מהפכת הרכב החשמלי נפלה כפרי בשל לידיהם של יצרני הרכב הסיניים. במשך שנים ארוכות ניסו יצרנים סיניים לחדור אל המערב, בעיקר לאירופה, אך נתקלו בחסמים משמעותיים של תקני זיהום ובטיחות, ולא פחות מכך דעות קדומות ומהלכי הגנה על התעשיה המקומית. וגם, לא ניתן להמנע מאזכור העובדה שמדובר היה - כמעט ללא יוצא מהכלל - פשוט בתוצרת נחותה.


16 צפייה בגלריה
BYD אטו 3
BYD אטו 3
BYD אטו 3 "מתדלק" - החשמלית הנמכרת ביותר בחודש ינואר 2023
(צילום: אודי דווידוביץ')
אבל אז הגיע החשמל, ועמו יתרון עצום לסינים. בזמן שיצרניות אירופאיות - וקונצרן פולקסווגן הענק הוא דוגמה מצוינת - התחבטו והיססו וניהלו דיונים ארוכים ומורכבים, ועדי עובדים השמיעו קולם והשקעות עתק נדרשות המתינו לאישורי פקידים בכירים, בסין זיהו את המצוקה וירו בכל התותחים. תקציב לא חסר, ההחלטות מתקבלות במהירות ובקלות וצעדים קריטיים כלפי עובדים לא באמת מייצרים מכשלה.
בין היתר זיהו במהירות מה באמת חשוב בעידן הרכב החדש. מנועים ותיבות הילוכים מתוחכמים אאוט, סוללות אין. ולכן הוקמו במהירות שיא מפעלי סוללות עצומים (בהם כאלה המשווקים לפולקסווגן ופיז'ו), הושגה שליטה במחצבים נחשקים הנדרשים לייצורן, בהם ליתיום וקובלט. שאר המרכיבים החשובים כבר היו קלים בהרבה לשילוב בשטף הדגמים שהציפו את השוק, בהם למשל מערכות בטיחות מתקדמות שניתן לייצר ולרכוש בקלות מאינספור יצרנים.
הדרך לאירופה נסללה והפוטנציאל להשתלבות מהירה בשוק החשוב הזה, פיננסית אך לא פחות חשוב תדמיתית, היה גדול פי כמה מבעבר. רק שבדרך לאירופה, לפחות חלק מהיצרניות עצרו בישראל. מדינה נוחה ממספר סיבות. בהן היכרות עם דרישות לצרכנים מערביים, התנסות באתגרי שירות ושיווק והתמודדות עם שוק מצומצם וסגור. תוך זמן קצר של פחות משנתיים נחתו כאן 13 מותגים חדשים מסין, והצטרפו ל-MG החלוצה שסגרה כאן עשור. רובם המכריע זר לחלוטין לצרכן הישראלי או האירופי.
וביניהם מותגי ענק יומרניים שמוכרים כבר היום למעלה ממיליון מכוניות בשנה, לצד שחקנים חדשים שמייצרים מספר זעום של עשרות אלפים. כאלו המשתייכים לתאגידי ענק או לממשלת סין, בעוד אחרים מגדירים עצמם עדיין כסטארטאפים שאפתניים. ומכיוון שהסיכוי שתרכשו בעתיד מכונית סינית גדל באופן ניכר, קבלו מדריך שיעזור לכם להבין מי ומה עומד מאחורי החשמלית הזו שמגיעה מסין.

