זוכרים את ההבטחה למרכז ניסוי מתקדם לתחבורה חכמה של שר התחבורה לשעבר ישראל כץ? לא נותר ממנה דבר. לעומת זאת, בטויוטה לא מסתפקים במרכז מוגבל בגודלו, אלא הולכים על מודל של עיר שלמה.
בעוד מרבית יצרניות הרכב הציגו בתערוכת ה-CES בלאס וגאס רעיונות למכוניות העתיד, פתרונות בטיחות ונוחות לדגמים שיגיעו לכביש בעוד שנים, טויוטה הפתיעה עם תכנית להקמת מתחם עירוני שישמש פלטפורמה לניסויים בתחבורה עתידית. השטח תפוי להיות בגודל של כ-175 דונם בסמוך להר פוג'י, יפן, וכל אמצעי התחבורה שבה יהיו אוטונומיים ונקיים מזיהום. תחילת עבודות הבניה נקבעה ל-2021.
"בניית עיר שלמה מהיסוד, אפילו בקנה מידה קטן, היא הזדמנות ייחודית לפתח טכנולוגיות עתידיות, כולל מערכת הפעלה דיגיטלית לתשתיות עירוניות. עם אנשים, בניינים וכלי רכב שכולם קשורים ומתקשרים זה עם זה באמצעות נתונים וחיישנים, נוכל לבדוק את טכנולוגיית הבינה המלאכותית המקושרת, הן בתחום הווירטואלי והן בתחום הפיזי, ולמקסם את הפוטנציאל שלה", אמר אקיו טויודה, נשיא היצרנית בהצגת הפרויקט.
בעיר העתידית צפויים להתגורר דרך קבע כ-2,000 תושבים וחוקרים ובכך היא תשמש כ"מעבדה חיה" לבחינה ופיתוח טכנולוגיה מתקדמת במספר תחומים כמו יכולות אוטונומיות, רובוטיקה, ניידות אישית, בתים חכמים ובינה מלאכותית בתנאי אמת.
העיר תבוסס על מערכת אקולוגית מקושרת המופעלת על-ידי תאי דלק מימן, טכנולוגיה אותה מנסות טויוטה ויונדאי לקדם לאחרונה, עד כה ללא הצלחה יתרה, בעיקר בגלל בעיות תשתית. מרבית המבנים יוקמו מעץ בשילוב תרכובות חומרים מקומית בשיטות עבודה רובוטיות, כאשר על הגגות יותקנו פאנלים סולריים לטובת אספקת חשמל נוספת.
העיר תכלול סוגים שונים של רחובות, בהם כאלה שיאפשרו תנועת כלי רכב מהירים בלבד, ואחרים שישלבו תנועת כלי רכב איטיים יותר, אמצעי תחבורה אישית והולכי רגל. עוד בתכנית - טיילת, פארק ואזור בילוי המיועדים להולכי רגל בלבד. מערכת כלי רכב אוטונומיים תאפשר הסעת תושבים, משלוחים שונים וסחורה.