בקצרה:
  • הירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים מלווה בעלייה מדאיגה של קטלניות לקילומטר-נסועה
  • הכבישים ריקים יותר אך מהירות גבוהה והסחות דעת שכיחות גורמות לתאונות קשות
  • לפי הרשות לבטיחות בדרכים, המגמה בישראל דומה לזו שמתועדת במדינות אירופה
1 צפייה בגלריה
תאונה תאונת דרכים קטלנית כביש 89 שני הרוגים צומת כברי נהריה צפון
תאונה תאונת דרכים קטלנית כביש 89 שני הרוגים צומת כברי נהריה צפון
תאונה תאונת דרכים קטלנית כביש 89 שני הרוגים צומת כברי נהריה צפון
(צילום: אלעד גרשגורן)
מסוכן בחללים סגורים, מסוכן בכבישים: עלייה של 40% במספר ההרוגים בתאונות דרכים ביחס להיקף הנסועה נרשמה מאז תחילת הסגר השני, כך מעריכים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. למרות ירידה של עשרות אחוזים במספר כלי הרכב על הכביש בחודשים האחרונים, באוגוסט ובספטמבר נרשמה עלייה במספר ההרוגים לעומת החודשים המקבילים אשתקד. אוגוסט 2020 היה אף הקטלני ביותר בשלוש השנים האחרונות עם 39 הרוגים בתאונות דרכים. גם חודש מאי שבו נרשמו 27 הרוגים היה קטלני יותר מהחודש במקביל בשנתיים שעברו.
לפי פרסומי הרשות, מאז תחילת הסגר השני ב-18 בספטמבר נהרגו בכבישי הארץ 14 בני אדם, לעומת ממוצע של 19 הרוגים באותם תאריכים בחמש השנים שעברו. אולם במקביל חלה ירידה גדולה בנסועה, מספר הקילומטרים שעשו כלי הרכב בארץ באותה תקופה. הסיבה: בניגוד לתקופת חגים רגילה, השנה לא יצאנו לחופשות משפחתיות ונסיעות ארוכות ברחבי הארץ. בנוסף, עסקים רבים נסגרו ואחרים האטו משמעותית את פעילותם, ובכך הצטמצמה משמעותית תנועת כלי הרכב המסחריים ומשאיות החלוקה.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טרם פירסמה את שיעור הירידה המדויק בנסועה בתקופה זו, אך ברשות מעריכים שמדובר בירידה של כ-60%. וכך, למרות שמספר ההרוגים באותה תקופה ירד ב-26.3%, מספר ההרוגים לק"מ עלה מ-5.2 בני אדם בממוצע בחמש השנים האחרונות, ל-7.3 בני אדם בחודשיים האחרונים. יצוין כי כי במספר הפצועים קשה נרשמה ירידה גדולה משמעותית מהירידה במספר ההרוגים, ב-54% ל-53 בני אדם, וכך גם בכלל הנפגעים בתאונות, ב-77% ל-843 איש. יש לציין כי מגמה דומה - גם אם פחות חריפה - מבחינת ההרוגים נרשמה גם בתקופת הסגר הראשון, בין ה-15 למרץ ל-29 באפריל.
תמונת המצב בישראל בזמן הסגר הראשון נמצאה דומה לממצאים מ-25 מדינות באירופה, שגם בהן הופעלו סגרים בתחילת האביב השנה. לפי דו"ח המועצה האירופית לבטיחות בדרכים נרשמה ירידה ממוצעת של 36% במספר ההרוגים בתאונות דרכים בחודש אפריל, בהשוואה לנתוני חודש אפריל בשלוש שנים האחרונות. אולם לא בכל המדינות לוותה ההפחתה בנפח התנועה בשיעור דומה במספר ההרוגים. עוד נאמר בדו"ח כי בחלק מהמדינות שבהן יש מדידה שוטפת של מהירות הנסיעה, נמצאה עלייה בחריגה מהמהירות המותרת.
ברשות מציינים כי בתקופת הסגר נרשמה עלייה משמעותית באחוז התאונות העצמיות ועליה בעבירות מהירות ואי שמירת מרחק. בתקופת הסגר הראשון, מעורבותם של רוכבי אופנוע בתאונות חמורות עלתה, בעוד מעורבותם של הולכי רגל ירדה. כמו-כן חלה עליה בהיפגעות צעירים בגילאי 15-24 וחלה ירידה בהיפגעותם של בני 65+ - פועל יוצא של שהיית אזרחים בוגרים רבים בבתיהם.
מנכ"לית הרלב"ד, רחלי טבת ויזל, אמרה כי "ציפינו לירידה חדה יותר במספר ההרוגים ולצערנו לא כך הדבר. הכבישים הריקים גרמו ככל הנראה לנסיעה במהירות גבוהה יותר, חוסר תשומת לב וביצוע עבירות מסכנות חיים, בעיקר בקרב אוכלוסיית רוכבי האופנוע והנהגים הצעירים. לכן, גם בימים אלה, למרות שהכבישים ריקים, חשוב לנהוג על פי המהירות המותרת".
ואנחנו חושבים: מול העלייה במספר ההרוגים מקרב הרוכבים צריך לזכור את הזינוק במספר השליחים הרכובים. דווקא תקופה של ירידה בנסועה היא הזמן של משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לצאת ביוזמות לשיפור הבטיחות בדרכים, כולל קורסי נהיגה מתקנת אינטראקטיביים מתקדמים במקום הקורס הקיים, שבו ניצב מרצה מול קהל משועמם, מדקלם תוכנית לימודים מיושנת. דווקא עכשיו אפשר היה להשיק קורס מתקדם, ולהציע לנהגים רבים לנצל את הסגר לבצע את הקורס ביוזמתם תמורת הפחתת נקודות חובה.