איזו מכונית הכי נמכרת? ההבדלים הקיצוניים בין הטעם הישראלי והאירופאי
עם ישראל מאוהב בשלושה מותגי רכב האחראים ל-40% מצי הרכב החדש - יונדאי, קיה וטויוטה. אצל האירופאים לעומת זאת, בין 10 המכוניות הנמכרות ביותר יש רק שתיים ממותג שאינו מקומי. מצאו את ההבדלים
למעלה מ-15 מיליון מכוניות חדשות עלו על כבישי אירופה במהלך 2018 וכמו תמיד, התפלגות המכירות שם שונה מהותית מזו הישראלית. קחו למשל את המכונית הנמכרת ביותר בישראל, יונדאי איוניק. בטבלת המכירות האירופאית היא במקום 137, אחרי לא מעט דגמים אזוטריים לחלוטין כמו סמארט פורפור ולנדרובר דיסקברי ספורט. קיה פיקנטו שולטת אצלנו בקטגוריית המיני? באירופה נמכרות פי 2.5 יותר פיאט 500. מה עם סובארו XV המצליח, או אפילו רכב הליסינג האולטימטיבי טויוטה קורולה? לשתיהן הצלחה דומה, בסביבות המקום ה-190 ברשימה.
שנת הרכב 2018 - הפנאי שולט, ההיברידי הכי
מכירים את ב.מ.וו סדרה 2 אקטיב-טורר? תכירו, הוא מוכר יותר מכפליים מפיאט פונטו הנעלמת, שנמכרת באירופה במספרים כפולים מאלה של אותה קורולה מוזכרת. קיה ספורטאז', להיט השוק המקומי ומי שעשה היסטוריה ותפס אפילו את תואר הרכב הנמכר ביותר בישראל? באירופה הוא מצליח אמנם, אך יש 35 מכוניות שנמכרו טוב ממנו. למשל מרצדס GLC ומיני קופר.
וקבלו נתון נוסף המעיד על הטעם האירופאי. בין 10 המכוניות הנמכרות ביותר באירופה במהלך 2018 יש רק שתי מכוניות שאינן ממותג אירופאי. ניסאן קשקאי במקום השביעי וטויוטה יאריס ב-10. מה אצלנו? כמעט תמונת מראה. בין 10 המכוניות הנמכרות ביותר יש רק אחת שמגיעה מאירופה, סקודה אוקטביה במקום השביעי.
גם בטבלת היצרניות מככבים מותגים אירופאיים בצמרת הרשימה. פולקסווגן שנחלשת אצלנו כבר מספר שנים ומוקמה ב-2018 רק אחרי 14 מותגים אחרים, היא היצרנית שמכרה הכי הרבה מכוניות באירופה - בפער עצום מרנו שבמקום השני. את החמישייה הראשונה משלימות פורד, פיג'ו ואופל שאצלנו תופסות את המקומות 23, 13 ו-21 בהתאמה. מיד אחריהן אגב נמצאים מותגי היוקרה הגרמניים - שאצלנו דורגו בשנה החולפת במקומות 18-20 בלבד.
מצד שני, להיטים בשוק הרכב שלנו כמו סוזוקי, מאזדה ומיצובישי, בעשירייה המובילה בסיכום 2018, נמצאים באירופה בסוף העשירייה השניה או תחילת השלישית. קבלו דוגמה מאלפת. לנצ'יה למשל, שנעלמה מהשוק המקומי לפני שנים או פורשה הספורטיבית והמאוד יקרה, מכרו באירופה יותר מלקסוס וסובארו.
ומה על קטגוריות? מכוניות סופר-מיני זולות יחסית שנמצאות אצלנו בנסיגה מתמדת ומחזיקות כיום בנתח שוק של כ-14% בלבד, זוכות באירופה לדומיננטיות אדירה עם שמונה דגמים מתוך 13 המקומות הראשונים ברשימה. המשפחתיות שנאנקות אצלנו תחת השפעת הנהירה לרכבי פנאי, עדיין חזק מאוד בתמונה האירופאית. בראשן פולקסווגן גולף ששומרת על ההובלה כבר שנים ארוכות. רכבי פנאי פופולאריים אמנם גם באירופה, אך מחזיקים שם בנתח שוק קטן יותר מישראל. עדיין.
המכוניות הנמכרות ביותר באירופה
- פולקסווגן גולף - 445,303
- רנו קליאו - 328,860
- פולקסווגן פולו - 295,403
- פורד פיאסטה - 270,931
- פולקסווגן טיגואן - 250,842
- פיג'ו 208 - 230,107
- ניסאן קשקאי - 229,382
- סקודה אוקטביה - 216,676
- אופל קורסה - 216,267
- טויוטה יאריס - 215,968
- דאצ'יה סנדרו - 211,680
- רנו קפצ'ור - 211,092
- c3 סיטרואן - 208,941
- פיג'ו 3008 - 202,389
- פורד פוקוס - 199,197
- פיאט 500 - 188,448
- דאצ'יה דאסטר - 180,391
- פיג'ו 2008 - 177,486
- פיאט פנדה - 168,094
- סקודה פאביה - 166,522
המותגים המובילים באירופה
- פולקסווגן - 1,717,108
- רנו - 1,083,664
- פורד - 1,014,037
- פיז'ו - 962,201
- אופל - 878,747
- מרצדס - 877,988
- ב.מ.וו - 817,354
- אודי - 713,868
- סקודה - 699,654
- טויוטה - 698,688
- פיאט - 697,977
- סיטרואן - 590,886
- יונדאי - 532,886
- דאצ'יה - 522,793
- קיה - 488,495
- ניסאן - 487,017
- סיאט - 443,831
- וולוו - 319,048
- סוזוקי - 245,653
- מאזדה - 231,070
* הנתונים מתייחסים ל-30 מדינות באירופה: אוסטריה, איטליה, איסלנד, אירלנד, אסטוניה, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, הונגריה, יוון, ליטא, לוקסמבורג, לטביה, נורבגיה, סלובניה, סלובקיה, ספרד, פולין, פורטוגל, פינלנד, צ'כיה, צרפת, קפריסין, קרואטיה, רומניה, שוודיה ושוויץ.