  • מותג: BYD
  • נוסד: 2003
  • בעלים: חברה ציבורית, בעלי המניות העיקריים הם תאגידים אמריקאיים ובעלי הון סיניים.
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 1.88 מיליון/ 3,710
  • יבואן: שלמה מוטורס - חברה משותפת לקבוצת אלייד (מבעלי צ'מפיון מוטורס) וקבוצת שלמה
16 צפייה בגלריה
BYD אטו 3
BYD אטו 3
BYD אטו 3
(צילום: תומר פדר)
  • מה עוד צריך לדעת: אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין, שעברה השנה את טסלה והפכה ליצרנית הרכב הנטען (חשמלי והיברידי) הגדולה בעולם. BYD מייצרת בעצמה גם את הסוללות למכוניות שהיא משווקת, מוכרת סוללות ליצרניות אחרות (בהן טסלה) וגם לתעשיית הסלולר. בישראל היא משווקת שלושה דגמים, אך מתבססת בעיקר על אטו 3, רכב פנאי קומפקטי שמחירו מתחיל ב-163 אלף שקלים.

  • מותג: JAC
  • נוסד: 1964
  • בעלים: חברה ציבורית, בעלי המניות העיקריים הם תאגיד JAG של ממשלת סין וקבוצת פולקסווגן
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 500,000/ 191
  • יבואן: EV מוטורס
16 צפייה בגלריה
JAC JS4
JAC JS4
JAC JS4
(צילום: מורג ביטן)
  • מה עוד צריך לדעת: בעבר יצרה JAC בעיקר משאיות וכלי רכב מסחריים, ואלו תופסים גם כיום כ-50% מנפח היצור של החברה. בתחילת שנות התשעים החלה החברה לייצא מכוניות אל מחוץ לגבולות סין, בעיקר לדרום אמריקה, ולישראל הגיעה בקיץ 2021 עם רכב פנאי קטן וחשמלי, אך ללא מערכות בטיחות אקטיביות, בשם e-S2. לאחרונה הצטרף אליו דגם גדול יותר בשם e-S4 שמחירו 155 אלף שקלים. שניהם נמכרים באולם התצוגה היחיד של החברה הממוקם בנתניה, וכן באמצעות חברת הליסינג אלדן.

  • מותג: MG
  • נוסד: 2006
  • בעלים: קבוצת saic, בבעלות ממשל ת סין
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 660 אלף/ 5,081
  • יבואן: קבוצת לובינסקי
16 צפייה בגלריה
MG HS
MG HS
MG HS
(צילום: רונן טופלברג)
  • מה עוד צריך לדעת: מותג MG חוגג בימים אלו 100 שנה, אך מהמקור הבריטי עטור ההילה נותר הסמל, שנרכש ב-2006 מקבוצת רובר על-ידי ננג'ינג הסינית, וזו נקנתה על ידי קונצרן הענק סאיק שבבעלות הממשל המקומי. אך בעוד מרבית היצרניות הסיניות מגששות בשנים האחרונות את דרכן למערב, MG נמכרים באירופה (וגם בישראל) כבר למעלה מעשור. ההיצע הנוכחי של המותג בישראל כולל את רכבי הפנאי ZS החשמלי ו-EHS ההיברידי-נטען, שגם הפך לנמכר ביותר מסוגו בשנה החולפת. בקרוב תצטרף אליהם גם המשפחתית MG4, שנבחנה כאן לאחרונה באופן בלעדי והצליחה להרשים.

  • מותג: SERES
  • נוסד: 2016
  • בעלים: תאגיד סוקון, בבעלות משפחת ז'אנג וקבוצת דונגפנג
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 76 אלף/ 738
  • יבואן: טלקאר
16 צפייה בגלריה
סרס 3 EV
סרס 3 EV
סרס 3 EV
(צילום: ניר בן זקן)
  • מה עוד צריך לדעת: מדובר ביצרנית צעירה יחסית, שהוקמה על ידי תאגיד הענק סוקון (בשליטה חלקית של דונגפנג) ומתמקדת בייצור רכב חשמלי והיברידי-נטען. לחברה מרכזי פיתוח בארה"ב ובאירופה, ועד היום היא שיווקה בישראל דגם אחד בלבד - רכב הפנאי סרס 3, במחיר של 150 אלף שקלים אך ללא מערכות בטיחות אקטיביות. בקרוב יצטרף אליו דגם מרשים בהרבה בשם סרס 5, כדגם היברידי-נטען עם מנוע בנזין המשמש כמאריך טווח.

