בקצרה:
  • יבואנית האוטובוסים צ'יינה מוטורס מתחילה לשווק את MAXUS הסינית
  • מיניוואן חשמלי לשבעה נוסעים ורכב מסחרי קומפקטי
  • עד סוף השנה יגיע גם רכב פנאי חשמלי בגודל בינוני
4 צפייה בגלריה
מקסוס E-יוניק 5
מקסוס E-יוניק 5
(צילום: רונן טופלברג)
ברוכים הבאים: מקסוס (MAXUS) הוא מותג בתוך קונצרן הרכב הסיני הענק SAIC, המתמחה בעיקר במיניוואנים, כלי רכב מסחריים, טנדרים ולאחרונה (איך לא) גם רכבי פנאי. את המותג תייבא לישראל צ'יינה מוטורס, הראשונה לשווק בישראל אוטובוסים סיניים כבר ב-2012 ומי שאחראית עד עכשיו ללא פחות מ-2,500 יחידות בציי הרכב השונים של ספקיות התחבורה הציבורית. שני הדגמים החדשים שתשווק בישראל יאפשרו לה כניסה גם לשוק הרכב הפרטי בעל פוטנציאל רווח גדול משמעותית. בינתיים היא תעשה זאת עם תקינה מוגבלת ל-400 יחידות מכל דגם.
4 צפייה בגלריה
מקסוס E-יוניק 5
מקסוס E-יוניק 5
(צילום: רונן טופלברג)
לשבעה, ללא זיהום: ה-E-יוניק 5 הוא מינוואן עם מקום לשבעה נוסעים, למעשה חשמלי ראשון בקטגוריה שמשווק כאן. חשוב להדגיש כי מדובר בבסיס ותיק שעשה הסבה לרכב חשמלי, במקרה זה על בסיס ה-G50 שמשווק בסין עם מנועי בנזין. בהשוואה לסיטרואן C4 ספייס-טורר הוא ארוך ב-12.5 ס"מ (482.5 ס"מ), גבוה ב-13.5 ס"מ (178 ס"מ), עם ממד רוחב זהה (182.5 ס"מ) ובסיס גלגלים קצר ב-4 ס"מ (280 ס"מ).
המנוע החשמלי מפיק 174 כ"ס וההנעה קדמית. הביצועים יאכזבו את מי שהתרגל למספרים הפנטסטיים של מכוניות חשמליות אך מקובלים בכלי רכב מסוגו עם מנועי בנזין ודיזל. 9.5 שניות מעמידה ל-100, 170 קמ"ש מרביים. לסוללה קיבולת של 52.5 קוט"ש האמורים להעניק טווח תיאורטי של 400 ק"מ, בעוד טעינה מהירה (100DC) תאפשר מילוי מצברים ל-80% בתוך כחצי שעה.
4 צפייה בגלריה
מקסוס E-יוניק 5
מקסוס E-יוניק 5
(צילום: רונן טופלברג)
כמקובל כיום בתוצרת סין המגיעה לישראל, רשימת האבזור כוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מסך מגע בגודל "12.3, בקרת אקלים עם פתחים לכל שורות המושבים, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש וחישוקי "17 קלים. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. המחיר: 198 אלף שקלים.
יש גם מסחרית: בנוסף ישווק כאן גם ה-E-דליברי 3, מסחרית חשמלית להובלת סחורות או חמישה נוסעים (כולל נהג) לאחר הסבה מקומית של החלק האחורי. הוא יוצע בשתי תצורות: קצר (455.5 ס"מ) וארוך (514.5 ס"מ) עם נפח תא מטען של בין 4.8 ל-6.3 קו"ב וכושר העמסה של כ-900 ק"ג. המנוע החשמלי מפיק 120 כ"ס, עם סוללת 52.5 קוט"ש המאפשרות טווח נסיעה תיאורטי של בין 342 ל-316 ק"מ, עם אפשרות לטעינה מהירה ל-80% ב-45 דקות. המחיר: 169 אלף שקלים.
סיכום: בתקופה הקרובה צפויים יותר ויותר רכבים סיניים עם מנועים חשמליים לעלות על כבישי ישראל, תוך ניצול האפשרות לשווק כאן מותגים שונים שלא קיבלו תקינה אירופאית או אמריקאית מורכבת ויקרה. המשמעות היא כניסה של שחקנים חדשים והגברת התחרות. ובאותה נשימה, יש להניח שחלק מאותם דגמים לא עומד ברמת איכות הייצור הנדרשת כיום מרכב מודרני. מומלץ לשים לב.