כבר לא נכס
אם פעם מכונית הייתה לא רק מקור לגאווה אלא גם בעלת ערך רב שתמיד אפשר להפוך לנזיל במקרה הצורך, היום אל תבנו על הרבה הון אחרי שלוש שנים על הכביש
בשיתוף ynet רכב חדש
בואו נדבר רגע על הפער המשמעותי והלא הגיוני בין המחירים שבהם אנחנו קונים מכונית חדשה בישראל ובין המציאות של ירידת הערך שלה. זהירות! הקדמה קצרה עם מספרים. ישבתם? הנה הנתונים: על חלק גדול מאוד מהמכוניות החדשות הנמכרות בישראל מוטל מס קניה בגובה של 83% - מס קניה משמעותי מאוד. וממנו מורידים סכומים שמגיעים עד פחות או יותר 17 אלף שקל (לפי הציון הירוק שלהן).
כלומר בפועל, מיסי הקניה בישראל, גם עם ההורדות האלה, הם מהגבוהים בעולם. לנו זה אומר שהמכוניות בישראל הרבה יותר יקרות ממה שאפשר לקנות בגרמניה, באיטליה, בטח בארצות הברית. המשכורות בישראל לעומת זאת אינן מהגבוהות בעולם, אז מה עושים כדי להתגבר על הבעיה הזו? התשובה מגיעה בכל מיני דרכים מתוחכמות שהמטרה של כולן היא לאפשר לנו לקנות מכונית חדשה: תשלומים שנמשכים שנים רבות, הלוואות, עסקאות טרייד מסובכות שכוללות בתוכן מכוניות יד שניה. הכל כדי לאפשר לנו לקנות מכונית שעולה 150 אלף שקל ולפעמים הרבה יותר.
בתכל'ס כולם רוצים לקנות מכונית חדשה שעולה 150 אלף שקלים, והרבה ישראלים מתאמצים ומצליחים לעמוד בזה. אבל כשחושבים על זה, 150 אלף הם עשירית ממחירה של דירה זעירה מאוד בגוש דן, אם בכלל תצליחו למצוא כזו דירה בגוש דן אחרי הפעלה של המון קשרים. אז מה הבעיה עם זה שאנחנו לוקחים כל כך הרבה הלוואות? שזה נגיש. כיום קל מאוד לקנות מכונית חדשה מודל 2019. יבואני הרכב מעודדים את זה (עבורם המימון הוא עוד בסיס רווח), הבנקים כמעט ולא עושים בעיות, ולכולם יש מפתחות למכונית חדשה עם לוחית רישוי של 8 ספרות.
אלה בשורות רעות מאוד מבחינת מי שיש לו מכונית משומשת, כזו שהגיל שלה הוא שנה, שנתיים, גם שלוש. בואו נאמר שכיום פלוני מעוניין למכור את המכונית שלו, שהיא בת שלוש, והיא עלתה לו 150 אלף שקלים כחדשה. היום המכונית שווה 120 אלף והוא במצב מעולה. טוב נו, רק איזו שריטה ויש לה טיפול עוד מעט. אה..גם הצמיגים התייבשו, ובכל זאת יש עליה 50 אלף קילומטרים.
ואז מגיע הקונה שמאד רוצה את המכונית של פלוני, מדגם חדיש שעדיין מוכרים בסוכנות, אבל בסוכנות הציעו לקונה דיל מדהים: שים 100 אלף שקל ואת היתר אנחנו עומדים לפרוש לך לתשלומים סופר נוחים שכמעט לא תרגיש. אז מה הקונה ירכוש? את המכונית שדורשת ממנו לשים המחאה על 120 אלף שקל, או את המכונית עם הריח של הניילונים החדשים שדורשת ממנו לשים 100 ונותנת לו תכנית תשלומים מעולה?
היגיון אל תחפשו אבל זו המציאות. אז מה יעשה פלוני כדי לשכנע את הקונה ועוד מאות קונים כמוהו לרכוש את המכונית? טוב, היא באמת שווה 120 אלף במחירון. אבל לך תקנה מהמחירון. האוטו עומד מתחת לבית ולא נמכר. אז מורידים במחיר בלית ברירה - לפעמים מורידים הרבה.
אבל כאן יש עוד בעיה: התחרות היא לא מול מוכר אחר, מול מגרש מכוניות, או מול הקונה שצריך להתמקח מולו בקניה. התחרות היא בעצם מול מערכת שמספקת מימון בנקאי, כלומר כזו שיכולה לשכנע את הקונה לקנות רכב אחר שהאטרקטיביות שלו נובעת בכלל מכוחו של הכסף. וכאן צריך כבר להוריד המון במחיר כדי להתחרות במערכת הבנקאית.
זה כאב ראש וזה אמיתי, כי ההתמודדות היא הרבה יותר קשה, היא התמודדות של מי שמשחק בכוח הכסף ולא במי שעוסק באטרקטיביות של המכונית. זו המציאות והיא בעייתית. כיום רכישה של מכונית חדשה היא סוג של הימור בכסף: מצד אחד, אנחנו לוקחים הלוואה על מוצר יקר שרובנו לא קונים במזומן. מצד שני דווקא בגלל ההלוואות האלה אנחנו לומדים היטב שהערך של המוצר, כלומר המכונית, לא רק שאינו נשמר אפילו יורד באופן קיצוני.
הדרך היחידה לחמוק מהמלכוד הזה הוא לא לקנות בכלל מכונית אבל כן לנסוע בחדשה. איך? דרך ליסינג פרטי תפעולי. פשוט לבחור מכונית מההיצע הרחב שיש, לשלם מקדמה נמוכה ואז תשלומים חודשיים הגיוניים אשר מגלמים בתוכם גם את עלויות הטיפולים, הטסט, והביטוח. בתום תקופת הליסינג תמיד תוכלו להתחדש עם מכונית עדכנית יותר וכזו שמתאימה יותר לצרכי המשפחה המשתנים. מודל חדש בו משלמים על השימוש ללא הבעלות המעיקה על רכב המאבד המון מערכו.
הצעות לרכב חדש וליסינג