• מותג היוקרה המצליח בארה"ב יציע בארץ את כל ארסנל דגמיו, שלושה סדאן ו-SUV גדול
  • בינתיים החלה היבואנית כלמוביל לגייס כוח אדם לצוות הקמת מערך המותג
  • תג המחיר צפוי להציב את ג'נסיס מול וולוו ולקסוס, לא מרצדס, אודי וב.מ.וו
כלמוביל, יבואנית יונדאי, פירסמה בימים האחרונים באתר הבית שלה מודעת דרושים לצוות ההקמה של מותג יוקרה חדש. מדובר בצעד פומבי ראשון לקראת ההשקה ב-2021 של דגמי חטיבת היוקרה הצעירה של היצרן הקוריאני, ג'נסיס. לדברי כלמוביל, מהלך הייבוא המקומי נשקל בחברה במשך כמה שנים, בהמתנה להשקת דגמים מתאימים. אך יש לזכור כי גם התחרות הפנימית הצפויה עם מרצדס המשווקת אף היא על-ידי כלמוביל, לא הקלה על ההחלטה. בתחילת השנה כבר אישרו מעשית בכלמוביל כי ג'נסיס תגיע ארצה לאחר שהושק רכב פנאי חדש לו המתינו. אך זה האחרון, כמו דגמי הסדאן הצפויים, יתחרו בוולוו ולקסוס לפחות בשלב ראשון, עקב פערי התדמית מול מרצדס הוותיקה.

קצת היסטוריה ורקע

אולם התצוגה הראשון של ג'נסיס יפתח בסמוך לזה של המתחרות באזור התעשייה הפופולרי של הרצליה פיתוח. תגי-המחיר יהיו אמנם זולים ממרצדס, אך לא ברור עדיין אם ג'נסיס תציע גם בארץ את חבילת האחריות המקיפה והמרשימה אותה היא מציעה בארה"ב כחלק מיתרונותיה על מותגי היוקרה הגרמנים - חמש שנים מלאות. דגמי ג'נסיס משווקים כיום גם בדרום קוריאה, סין ורוסיה ובסוף 2021 הם צפויים להגיע גם לאירופה.
ג'נסיס ("בראשית") הושקה רשמית כחטיבת יוקרה עצמאית רק ב-2015. ב-2013 שימש שמה עדיין רק לדגם היוקרה המפואר של המותג הקוריאני, ובכלמוביל אמרו כי יש כוונה לשווקו בישראל. הפעם הראשונה בה הוצג דגם בשם ג'נסיס ביונדאי הייתה ב-2007, לאחר שנחשף לקהל בתערוכת הרכב של ניו יורק באותה שנה. כמו בתחומים אחרים, הקוריאנים הולכים בדרכה של טויוטה שהשיקה את חטיבת היוקרה שלה לקסוס ב-1989. תוך כעשור היא הפכה למכונית היוקרה הנמכרת בארה"ב, אך מתקשה לחדור כראוי לשוק האירופי.
השקת חטיבת היוקרה ג'נסיס
בשלב הקמת החטיבה גייסו הקוריאנים כישרונות מוכרים מתעשיית הרכב הגרמנית, כמו המעצב הבלגי לוק דונקרוולקה בוגר קבוצת פולקסווגן, לשעבר המעצב הראשי של סיאט ולמבורגיני, שעובד תחת המעצב הראשי של יונדאי-קיה, פיטר שרייר - לשעבר אודי ופולקסווגן. על כיול השלדה אחראי אלברט בירמן, לשעבר ראש חטיבת M המייצרת את דגמי הספורט של ב.מ.וו ומי שחתום גם על קיה סטינגריי - האחות לקונצרן הקוריאני.

מה בישראל

לישראל יגיעו בשלב הראשון ארבעה דגמים. G70 היא מכונית סדאן שנועדה להתחרות בסדאן יוקרתיות קטנות בגודל של ב.מ.וו סדרה 3, מרצדס C קלאס, אך בארה"ב היא זולה מהן משמעותית ומיישרת קו מבחינת מחיר דווקא עם וולוו S60. מדובר בתואמת קיה סטינגר שכן הפלטפורמה, כמו גם ההנעה האחורית ומנועי הטורבו-בנזין מוכרים לנו ממכונית הסדאן המרשימה והיקרה של בת הקונצרן: 2.0 ליטר עם 255 כ"ס, ו-3.3 ליטר שישה צילינדרים עם 365 כ"ס.
G80 שהושקה אך לפני מספר חודשים ואמורה להתחרות בסדאן גדולות יותר כמו ב.מ.וו סדרה 5 ובארה"ב היא זולה מגרסת הבסיס שלה בכ-25%, ובכ-20% מוולוו S90 למשל. היא מיישרת לעומת זאת קו מול לקסוס ES. לצד הנעה אחורית יש גם אפשרות להנעה כפולה ובחרטום יש מנועי טורבו-בנזין בנפח 2.5 ליטר (304 כ"ס) או 3.0 ליטר עם 380 כ"ס.
G90 ממוקמת בפסגת הפרמידה והיא מתחרה פוטנציאלית לספינות הדגל של מרצדס (S קלאס), אך מחירה זול משמעותית ומקביל פחות או יותר ללקסוס LS הזולה משמעותית ממכונית היוקרה הגרמנית. יש עם זאת לזכור כי מדובר בדגם ותיק שהושק עוד ב-2015 ועבר מתיחת פנים של אמצע החיים לפני שנתיים. ביצע המנועים בחו"ל: 3.3 ליטר המוכר ו-5.0 ליטר עם 425 כ"ס.
רכב הפנאי (קרוס אובר, SUV, כביש-שטח או כל תרגום שיווקי אחר) היחיד של המותג בינתיים הוא ה-GV80 שנחשף בתחילת השנה. עם שבעה מקומות ורצון להתמודד על ארנקם של נהגי ב.מ.וו X5, עם מחיר שמציב אותו בארה"ב מול וולוו XC90. עם הנעה כפולה ומנועי טורבו-בנזין בנפח 2.5 ליטר (304 כ"ס) או 3.5 ליטר (380 כ"ס), לצד קריצה לשוק האירופאי עם טורבו-דיזל בנפח 3.0 ליטר ו-278 כ"ס. מפרט האבזור עשיר וכולל בין היתר מערכת אקטיבית לביטול רעשים, תצוגה עילית, 10 כריות אוויר ומערכות בטיחות אקטיבית. בעתיד הלא רחוק צפויה ג'נסיס לחשוף גם אח קטן יותר במשפחה בשם GV70 לקטגוריה הכוללת את אודי Q5 ודומיו.
מה אנחנו חושבים: תוספת תחרות היא תמיד עניין חיובי. לקסוס שהושקה אצלנו בעשור הקודם העלתה את הרמה בתחום השירות והטרייד ואילצה את המתחרים ליישר קו. יש לזכור כי רכבי היוקרה הגרמניים יקרים מדי בישראל ביחס לשווקים אחרים ויתכן ומתחרה נוספת תוכל לסייע גם כאן.