כנס Kenshiki ("תובנה" ביפנית) הרביעי התקיים בסוף חודש נובמבר בבריסל, ובטויוטה בחרו לוותר על פורפליי. מיד עם פתיחתו הוצגו על הבמה הראשית 3 רכבי קונספט עטופי בד שחור מלווים במוסיקה דרמטית. נשמע מבטיח, אבל ההמשך היה מעט פחות מלבב. מנכ"ל טויוטה מוטור אירופה, מת'יו האריסון, פתח את הכנס באזכור המצב בתעשיית הרכב בפרט והעולם בכלל. ולמרות שהכל מוכר וידוע, החיוכים נעלמו. מגיפת הקורונה, מצוקת חומרי גלם גם בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה, משבר שבבים, אינפלציה והאטה צפויה. האם הוא רומז לעליית מחירים?
נשמע לא מעודד במיוחד, אבל הזרוע האירופאית של הקונצרן עדיין מציגה צמיחה במכירות עם 1.1 מיליון רכבים באירופה ומהפך מתוכנן - מחברה לייצור ומכירת רכב לספק שירותי תחבורה. זאת באמצעות חיזוק מותג "קינטו" (Kinto, על-שם "קינטון", ענן המספק תחבורה לדמות אנימציה יפנית) שיספק מספר פתרונות שונים, החל מעסקאות ליסינג לרכב חדש, דרך רכב שיתופי ועד עסקאות ליסינג יד שנייה. מהפיכה שמרבית מותגי הרכב כיום דנים בה או מבצעים אותה.
וכמובן פליטת מזהמים. קונצרן טויוטה הכריז זה מכבר כי עד 2050 הוא יהיה נקי מזיהום, כלומר פליטת פחמן ניטרלית, כולל כל תהליכי הייצור כמובן. הזרוע האירופאית התחייבה כי תעשה זאת עשור מוקדם יותר, וכבר ב-2035 תמכור רק דגמים לא מזהמים – (Zero Emission Vehicle) וב-2040 תגיע לנייטרליות.
אך למרות הריצה אחר השגת יעדי אי-זיהום מוקדם משאר זרועות הקונצרן, עם פתרון חשמלי מתבקש, בטויוטה לא מוותרים עדיין על ההנעה ההיברידית. היפנים טענו בעבר, לאחר עדכוני תקני יורו 6, כי הם עומדים ביעדי פליטת המזהמים בזכות הנעות היברידיות חוצות-דגמים, והמצב אינו שונה גם היום. לדבריהם, בשקלול סך פליטת המזהמים, משלב הייצור (של רכב בנזין או חשמלי) לכל 100 קוט"ש סוללה, רכב היברידי עדיין מייצר פחות מזהמים מכל תמהיל אחר. כולל היברידי-נטען וחשמלי.
תובנה דיגיטלית: עד כאן טויוטה לא באמת חידשה דבר, אך מכאן והלאה הכנס צבר תאוצה. ולצד רכבי הקונספט שהוצגו לראשונה מול קהל (וכבר דיווחנו עליהם בעבר) עדכנה טויוטה על התקדמות פרויקט העיר לניסויי תחבורה חכמה, אותה חשפה לראשונה לפני שלוש שנים בתערוכת CES. למעשה מרחב עירוני שישמש לבחינת יכולות נהיגה אוטונומית וטכנולוגיות מתקדמות שונות, לרבות רחפני משלוחים ורובוטים נותני שירות.
המרחב העירוני שבנייתו החלה לפני כשנה ממוקם למרגלות הר פוג'י, ויאכלס בשלב ראשון 400 תושבים ועוד 400 אורחים, יושלם ב-2024 ויאוכלס שנה מאוחר יותר. בהמך היא צפויה לגדול עד כדי 708 דונם ו-10,000 תושבים. עד אז טויוטה הקימה את העיר באופן וירטואלי וכבר כיום ניתן להלך ולנהוג בה באמצעות VR. אגב, אם אתם מעוניינים להתגורר בעיר פספסתם את ההזדמנות. כל המקומות כבר נתפסו.
