• המודעות לבטיחות כלי רכב גולשת גם לעולם המסחרי, וארגון הבטיחות מגיב
  • בחן סוללה ארוכה של מסחריות מודרניות ופרסם את ממצאיו הלא מעודדים
  • ביקורת על יצרניות שלא מציידות אותם במערכות שהן מציעות בדגמים פרטיים
מסחר חופשי: רכבים מסחריים המיועדים לשילוח סחורות זוכים לפופולאריות גואה בשנים האחרונות. לכך אחראי בעיקר השינוי שחל בהרגלי צריכה הכוללים בתכיפות גדולה משמעותית רכישות אונליין. בשנה החולפת - ותוך מבט לעתיד - נרשם זינוק יוצא דופן ברכישת מסחריות, החל בקטנות ביותר ועד משאיות בעקבות מגיפת הקורונה שהרחיקה עוד יותר את הרוכשים מהחנויות. כל המחקרים מלמדים אגב שגם כאשר תסתיים המגיפה, השינוי בפעילות הרכישה צפויה להשאר עימנו ואף לגדול יותר. עבור כל מי שמשתמש במסחריות מדובר כמובן בחדשות טובות, עבור יצרניות המסחריות מדובר בהתפתחות מבורכת במיוחד.
כתוצאה מהזינוק בפופולאריות, כלי רכב מסחריים הפכו נפוצים מאי פעם גם ברחובות ערים, עובדה שחושפת אותם יותר מבעבר למשתמשי דרך אחרים כמו כלי רכב פרטיים, הולכי רגל ורוכבי אופניים. בנוסף, לכלי רכב אלה נסועה גבוהה משמעותית מכלי רכב פרטיים והם נחשפים לסכנות למשך זמן ארוך יותר. בהתאם, הסיכוי שלהם להיות מעורבים בתאונה גדול יותר.
המבחן: ארגון הבטיחות Euro-NCAP בדק את יעילות מערכות הבטיחות המתקדמות בדגמים מסחריים שונים, לרבות בלימה אוטונומית וסטייה מנתיב. בסך הכל נבחנו לא פחות מ-19 מסחריות שונות בגדלים שונים ובמשקל כולל של עד 3.5 טון, המכסים לדברי הארגון כ-98% מההיצע בשוק האירופאי. והמסקנות מטרידות.
"הדבר הראשון שהכה בנו במהלך הבדיקה היה עד כמה עלובות מערכות הבטיחות בכלי רכב מסחריים. מערכות שהן כיום ציוד תקני במכוניות פרטיות, משולבות לעיתים רק כאופציה בתוספת תשלום בקטגוריה הזו. וזה חמור במיוחד שכן כלי הרכב המסחריים גדולים וכבדים ממכוניות נוסעים רגילות, ולכן עשויים לגרום נזק רב ופגיעות קשות במצב של תאונה", אמר מזכ"ל הארגון, מייקל ואן רנטיגן.
הוא הוסיף כי "יש חוסר בהירות מוחלט מול היצרניות, מה מוצע כאבזור תקני בכל מדינה באיחוד האירופאי ומה היכולת של כל מערכת. כך שקשה מאוד ללקוח לרכוש את הרכב עם המערכות הללו, גם אם הוא רוצה בכך.
"בחנו את הדגמים השונים כשהם מצוידים בכל המערכות אבל בפועל, מעט מאוד מהרכבים מסוגם שנוסעים על הכביש מצוידים בהן ולכן המסר שלנו צריך להיות ברור: יצרניות הרכב נדרשות לקחת יותר ברצינות את נושא הבטיחות ברכבים אלו, בעוד מנהלי ציי הרכב צריכים להתעקש ולבחור במערכות הבטיחות האופציונליות כדי להגן טוב יותר על הנהגים שלהם, כמו-גם על משתמשי דרך אחרים".
התוצאות הלא מעודדות: הארגון העביר את הדגמים השונים מבחן מערכות בטיחות דומה לזה שהוא עורך לכלי רכב פרטיים. רק אופן הניקוד שונה וכולל חמש תוצאות אפשריות: "פלטינום" לציון של 80% ומעלה, "גולד" מעל 60%, "סילבר" ליותר מ-40%, "ברונזה" ל-20% ומעלה וגם "לא מומלץ" לפחות מ-20%.
והתוצאות? אף לא אחד מכלי הרכב הנבחנים זכה בציון מרבי. לציון של 60 עד 80 אחוז הגיעו רק הדגמים הבאים שהוכתרו בכך לבטוחים ביותר במבחן: מרצדס ויטו, פולקסווגן טרנספורטר ופורד טרנזיט, המסחרי הגדול היחיד לזכות בכך. בדירוג "סילבר" זכו פורד טרנזיט קאסטום, אופל ויוארו ואחיו התאום פיז'ו אקספרט שאינם משווקים כאן, אבל דווקא גרסאות הקונצרן שכן מגיעות ארצה, סיטרואן ג'אמפי וטויוטה פרואייס, זכו לדירוג "ברונזה" הנמוך.
בקרב המסחריות הגדולות זכו בכסף גם פולקסווגן קראפטר ומרצדס ספרינטר, בעוד אלו של הקונצרנים PSA (סיטרואן ג'אמפר, פיז'ו בוקסר) ו-FCA (פיאט דוקאטו ואיווקו דיילי) הסתפקו בארד. בתחתית הרשימה סיימו המסחריות של רנו, מאסטר הגדול וטראפיק הקטן שעברו לאחרונה מתיחת פנים, וגם דגמים שלא משווקים כאן כמו פיאט טאלנטו, אופל מובאנו וניסאן NV400.
מה אנחנו חושבים: בשונה מארגונים גדולים אחרים, שאינם ערים למציאות על הכביש, ה-Euro-NCAP ממשיך לפעול במרץ על מנת לשפר את הבטיחות בדרכים. ולא רק בהצהרות בומבסטיות והשקעות בקמפיינים מפוצצים כפי שעושות הרשויות אצלנו, אלא בבדיקות מקיפות ומקפידות. החל מעדכון פרוטוקול מבחני הריסוק כך שישקף בצורה טובה יותר את המציאות, דרך בדיקות יכולות מערכות סיוע לנהיגה והשפעתן על הנהג, ולאחרונה אפילו מבחני זיהום אוויר וצריכת דלק המראים את הפער הגדול בין נתוני המעבדה לעולם האמיתי. יש לברך את הארגון על המבחן האחרון שערך ואין הרבה מה להוסיף על דבריו של מזכ"ל הארגון. עכשיו נותר רק לקוות שהיצרניות יגיבו בהתאם ובמקביל גם היבואניות ורוכשי המסחריות.