בקצרה:
  • ביום ראשון הקרוב (1.11) חוזרים לימודי הנהיגה, שבוע אחר כך גם הטסטים
  • אלא שלא כל תלמידי הנהיגה יהיו מסוגלים לממן את השיעורים
  • גם המבחנים לא יחזרו לשגרה מלאה בינתיים
מיום ראשון הקרוב (ה-1.11) יחודשו לימודי הנהיגה, שהופסקו ב-18 בספטמבר בעקבות החלטת הממשלה על הסגר השני. שבוע לאחר מכן, ביום ראשון ה-8.11, יחודשו גם מבחני הנהיגה המעשים (טסטים). זאת לפי מתווה חידוש הלימודים שנחשף בידיעות אחרונות וב-ynet. היום (חמישי) מתגאה משרד התחבורה כי "מדובר בבשורה של ממש עבור אלפי מורי נהיגה שיוכלו לשוב ללמד, לאחר יותר מחמישה שבועות של הפסקה". נשמע מבטיח, אלא שבפועל לא כל המורים ישובו לעבודה מלאה.
"הביקוש כרגע לשיעורים משתנה מאוד בין האזורים השונים בארץ", אמר ל-ynet אבי גולן, יו"ר ארגון מורי הנהיגה. "במרכז הארץ הביקושים חזקים, זה איזור שפחות נפגע כלכלית מהמשבר. אבל בפריפריה, בעיקר בדרום, המצב שונה. תלמידי תיכון וסטודנטים שמימנו בעצמם את לימודי הנהיגה מעבודה ברשתות מזון מהיר ובתי קפה למשל, מתקשים לעשות את זה כעת. מי שאין לו הורים שיכולים לממן את השיעורים, נאלץ לוותר כרגע על המשך הלימודים".
יצויין כי מבחני הנהיגה לא ישובו לשגרה מלאה. בשלב הראשון יבוצעו בחינות מעשיות רק לכלי הרכב הפרטים והדו-גלגליים מכל הדרגות, וכן לרכב משא קל עד 12 טון, רכב ציבורי מדרגות רישיון D לסוגיו, כולל אוטובוס. אולם בשלב זה לא יתקיימו בחינות לדרגה C, הנדרשת לנהיגת משאית במשקל של יותר מ-12 טון.
בוחני הנהיגה ידרשו להקפיד על אוורור הרכב באמצעות פתיחת אחד החלונות האחוריים. בוחן הנהיגה והתלמיד ידרשו לחתום על הצהרת בריאות והעדר תסמינים כתנאי לביצוע הבחינה. בניגוד לשגרה הם יורשו לצאת בכל פעם עם נבחן אחד ולא שניים, מה שצפוי להאט את קצב ביצוע המבחנים.
מה אנחנו חושבים: הפסקת הטסטים ולימודי הנהיגה הייתה חלק מההיסטריה הכללית במשרד הבריאות ומהלכי הממשלה גרמו לנזקים לא מידתיים לכלכלה. היא פגעה ביכולתם של רבים להתפרנס בשעת משבר, כמו מי שביקשו להשיג רשיון לרכב דו-גלגלי שיאפשר להם לעבוד כשליחים כדי להציל את העסק הקטן שלהם, שלא יכול לקבל לקוחות, או כדי לא לשבת בבית ולקבל דגמי אבטלה אחרי שפוטרו. נקווה שאם נגיע לסגר שלישי, תדע המדינה לבצע אותו באופן מידתי יותר, בהתאם לסיכוני ההדבקה האמיתיים.