  • מותג: WEY
  • נוסד: 2016
  • בעלים: גרייט וול, חברה ציבורית
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 36 אלף / 0
  • יבואן: סמלת
16 צפייה בגלריה
Wey קופי 01
Wey קופי 01
Wey קופי 01
(צילום: נועם ריין)
  • מה עוד צריך לדעת: קונצרן גרייט וול ניסה ללא הצלחה לחדור לאירופה כבר לפני למעלה מעשור עם דגמים פחות משכנעים. אך כעת שינה אסטרטגיה ופונה אל היבשת הישנה באמצעות מספר תתי-מותגים עם דגמים מרשימים? WEY למשל מיועד לפלח היוקרה ויתמודד מול הגרמניות עם דגמים היברידיים-נטענים בעלי טווח נסיעה ארוך מהמקובל. למשל הקופי 01.

  • מותג: אורה
  • נוסד: 2018
  • בעלים: גרייט וול, חברה ציבורית
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 104 אלף / 0
  • יבואן: כלמוביל
16 צפייה בגלריה
ORA פאנקי קאט
ORA פאנקי קאט
ORA פאנקי קאט
  • מה עוד צריך לדעת: הזרוע העממית של קונצרן גרייט וול, לצידה של WEY היוקרתית, מתכננת לכבוש את אירופה עם מגוון של דגמים חשמליים בעיצוב רטרו יחודי. הראשון שבהם, אורה פאנקי קאט, צפוי להגיע לישראל בשבועות הקרובים ולהתחרות בג'ילי גיאומטרי C וב-BYD אטו 3. אחריה תגיע גם מכונית סדאן מסקרנת בשם "נקסט אורה קאט". בסין קיימים דגמים קטנים נוספים, כולל אחד שהוא העתק מושלם של החיפושית האיקונית.

  • מותג: איווייז
  • נוסד: 2017
  • בעלים: מיזם פרטי, אחד מהמייסדים שימש קודם לכן בתפקיד בכיר בוולוו.
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): אין מידע/ 1,312
  • יבואן: אוטו-חן מקבוצת בליליוס
  • מה עוד צריך לדעת: מדובר באחד המותגים הצעירים והצנועים ברשימה, שאמנם נוכח כבר כמה שנים באירופה - אך משווק שם (וביתר העולם) דגם אחד למעשה, רכב הפנאי U5 שמוצע גם בגרסת קופה בשם U6. עם זאת, בישראל הנוכחות של איווייז בולטת למדי שכן המותג הגיע ארצה בשלב מוקדם יחסית - בתחילת 2021, במקביל לטסלה, ובתמחור אטרקטיבי למדי שהפך אותו לפופולארי גם בציי הרכב.

  • מותג: ג'ילי
  • נוסד: 1986
  • בעלים: חברה פרטית המשתייכת למיליארדר הסיני לי שופו.
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 2.29 מיליון/ 6,816
  • יבואן: קבוצת יוניון
16 צפייה בגלריה
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C
(צילום: ניר בן זקן)
  • מה עוד צריך לדעת: למעשה, ג'ילי גיאומטרי C - החשמלית הנמכרת ביותר בישראל בשנה החולפת - משתייכת לתת המותג "גיאומטרי", שהוא אחד מרשת המותגים הענפה של קבוצת ג'ילי-החזקות. הקבוצה, בבעלות פרטית, היא אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם ומחזיקה בבעלות גם על מותגים כמו וולוו, פולסטאר, לינק אנד קו, לוטוס, זיקר ועוד. היבואנית - שמחזיקה גם בזיכיון הנחשק לייבוא דגמי טויוטה - עשתה בעבר ניסיון ראשוני שלא צלח עם המותג הסיני GAC, אך כיום מחזיקה בדגם פופולרי בהרבה, שבקרוב יעבור גם מתיחת פנים. הבעיה: בעוד המתחרות מרחיבות את ההיצע בקצב מסחרר, אצל ג'ילי גיאומטרי דגמים נוספים לא נראים באופק.

