מחירון העם שעלה השבוע לאוויר על ידי משרד התחבורה, חסר במידע לגבי דגמים חשובים ולא בהכרח מציג את מחירי השוק האמיתיים. זאת בניגוד לטענת שרת התחבורה, מירי רגב, שהורתה להשקיע בבנייתו מאות אלפי שקלים. כך עולה מבדיקת ממון וגורמים נוספים בענף הרכב.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בבדיקה שנערכה למחירון, המבוסס על נכונות בעל רכב לדווח על עיסקת המכירה-קניה שביצע, עולה כי מחירי דגמים נפוצים - למשל סוזוקי קרוסאובר, ניסאן ז'וק או פיז'ו 2008 משנים מסוימות - כלל לא מופיעים בו. בנוסף, "קפיצות המחיר" בין שנתונים לא תמיד הגיוניות.
כך למשל במקרה של קיה פיקנטו, מכונית המיני הנפוצה בארץ שממנה נמכרו בעשור האחרון כ-100 אלף יחידות. מחיר לרמת גימור EX הנפוצה אינו מופיע כלל ב-2020 וההבדלים בין השנים מתבטאים בפערים קיצוניים. באתר iCar גילו כי הקפיצה בין רמות הגימור ביונדאי איוניק הפופולרית משתנה בין 3,000 שקל בשנה אחת, ל-27 אלף שקל בשנה עוקבת.
יש להזכיר כי למרות שהמדינה היא זו היוזמת והמתפעלת, המחירון החדש אינו מוכר (לפחות בינתיים) על ידי חברות הביטוח - המתבססות על מחירון לוי יצחק - לצורך פיצוי או קביעת גובה הפרמיה. אפילו המדינה עצמה לא תשתמש בו כמדד למחירי משומשות, למשל בקביעת פיצוי מס רכוש למי שרכבו נפגע בפעילויות איבה.
לדברי שגיב מגר, מנכ"ל רשת הטריין אין טרייד מוביל, "הכוונה להוריד את המחירים לצרכן חיובית, אבל לא ככה. המחירון הזה יוצר בלגן מפספס לחלוטין. אם הממשלה רוצה באמת להוזיל את מחיר המשומשות, שתוריד מסים על רכב חדש, ובכך תוזיל רכב מיד שנייה. יש יוזמה אחרת של משרד התחבורה, במסגרתה יסופק מידע אמין על מצבן של המשומשות, טיפולים שעברו ותאונות. עליה אנחנו מברכים ומשתפים עימה פעולה. זה יהיה מהלך הרבה יותר נכון ומשמעותי לשוק".
מנהל אחר באחת מרשתות הטרייד אין הגדולות אומר כי "אני לא חושב שלוי יצחק מפספס בהרבה, ואיפה שיש פער, זה מתוקן בהנחות. לקוחות אמרו לנו במפורש שהם לא רוצים שנעביר את מחירי העסקה שלהם למשרד התחבורה. לאנשים אין אמון והם חשדניים מאוד לגבי העברת נתונים למנגנון ממשלתי. גם לממשלה עצמה אין אמון במחירון ולא ראיתי הודעה שמס רכוש יתחיל לפצות ישראלים שרכבם נפגע עכשיו מרקטה לפי המחירון הזה. אם הוא יעשה את זה, ייגרם להם עוול ותקום צעקה גדולה".
מנהל נוסף הסביר כי "משרד התחבורה מצא לעצמו עיתוי לא מוצלח להשיק מחירון שאמור לשקף פערים מלוי יצחק. ליבואנים רבים חסרים כעת דגמים במלאי בגלל המחסור במעבדי מחשב המאט את קצב הייצור של מכוניות חדשות. בתקופה האחרונה, לקוח שרוצה דגם מסוים שהיבואן אפילו לא יודע להעריך מתי ינחת שוב בארץ, הולך וקונה ממני רכב בן שנה. יש מחסור במכוניות משומשות בשוק, גם אצלי וגם אצל המתחרים, והמחירים גבוהים בהתאם".
ממשרד התחבורה נמסר כי "מחירון העם מבוסס על דיווחי מבצעי עסקאות רכב בחצי השנה האחרונה. המשרד משפר את רמת הדיוק של מחיר הרכב, בין היתר על ידי ניטרול מחירים שאינם סבירים. כלי רכב אשר לא דווחו לגביהם שלוש עסקאות לפחות, אינם מופיעים בשלב זה במחירון. מדובר בנתונים סטטיסטיים של מחירים ממוצעים בעסקאות. ככל שרמת הדיווח תגדל, יורחב מגוון התוצרים והדגמים ורמת הדיוק תגדל".