"רנו שוקלת להשיק מחדש את החלפת הסוללות ברכב חשמלי", מצהיר העומד בראש ענקית הרכב הצרפתית לוקה דה מאו. "יש יתרונות במציאת פתרון טכנולוגי אמין ובטוח להחלפת סוללות. עוד לא החלטנו (לחזור לזה), אבל אני רואה בכך אפשרות מעניינת". כך אמר למשתתפי כנס שעסק בעתיד תעשיית הרכב של הפייננשל טיימס, כ-10 שנים לאחר חשיפת תחנת החלפת סוללות ראשונה בישראל וכשמונה שנים לאחר קריסת המיזם השאפתני בטר פלייס שהפסיד 3 מיליארד שקלים. כך דיווח האוטומוטיב ניוז.
1 צפייה בגלריה
זוכרים? תחנת החלפת הסוללות של בטר פלייס
זוכרים? תחנת החלפת הסוללות של בטר פלייס
זוכרים? תחנת החלפת הסוללות של בטר פלייס
(צילום: רועי צוקרמן)
עוד אמר דה מאו כי "מבחינה עסקית, נכון יהיה גם להפריד בין הסוללה למכונית, בעיקר כאשר היא (הסוללה) כבר משומשת. ביקשנו מהמהנדסים למצוא פתרון מתאים לנושא החלפת הסוללות אותו הניעה למעשה רנו. יש להזכיר כי מכוניות מיזם בטר פלייס היו רנו פלואנס שעברו הסבה לשימוש בסוללות אותן ניתן להחליף בתחנות ייעודיות, שכמה עשרות מהן אף פעלו במשך תקופה מסוימת בישראל.
בניגוד למקובל לחשוב, רעיון החלפת הסוללות ברכב חשמלי עלה, נוסה ופעל לראשונה באופן סדרתי עוד במאה ה-19, זמן לא רב לאחר תחילת השימוש בכלי רכב ממונעים להסעת נוסעים. מוניות בעלות מנוע חשמלי החליפו סוללות שהוטענו מראש באמצעים כמעט-אוטומטיים לחלוטין עוד לפני שנת 1900, ב"חברת הרכב החשמלי" שפעלה בהצלחה יחסית בניו-יורק.
כיום מיישמת רק יצרנית רכב (קטנה) אחת את רעיון החלפת הסוללות הוותיק שנועד להאריך את טווח המכוניות החשמליות, ולהקטין את "חשש הטווח" המהווה חסם עבור השוקלים רכישת רכב חשמלי. זו NIO הסינית שהחליפה לפי דיווחיה עד היום למעלה מ-2 מיליון סוללות בכלי רכב מתוצרתה. החברה שמוכרת כ"טסלה הסינית" עושה צעדים ראשונים מחוץ לסין, תשיק פעילות באירופה בהמשך השנה הנוכחית וצפויה להגיע גם לישראל.
בין תכניות החברה באירופה - הקמת ארבע תחנות החלפת סוללה מתקדמות - עם זמן החלפה של שלוש דקות בלבד - בקרבת העיר אוסלו, בירת נורווגיה, וכ-12 תחנות נוספות ברחבי המדינה הצפון אירופאית במהלך 2022.