הדגמים: כפי שהצהירה בעבר, עד 2026 תשיק טויוטה שישה דגמי bZ חשמליים חדשים. הראשון שבהם יהיה bZ קומפקט עליו דיווחו כבר. רכב הפנאי החשמלי מוגדר עדיין כקונספט וייתכן ויכונה בשם bZ3X. מידותיו: 454 ס"מ לאורך, רוחבו 189 ס"מ לרוחב, וגובהו 156 ס"מ. אלו ממקמים אותו, בהתאם לשמו, בלב קטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים ומתחת ל-bZ4X הגדול יותר. שווה להזכיר כי מבחוץ ישנה תאורה דינאמית במסגרת החלונות שתשמש לתקשורת עם הסביבה (כגון סימוני אזהרה למשל), בפנים יש הגה על-חוט (Steer by wire) שזמין גם ב-bZ4X, ומסכי לוח מחוונים ומולטימדיה קעורים.
בשנה הבאה תשיק טויוטה דור חדש ל-C-HR שיקבל לראשונה הנעה היברידית-נטענת עם סוללות בייצור אירופאי. דגם הקונספט שלפניכם נקרא בשם C-HR פרולוג. ואם הוא נראה לכם מוכר, כנראה זיהיתם אותו כאשר הקונצרן הציג את התוכנית החשמלית העתידית, אז הוא עוד נקרא Small SU EV. בטויוטה מציינים כי גם במקרה זה, המראה כמעט ולא ישתנה בדגם הסדרתי. הדור החמישי של טויוטה פריוס, שנחשף ברשת בחודש שעבר, הוצג לקהל ועשה רושם מוצלח עם שדרוג ברור לדגם היוצא והלא מאוד משכנע מבחינה זו.
לצד המחויבות לדגמים חשמליים, בטויוטה לא מוותרים על המימן אך מסבירים כי יש צורך בשיתוף פעולה הדוק יותר מול הרשויות. בהקשר זה, טויוטה מפתחת דרכים להפחת הזיהום שנוצר בהליך ייצור המימן ובשלב הראשון, ובדומה לקונצרנים אחרים כמו יונדאי או סטלנטיס, יפנו לפלח המסחרי עם משאיות מימן ואוטובוסים. שיתוף פעולה ראשון: עם חברת האוטובוסים הפורטוגלית Salvador Caetano.
במקביל תימשך ההשקעה בגנרטורים מתודלקי מימן (שכבר נעשה בהם שימוש בהשקת טויוטה bZ4X בקופנהאגן) וכן בדגמים פרטיים וטנדרים. במקביל, נמשך פיתוח מנוע בעירה פנימית מתודלק במימן, כפי שהוצג ביאריס GR מימן קונספט בשנה שעברה. טויוטה היילקס וקורולה קרוס כבר נמצאים בשלבי פיתוח ובטויוטה הצליחו ליצור מנוע עם הספק גבוה ב-24% ומומנט גבוה ב-33%, עם חווית צליל טבעית יותר, לצד תדלוק שאורך דקה וחצי בלבד.
חטיבת היוקרה לקסוס לעומת זאת מחזירה את המצמד ובולמת על-חוט, בין היתר עם הצגת UX חשמלי עם תיבה ידנית, שפיתוחו מתקדם. דוושת המצמד וידית ההילוכים לא מחוברות למנוע ולחיצה על דוושת המצמד תיצור, בהתאם למצב הנהיגה הנבחר, ירידה בסל"ד או התאמת הסל"ד (Rev matching) וגם צליל מנוע מלאכותי. עד שתוכנית זו תגיע לייצור, ציינו בלקסוס שה-UX החשמלי המחודש יגיע בשנה הבאה ויזכה לטווח נסיעה של 450 ק"מ, שיפור של 40%.
ולסיום רכב קונספט מסקרן מאוד בשם Electrified Sport ('ספורט מחושמל') המרהיב. רכב ספורט חשמלי בעיצוב אווירודינאמי, סרחי עודף קצרים, וההאצה ל-100 קמ"ש שאורכת כ-2 שניות בלבד. פרטים טכניים נוספים לא נמסרו, אך טכנולוגיית ההיגוי החדשה תגיע גם כאן, כמו-גם התיבה הידנית ומערכת בלמים Brake by Wire שתאפשר מינון מדויק וטבעי לעומת רכבים חשמליים אחרים.

הכותב היה אורח חברת טויוטה