  • מותג: הונגצ'י
  • נוסד: 1959
  • בעלים: קבוצת FAW, בבעלות ממשלת סין
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 310 אלף / 92
  • יבואן: סמלת
16 צפייה בגלריה
הונגצ'י E-HS9
הונגצ'י E-HS9
הונגצ'י E-HS9
(צילום: ניר בן זקן)
  • מה עוד צריך לדעת: מדובר באחד המותגים הוותיקים בסין, שפירוש שמו בסינית הוא "דגל אדום" - כשמו של עיתון הממשל מימי מאו צה-דונג. המותג מזוהה גם כיום עם הממשל הסיני ומייצר בין היתר את רכב השרד של הנשיא הנוכחי, שי ג'ינפינג. כיום הוא משתייך לקונצרן FAW, שמחזיק בעוד כמה מותגים קטנים יחסית וייצר השנה קצת יותר מחצי מיליון כלי רכב. הדגם היחיד המשווק בישראל - E-SH9 - הוא רכב פנאי גדול ויוקרתי עם 6 או 7 מושבים, שמציג עיצוב מוקצן ופונה בהתאם לקהל לקוחות קטן יחסית.

  • מותג: וויה
  • נוסד: 2020
  • בעלים: קבוצת דונגפנג, בבעלות ממשלת סין
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 19 אלף / -
  • יבואן: מטרו מוטור
  • מה עוד צריך לדעת: יצרנית האם דונגפנג - מענקיות הרכב של סין, שמקיימת שיתופי פעולה עם יצרנים מערביים רבים (ואף מחזיקה באחוז קטן מהבעלות על פיז'ו-סיטרואן) - חשקה במותג חשמלי יוקרתי משלה, שיתחרה בטסלה, ניו, לוסיד ואחרים. המותג וויה (Voyah) החל את דרכו לפני פחות משלוש שנים, והספיק כבר להגיע לנורווגיה ולאחרונה גם לישראל. כאן הוא ישווק באמצעות מי שמוכרת יותר כיבואנית דו-גלגלי המחזיקה בכמחצית השוק עם סוללת מותגים, במטרה לנסות ולהתחרות בדגמים החשמליים של מרצדס, ב.מ.וו, אודי ואחרים.

  • מותג: לינק אנד קו
  • נוסד: 2016
  • בעלים: ג'ילי החזקות, בבעלות פרטית
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 180 אלף / 0
  • יבואן: מאיר
16 צפייה בגלריה
Lynk&Co 01
Lynk&Co 01
Lynk&Co 01
(צילום: ניר בן זקן)
  • מה עוד צריך לדעת: מבין המותגים השונים של קבוצת ג'ילי, לינק אנד קו ופולסטאר קשורים באופן ישיר לוולוו - שכן הם נוסדו בשוודיה ועוברים שם את תהליכי הפיתוח. אך בעוד פולסטאר מוגדר כמותג שוודי, לינק אנד קו הוא מותג סיני לכל דבר ועניין. באירופה מוכרת היצרנית את הדגמים בשיטה יחודית של תשלום לפי שימוש, ללא בעלות מעשית על הרכב, אך בישראל הושק המותג לאחרונה בשיטת מכירה קונוונציונאלית. הדגם היחיד שנמכר אצלנו כרגע הוא ה-01, עם הנעה היברידית נטענת, אך בעתיד אמור המותג להפוך לחשמלי באופן מלא.

