בקצרה:
- שתי גרסאות קרביות חדשות לרכב של פלסן סאסא
- הראשונה מיועדת לכוחות שיטור מיוחדים ולכביש
- השניה צבאית עם כושר העמסה גבוה וייעוד לשטח
כחול לבן: לא רבים מחוץ לעולם הרכב המקומי יודעים, אך פלסן סאסא מהגליל העליון נחשבת כיום לאחת החברות הגדולות והמצליחות בתחום הרכב הממוגן עם הכרה והערכה עולמית גורפת. לצד פיתוח וייצור אמצעי מיגון עבור היצרניות הגדולות בעולם דוגמת לוקהיד-מרטין, אושקוש, נאביסטאר, AM ג'נרל האמריקאיות ותאלס האוסטרלית, היא מייצרת ומשווקת דגמים מפיתוח עצמי בעלי ייעודים מגוונים וברמת מיגון שונות.
החל מרכבי סיור כמו ההיירקס על בסיס מרצדס G קלאס, ועד הסטורם ריידר הייחודי אותו פיתחה עצמאית על בסיס פלטפורמה ייעודית. אך הרכב המפורסם ביותר של היצרנית הוא הסנדקאט (כונה בתחילה "קרקל"), אותו השיקה לפני יותר מ-15 שנה ועד היום מכרה קרוב ל-1,000 יחידות ממנו ביותר מ-30 תצורות שונות ב-17 מדינות, כולל משמר הגבול הישראלי. כעת היא חושפת שתי גרסאות חדשות.
ממוגן כביש: הגרסה הראשונה של הסנדקאט מכונה Mk-T ומיועדת עבור כוחות ימ"מ, הנדרשים לפעול בעת האחרונה גם תחת איומי ירי מרובי סער, בעיקר בצפון אמריקה ובאמריקה הלטינית. כמו הדגם הצבאי גם הוא מבוסס על שלדת פורד F550, הגרסה הגדולה ביותר בסדרת הטנדרים של היצרנית האמריקאית. עם מנוע V8 טורבו-דיזל בנפח 6.7 ליטר ו-330 כ"ס, תיבת עשרה הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית לכביש, כפולה לשטח והילוך כוח עם דיפרנציאל מוגבל החלקה מכאני מאחור.
בהתאם לייעוד השונה מהגרסה הצבאית, רמת המיגון כאן נמוכה במעט. היצרנית לא מפרסמת את מחיר הרכישה, אבל מציינת כי הוא זול בכ-20% מהגרסה הצבאית, בהתאם לתקציבים המוגבלים יותר של כוחות שיטור. המשקל העצמי נמוך ביותר מחצי טון מהגרסה הצבאית ובכך מתאפשרת יכולת דינמית גבוהה יותר, חשוב בעיקר בנסיעת כביש מהירה של צוותי ימ"מ בדרכם לאירועים.
מערך המיתלים כולל צמד סרנים חיים המקוריים של פורד, עם קפיצי סליל מלפנים ועלים משודרגים מאחור, ובולמי זעזועים שפותחו במיוחד עבורו על ידי בילשטיין. צמיגי מישלין מולטי X משלימים את הקשר עם הקרקע המוצקה, ומתאימים בעיקר לכביש. לדברי פלסן, זהו הרכב הממוגן בעל יכולת הכביש הטובה ביותר שייצרה.
שטח ממוגן: הגרסה השניה של הסנדקאט - מכונה Mk4 - מיועדת לכוחות צבאיים, עם דגש על יכולת השטח ובעיקר כושר העמסה, תכונות חשובות במיוחד בכלי רכב כאלה הנדרשים לשאת ציוד רב. גם הוא מבוסס על שלדה ומכלולי הנעה של פורד F550, אבל הסרנים החיים מלפנים ומאחור חוזקו על מנת לאפשר כושר העמסה של 1.8 טון, כחצי טון יותר מהסנדקאט Mk3 הקודם.
כך מתאפשרת התקנת מערכות שלא התאפשרה בדגם היוצא, לרבות עמדות נשק או מערכות שליטה ובקרה. כבעבר, הקבינה מאפשרת נשיאת 10 לוחמים ונהג, עם אפשרות פריקה מהירה הודות למרכב חמש דלתות - תצורה נדירה בקטגוריה. רמת המיגון זהה לדגם היוצא עם הגנה כנגד ירי צלפים בכדורים חודרי שריון, מקלעים, רובי סער, מטעני צד ומוקשים.
לטובת יכולת שטח משופרת הורכבו צמיגי שטח אגרסיביים (מישלין X-פורס) גדולים יותר מהדגם היוצא (335/80-20 לעומת 285/70-19.5). עוד שונו הקפיצים מלפנים ומאחור ובולמי הזעזועים וכך גם מערכות ההיגוי. שינויים אלו מאפשרים גם שיפור בזוויות המרכב, תוספת של 5 ס"מ למרווח הגחון (29 ס"מ) וזוויות גישה ונטישה טובות יותר (35-39 מעלות בהתאמה לעומת 27-36 מעלות).
מה אנחנו חושבים: בדומה לחברות רבות אחרות בתחום הביטחוני, גם עבור פלסן השנה החולפת - מאז תחילת משבר הקורונה - לא הייתה קלה. קיצוץ תקציבי ביטחון פגע בקצב ההזמנות או אף דחה אותם אך החברה מהגליל העליון ניצלה את הזמן לטובת פיתוח דגמים וגרסאות נוספות, לעידן הפוסט קורונה.
בשונה מבעבר, כאשר ההשקעה הופנתה לפיתוח קפסולות מיגון, בשנים האחרונות מתמקדת החברה בשיפור ושדרוג היכולת הדינמית של הכלים, בין היתר עם השבחת מערכות מיתלים לטובת נסיעת כביש ושטח, וכמובן יכולת העמסה. בעתיד צפוי היצע הדגמים להתרחב עוד יותר, כולל כמה כלים ייחודים חדשים. אנחנו סקרנים.