- במהלך שנה שלמה ויתרה יונדאי על שיווק הסונטה בישראל עקב מחיר גבוה ורווח נמוך
- כעת מגיעה סונטה חדשה, ותג המחיר שלה גבוה עוד יותר
- תתחרה כבעבר ביריבה הגדולה תרתי משמע: סקודה סופרב
עד כה, זנב לאריות: המשפחתית הגדולה של יונדאי שווקה בישראל במשך למעלה מ-20 שנה, אך מעולם לא הייתה חלק מצמרת קטגוריית המשפחתיות הגדולות. גם כאשר תג המחיר שלה - כסונטה, ולאחר מכן כ-i40 שהחליפה אותה - היה נמוך מהמקובל, לא הצליחה יונדאי להוות לאורך השנים תחרות להונדה אקורד ואז למאזדה 6 ולבסוף לסקודה סופרב.
עד 2015. הסונטה היוצאת הייתה בינגו שטרף מחדש את הקלפים. לא בזכות תג מחיר אטרקטיבי או יכולת דינמית משובחת, אלא בזכות מאפיין שהפך אותה באמת לייחודית - מנוע היברידי חסכוני. אם לדייק, הבינגו הזה התבטא בשוק המוסדי החשוב כל כך. המנהל נהנה מהטבת מיסוי ועוד כמה שקלים בחשבון העובר ושב מדי חודש, החברה זכתה לתדמית ירוקה ומודעות סביבתית גבוהה והכי חשוב - מנהלי החשבונות נהנו מחסכון אדיר בהוצאות דלק.
הסונטה הפכה כמעט בין לילה לדגם הנמכר בקטגוריה תוך שהיא מדיחה את סקודה סופרב שהחזיקה בתואר שנים. אבל, החגיגה הסתיימה במהלך 2019, לאחר שינוי בנוסחת המיסוי הירוק שהביא לביטול ההטבה לה זכתה. מחירה הפך לגבוה מדי, הרווח קטן בהתאם והיבואנית החליטה להפסיק את השיווק לחלוטין.
ושוב, המטרה סקודה: עיצוב הסונטה החדשה מרשים ומקורי ואפילו יעיל, עם מקדם גרר נמוך (0.24, זהה לטסלה מודל S ו-12% פחות מהקודמת) שמסתייע בממד גובה צנוע ב-2.5 ס"מ (144.5 ס"מ). יש גם "תריסי אוורור" קדמיים שנסגרים עצמאית בהתאם למהירות ולצורך וחישוקי "17 שתוכננו כך שיפחיתו מערבולות אוויר. בהשוואה לסונטה היוצאת היא ארוכה ב-4.5 ס"מ (490 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-3.5 ס"מ (284 ס"מ). תוספות אלה אמורות להתבטא במרחב רגליים טוב מבעבר. אגב, לסקודה סופרב בסיס גלגלים זהה אך היא קצרה ב-3 ס"מ.
לתא המטען נוספו 70 ליטר (510 ליטר, הפעם כולל גלגל חליפי שלא הוצע בעבר), עדיין כ-75 ליטר פחות מהמתמודדת הצ'כית הקצרה ממנה. למרות הגידול בממדים, המשקל העצמי נמוך בכ-80 ק"ג הודות לשימוש במתכות מתקדמות - כך יונדאי.
על הבטיחות והנוחות: כציוד תקני יש בסונטה מערכת בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור ובתנועה חוצה בצומת), בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב והתראת שטחים מתים, ותיקון אקטיבי במעבר נתיב כשהשטח לא פנוי. לגרסה הבכירה מערך מצלמות היקפיות המקרינות על גבי לוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) את השטח בפינות האחוריות של הרכב בזמן הפעלת איתות. יש גם מניעת האצה לא רצונית מול מכשול.
רשימת אבזור הנוחות מרשימה וכוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, וילונות הצללה לחלונות האחוריים, מפתח חכם ומשטח טעינה אלחוטי לסמארטפון. בגרסה הבכירה נוסף לחימום המושבים גם קירור וחלון שמש. במפתיע, יונדאי משווקת בישראל מסך מגע צנוע בגודל "8 בלבד, במקום "10.25 שמוצע בגרסאות בכירות בצפון אמריקה. גם גג המכיל תאים סולאריים לטעינת מצברי המערכת ההיברידית - וצמצום צריכת הדלק - אינו כלול כאן ברשימת האופציות בניגוד ארה"ב.
מנוע? (כמעט) אין חדש: מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר (152 כ"ס) ומנוע חשמלי (51 כ"ס) המייצרים יחדיו 193 כ"ס מעבירים כוח לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שישה הילוכים אוטומטית. יונדאי אומרת כי מנוע הבנזין עודכן (הזרקת הדלק, תזמון השסתומים) בעוד החשמלי כוייל כך שיסייע לצמצם 30% מהפסדי הכוח בזמן העברת הילוכים. הסונטה נהנית מכל אלה - יחד עם הדיאטה הקלה - ומזנקת ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות, עשירית שניה פחות מקודמתה. צריכת הדלק הרשמית השתפרה במעט: 20 ק"מ לליטר בממוצע, כחצי ק"מ יותר לכל ליטר בנזין מהדגם היוצא.
ומה אנחנו חושבים: ביונדאי מבטיחים הרים וגבעות. לא רק שיפור בנתונים היבשים אלא גם איכויות הנסיעה, מערכות בטיחות ועוד. כל אלה בהחלט נדרשים וגם נעמיד אותם למבחן, אבל השאלה הגדולה בסופו של יום היא האם הסונטה החדשה מסוגלת להדיח את סקודה סופרב מהתואר, האם היא מציעה חבילה אטרקטיבית יותר בעידן בו פחות ופחות רוכשים מתעניינים במכוניות סדאן ולא ברכב פנאי. והתשובה לכך די פשוטה - תג המחיר. למרות ההתייקרות הלא זניחה של הסונטה החדשה, היא עדיין מעניינת פיננסית. אבל במהלך השנה הבאה יהיה שינוי נוסף בשיטת המיסוי שעלול לייקר אותה מעבר לרף האטרקטיבי.