  • מותג: ליפמוטור
  • נוסד: 2015
  • בעלים: חברה פרטית
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 111 אלף/ 57
  • יבואן: מטרו מוטור
16 צפייה בגלריה
ליפמוטור T03
ליפמוטור T03
ליפמוטור T03
(צילום: נועם ריין)
  • מה עוד צריך לדעת: בתחילת דרכה - הקצרה, יש לציין - הציגה ליפמוטור תכניות שאפתניות לפיתוח שבבים לנהיגה אוטונומית. בינתיים המוצרים העיקריים של החברה הם רכבים חשמליים ברמת מחירים משתנה. הדגם הראשון שהגיע לישראל הוא מיני בשם T03, עם טווח נסיעה צנוע של 280 ק"מ וללא מערכות בטיחות אקטיביות. אך הדגם הבא, רכב פנאי בשם C11, צפוי להיות מרשים בהרבה: הוא יצויד במנוע חשמלי בהספק של 536 כ"ס, יאיץ ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות ויציע סוללת 90 קוט"ש שצפויה להעניק לו טווח של כ-500 ק"מ.

  • מותג: מקסוס
  • נוסד: 2011
  • בעלים: קבוצת סאיק, בבעלות ממשלת סין
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 220 אלף/ 529
  • יבואן: צ'יינה מוטורס
16 צפייה בגלריה
מקסוס E-יוניק 6
מקסוס E-יוניק 6
מקסוס E-יוניק 6
  • מה עוד צריך לדעת: עוד מותג גלובאלי של קונצרן סאיק, שמחזיק בהיצע רחב של דגמים - החל מטנדרים ומסחריות גדולות, ועד למיניוואנים ולרכבי פנאי. לא כל הדגמים של מקסוס מצוידים בהנעה חשמלית, ואפילו בישראל היבואנית שיווקה ואנים מסחריים עם מנועי דיזל. צ'יינה מוטורס המקומית היא אמנם שחקן חדש יחסית בתחום הרכב הפרטי, אך היא מייבאת מזה שנים ארוכות אוטובוסים מתוצרת יוטונג הסינית.

  • מותג: סקייוול
  • נוסד: 2017
  • בעלים: תאגיד האלקטרוניקה סקייוורת', בבעלות ציבורית
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 22 אלף/ 745
  • יבואן: קבוצת כדורי
16 צפייה בגלריה
סקיוול ET5
סקיוול ET5
סקיוול ET5
(צילום: עמית אגרונוב)
  • מה עוד צריך לדעת: גם במקרה הזה מדובר ביצרנית זעירה, אך היא נהנית מגב חזק בדמותו של תאגיד האלקטרוניקה סקייוורת', אחד מיצרני המסכים הגדולים של סין. בשלב זה יש לסקיוול דגם אחד בלבד, שבישראל נקרא ET5 אך בחלק מהשווקים נמכר תחת השם "סקייוורת' EV6". ההבטחות לדגמים נוספים עדיין ממתינות למימוש. היבואנית המקומית אמנם לא עסקה מאז ומתמיד ביבוא רכב, אך מדובר באחת מיבואניות החלפים הגדולות בישראל - עם שם מוכר בתעשיה.

  • מותג: צ'רי
  • נוסד: 1997
  • בעלים: ממשלת סין
  • מכירות ב-2022 (בעולם/בישראל): 1.23 מיליון/ 906
  • יבואן: קרסו מוטורס
16 צפייה בגלריה
(נועם ריין)
  • מה עוד צריך לדעת: מדובר באחת היצרניות הגדולות והותיקות של סין, שלה קשר רב שנים עם ישראל - שכן החברה מחזיקה במותג הרכב קורוס, בבעלות משותפת עם החברה לישראל של עידן עופר. צ'רי היא הסינית היחידה שמשווקת בישראל דגמי בנזין בלבד, אפילו ללא אופציה היברידית, אך המגבלה הזו לא מנעה ממנה להתברג בעשיריה המובילה של שוק הרכב הישראלי בינואר 2023. דגמים חשמליים עשויים להצטרף בהמשך הדרך, כחלק ממסע החדירה של צ'רי אל המערב.