותר של האוריס הוא בצריכת דלק נמוכה במיוחד, הודות למערכת הנעה היברידית ייחודית לקטגוריה. כמו שאר דגמי היצרנית היפנית, גם היא נחשבת לסופר-אמינה, ובפועל היא כנראה הרכישה הבטוחה ביותר כאן. מצד שני, בטויוטה כמו בטויוטה, איכות הנסיעה והביצועים לא מבריקים, ומרחב המחיה לנוסעים צנוע יחסית. תדמית האמינות יוצאת הדופן מביאה לביקוש גבוה יחסית, כך שהמחיר בפועל גבוה במרבית המקרים ממחיר המחירון.
- מחירון: מ-54 אלף שקל (2013) עד 61 אלף שקל (2014)
- מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.8 ליטר, וחשמל, 136 כ"ס
- תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.2 שניות, 175 קמ"ש
- נפח תא מטען: 530 ליטר
הדור השלישי של מגאן סטיישן זכה להצלחה יחסית בשוק הישראלי, שכן הצרפתית הזו הציעה מנוע טורבו-דיזל מצוין וחסכוני בחרטום, ועשתה זאת במחיר דומה למתחרות עם מנועי בנזין וצריכת דלק גבוהה במידה ניכרת. אבל זה לא רק החשבון ליד המשאבה, שכן המגאן נהנית מאיכות נסיעה טובה מאוד, עם נוחות יוצאת דופן לנוסעים. מצד שני, קחו בחשבון שמרחב המחיה במושב האחורי מוגבל יחסית, ואילו תא המטען קטן יחסית.
- מחירון: מ-29 אלף שקל (2012) עד 51 אלף שקל (2017)
- מנוע: טורבו-דיזל, ארבעה צילינדרים, 1.5 ליטר, 110 כ"ס
- תמסורת: שישה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 12.1 שניות, 190 קמ"ש
- נפח תא מטען: 486 ליטר
ה-i30CW, גרסת סטיישן לדור שני של המשפחתית הקוריאנית המיועדת לאירופה, הייתה אחת המכוניות הנמכרות ביותר בקטגוריה, לא מעט בזכות הקשר ההדוק של יבואנית המותג עם חברות הליסינג. בהתאם, רשימת האבזור שעימה שווקה הייתה דלה ביחס למקובל. כמשומשת, הסטיישן הקוריאנית אינה מצטיינת בכל תחום אבל גם לא נכשלת, ויתרונותיה החשובים הם מגוון גדול של יחידות בשוק ורמת אמינות גבוהה.
- מחירון: מ-35 אלף שקל (2012) עד 58 אלף שקל (2016)
- מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר, 135 כ"ס
- תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 13.5 שניות, 190 קמ"ש
- נפח תא מטען: 528 ליטר
באופן היסטורי, קיה סיד היא אחות תאומה ליונדאי i30, אבל דווקא בדור השני בשושלת יש הבדלים משמעותיים בין השתיים. הגדול שבהם הוא תיבת הילוכים כפולת מצמד, שמסייעת לביצועים ולצריכת דלק טובים בהרבה בקיה. היא גם מאובזרת יותר, ותא הנוסעים שלה איכותי מזה של המשפחתית המקבילה. לכך יש להוסיף את מחיר המחירון הנמוך, ההופך אותה לעסקה עדיפה. יש לזכור כי סיד SW הייתה (ועדיין) פופולרית בשוק המוניות בגרסאות עם מנוע דיזל. אנחנו ממליצים להתרחק מהן ממגוון סיבות.
- מחירון: מ-34.5 אלף שקל (2013) עד 58 אלף שקל (2017)
- מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר, 135 כ"ס
- תמסורת: שישה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.1 שניות, 192 קמ"ש
- נפח תא מטען: 528 ליטר
הדור השלישי ללאון ביצע קפיצת מדרגה משמעותית מכל בחינה, והפך את המשפחתית הקומפקטית של סיאט לאחת הטובות בסביבה. אז החליטה היצרנית להוסיף למגוון הגרסאות גם סטיישן (ST), על מנת להרחיב את קהל היעד. מדובר בדגם ייחודי בקטגוריה, שנהנה מכיול מערכות דינמי מהמקובל, וכתוצאה מכך גם מהתנהגות כביש משובחת. סביבת הנהג שלה איכותית כמקובל בקונצרן הגרמני, ומערכת ההנעה המודרנית מצליחה לחלץ ביצועים טובים יחסית. עם זאת, כסטיישן היא הפחות גדולה כאן ולכן פחות שימושית, הן מבחינת מרחב המחיה ליושבים מאחור והן בגלל תא מטען צר יחסית.
- מחירון: מ-43.5 אלף שקל (2014) עד 61 אלף שקל (2017)
- מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.2 ליטר, 105 כ"ס
- תמסורת: שבעה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.3 שניות, 191 קמ"ש
- נפח תא מטען: 587 ליטר
למרות הפופולריות של הקטגוריה בשוק האירופי, להונדה לא הייתה ממש נציגות בקטגוריה (למעט גרסת אירו-דק ייחודית בדור השישי של אמצע שנות ה-90) עד הדור התשיעי. היא מבוססת על גרסת האצ'בק עם עיצוב מרהיב, דינמי וייחודי בקטגוריה, נהנית מתא מטען ענק, ובעלת מושב אחורי עם אפשרות לקיפול מודולרי. מול רשימת אבזור צנועה (הגה פלסטי למשל) יש מערכת הנעה סופר-אמינה, עם ביצועים סבירים בלבד וצריכת דלק גבוהה יחסית.
- מחירון: מ-48 אלף שקל (2014) עד 60 אלף שקל (2016)
- מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.8 ליטר, 142 כ"ס
- תמסורת: חמישה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.1 שניות, 205 קמ"ש
- נפח תא מטען: 573 ליטר