"היצרניות מגלות שהמכונית האוטונומית יקרה ומורכבת מדי"
כך אומר בכיר ב-ZF, העוסקת בפיתוח מערכות בטיחות עבור חברות רכב. הסיבה: כוח המחשוב הדרוש יהפוך את המכונית האוטונומית ליקרה ומורכבת מדי
המהפכה האוטונומית בדרך? נראה שלא כל כך מהר. יצרניות הרכב מגלות כי מכוניות אוטונומיות לחלוטין, המסוגלות לנהוג בעצמן בכל תוואי ללא כל סיוע של נהג אנושי, יהיו יקרות ומורכבות מכפי שצפו בתחילה. זאת, למרות הבטחות חוזרות ונשנות בשנים האחרונות כי יהיו מסוגלות לייצר מכוניות שכאלה - ברמה האוטונומית הגבוהה ביותר (5), שבה אין כל צורך בנהג - תוך כשנתיים מהיום.
מכונית אוטונומית בטוחה? "התעשייה עוברת שלב של התפכחות"
רכב אוטונומי: פיז'ו החלה בניסוי על הכביש הציבורי
מרצדס: נייצר משאית ללא נהג בשנת 2025
תחבורה חכמה בישראל - אושר תקציב של רבע מיליארד
לדברי פריד קאירלה, בכיר בענקית האבזור ומערכות הבטיחות ZF, המספקת רכיבים שונים עבור מרבית יצרניות הרכב ומעורבת - כמו אחרות בתעשייה - בפיתוח מערכות אוטונומיות, ספק אם היצרניות אכן יגיעו לכך, בוודאי לא בלוח הזמנים היומרני שעליו דיווחו בעבר.
לדבריו, "ההערכה הרווחת בתעשייה עד לפני שנים אחדות הייתה כי הדרך למכונית אוטונומית פשוטה וברורה, אך התעשייה כעת מפוכחת יותר, מתייחסת לאפשרות (שתהיה מכונית אוטונומית מלאה ללא הגה ודוושות, ה.פ.) באופן רציונלי ומבחינה שהדרך לשם אינה קלה כלל ועיקר. בהתאם, תעשיית הרכב מחשבת את אסטרטגיית הפיתוח האוטונומית מחדש, ובוחנת מה בכוונתה לעשות עם הפיתוחים שיגיעו".
עוד אמר כי גם המצב הקיים, שבו למכוניות רבות יכולת אוטונומית ברמה 2, עם יכולת לבלום ולסטות באופן עצמאי בהתאם לנעשה על הכביש, דרש פיתוחים יקרים שהכבידו כבר באופן ניכר על היצרניות, ודחקו אותן לשיתופי פעולה שלא נדרשו בעבר. "האתגר הגדול הוא שילוב, ניתוח ועיבוד של מידע שמגיע מ-11 מצלמות שונות, שמונה רדארים עצמאיים וחמישה חיישנים נוספים מסוג Lidar לזיהוי עצמים, ולעשות זאת בעלויות סבירות. הומולוגציה עולה הרבה כסף, איסוף ואחסון המידע עולים המון כסף. לא פלא שכולן מחפשות שותפויות שיוזילו עלויות, ועדיין לא מצליחות".
לפי הערכות, מכונית אוטונומית ברמה 5 תדרוש יכולת מחשוב לעיבוד נתונים גדולה פי מיליון מהמחשבים הקיימים כיום במכוניות, גם כאלה בעלות יכולת אוטונומית חלקית, כדי להיות בטוחה באופן מלא בכל רגע נתון על ידי זיהוי והתאמה לכל מצב על הכביש.
בנוסף, יש לזכור כי שילוב מכוניות אוטונומיות בתוך צי הרכב הקיים ידרוש השקעות עתק בתשתית תקשורת ייעודית בין כלי רכב (V2V) ובין הסביבה לכלי הרכב הנוסעים (V2X). תשתיות מסוג זה דורשות מעורבות ממשלתית, ולפחות כרגע לא נראה כי לוח הזמנים המקורי יאפשר זאת.
מספר תאונות דרכים שאירעו במעורבות רכב שנמצא במצב אוטונומי, חלקן קטלניות, זכו להד עצום בתקשורת והשפיעו על קצב ההתקדמות בפיתוח המערכות ועל הצפי לשילובן. יותר ויותר מומחי תחבורה טוענים כיום כי הבטחת היצרניות, לשלב במהרה רכב בעל יכולת אוטונומית מלאה בצי הרכב הקיים, אינה מציאותית.
כך למשל מצאה עצמה יצרנית היוקרה הגרמנית אודי במבוכה, לאחר שהשיקה את ה-A8 החדשה (ואחר כך את ה-A6) לפני יותר משנתיים עם הבטחה ליכולת אוטונומית ברמה 3, אך נתקלה בבעיות רגולטוריות קשות המונעות זאת עדיין. בהקשר זה ראוי להזכיר כי שר התחבורה לשעבר, ישראל כץ, העריך לפני מספר שנים כי ב-2021 ינועו מכוניות אוטונומיות על כבישי ישראל.