משרד התחבורה העביר בשנים האחרונות מספר רפורמות שמטרתן המוצהרת שיפור השירות לקהל, אך בפועל מתברר כי המציאות היא עדיין של תסכול מתמשך. כך גם במקרה של משרד הרישוי ובעיות השירות הקשות שעליהן דיווחנו לאורך השנים. קחו למשל את בתאל ביבי, מרותקת לכיסא גלגלים שביקשה לעדכן טלפונית את רישיון הרכב המיוחד שברשותה ולא משנה מה עשתה, לא הצליחה בכך. לאחר פנייתה הביא אולפן ynet את סיפורה ובעקבות פרסום המקרה, יצר עמה המשרד קשר לסייע לה*.
(צילום: שחר גולדשטיין)
שלום לך בתאל, אני מניח שהתסכול הרב הוביל אותך לכתוב פוסט קריאה לעזרה, שכן הרמת כבר ידיים. "כן, הבנתי שאם אני לא אערב פה את התקשורת אשאר במלכוד. אין לי לאן יותר לפנות".
מה בעצם את צריכה ממשרד הרישוי? "פעולה פשוטה בסך הכול. ביקשתי לעדכן את רישיון הרכב שלי שמאובזר בציוד מיוחד שכולל מעלון, מנגנון יד, הכול כדי שאצליח להתנהל ממקום למקום באופן עצמאי. פניתי כמה פעמים למשרד הרישוי טלפונית, כפי שביקשו. חזרו אליי, אבל הנציגות לא יודעות לבצע את הפעולה הזאת טלפונית.
לא מפתיע. אשתי מנסה להעביר בעלות כבר כמה חודשים ואף אחד לא יודע מימינו ושמאלו שם. ומה אומרים לך שם? "אמרו לי מספר פעמים שלא ניתן לבצע את הפעולה טלפונית. שאלתי אם יש כתובת מייל שאליה ניתן להעביר את הנושא לטיפול, או אולי אפילו פקס, ואמרו שלא אפשרי. כן ביקשו ממני להגיע לסניפים. עשיתי זאת, אבל השומרים לא פותחים את הדלתות אפילו כדי להבין במה מדובר.
עד כמה זה מתסכל, בלי הרכב את הרי לא יכולה לנוע. "זה באמת מתסכל מאוד מאוד. מה שביקשתי בסך הכול זה למצות את הזכויות שלי. אף אחד לא חייב לי כלום. אני מבקשת להתנייד ולהיות עצמאית וזה הדבר הכי אלמנטרי שיכול להיות. והכי חמור, אני מבינה שלא רק אני בבעיה הזו אלא כל חבריי הנכים. כל מי שיש לו מוגבלות כזו או אחרת פשוט בבעיה.
אשמיע לך את תגובת משרד התחבורה: "...בתאל ואזרחים נוספים יכולים לקבל את השירות בנוחות באמצעות קבלת הקהל הטלפונית באגף הרישוי". בקיצור, לא נראה שענו על השאלה. "לצערי לא ענו. הגורמים המטפלים והמשרדים הממשלתיים צריכים להרים את הכפפה ולטפל בזה. כל יום שעובר ורישיון הרכב לא מעודכן, מונע ממני גם זכאות לקצבת ניידות כנוהגת ברכב נכה. מיותר לציין שזה גוזר עלי צלחת ריקה בימים שכאלו. מישהו צריך לקחת אחריות".
אנחנו מבטיחים לעקוב. עדכני אותנו אם הסתדרת ואם לא, נטפל שוב. "תודה רבה. אני רוצה רק להודות גם לחברת "המשקם" בה אני עובדת ומעסיקה אנשים עם מוגבלויות, והם אלה שדואגים לי בימים אלה לפרנסה ולעצמאות".
תגובת משרד התחבורה: "בהנחיית מנכ״ל המשרד, אגף הרישוי ייצור קשר עם בת אל בהקדם וייתן מענה מהיר לפנייתה. אנו מתנצלים על עוגמת הנפש שנגרמה לה".

*עדכון: לאחר פרסום המקרה פנתה אלינו בתאל ועדכנה: "לא יאומן כי יסופר. תוך כמה דקות ובשעה טובה יש רישיון רכב מעודכן עם אביזרים לנכים. אני בהלם שטופל. תודה רבה".
פורסם לראשונה: 14:03, 08.12.20