בקצרה:
  • ענקיות הטכנולוגיה והרכב הסיניות באידו וג'ילי יפתחו רכב חשמלי אוטונומי
  • לפני כשנתיים חתמה באידו על חוזה דומה עם וולוו, הנמצאת בבעלות ג'ילי
  • יקימו כנראה גוף נפרד שיעסוק בפיתוח ושיווק רכב חשמלי ואוטונומי
1 צפייה בגלריה
ג'ילי - מיצרניות הרכב הגדולות בעולם עם שבעה מותגים שונים
ג'ילי - מיצרניות הרכב הגדולות בעולם עם שבעה מותגים שונים
ג'ילי - מיצרניות הרכב הגדולות בעולם עם שבעה מותגים שונים
באידו, ענקית הטכנולוגיה הסינית המפעילה מנוע חיפוש פופולרי, תרחיב את שיתוף הפעולה עליו חתמה בעבר עם וולוו ליצירת רכב חשמלי ואוטונומי, ותכלול בו כעת גם את יצרנית הרכב הסינית ג'ילי, המחזיקה בבעלות על וולוו. לפי ההסכם, השתיים יקימו חברה נפרדת שתעסוק בפיתוח, ייצור ושיווק רכב חשמלי בעל יכולות אוטונומיות חלקיות או מלאות. לדברי השתיים, החברה החדשה תעסוק ב"תחבורה חדשה", כאשר באידו תהיה ספקית של תוכנה וחומרה מתקדמות אשר יאפשרו נהיגה אוטונומית, בעוד ג'ילי תהיה האחראית על תכנון וייצור הדגמים. ומי שמזהה כאן פורמט מוכר הדומה לשיתוף הפעולה בין אינטל-מובילאיי לב.מ.וו, אינו טועה.
כבר לפני שנתיים הודיעה באידו, העוסקת כבר למעלה מחמש שנים בפיתוח מרכיבי רכב אוטונומי, כי היא עומדת לשדרג את יכולותיה באמצעות פיתוחים מבית מובילאיי הישראלית, לטובת מערכת חישה, ניתוח ומיפוי מתקדמת שיאפשרו נהיגה ללא מגע יד אדם. אך כמו חברות נוספות בתחום זה, גם בבאידו שקלו בתחילה לייצר רכב באופן עצמאי, אך ההתפכחות הגיעה די מהר. תחילה במערכת יחסים קצרה עם ב.מ.וו, אחר כך הכרזה על שת"פ עם וולוו וכעת הענקית ג'ילי, שבבעלותה מספר מותגי רכב בהם השוודיות וולוו ופולסטאר החשמלית, פרוטון, לוטוס, ג'ילי ולינק & קו.

הסינים מאיצים

לפי הערכות, תעשיית הרכב עומדת בפני שינוי דרמטי בשנים הקרובות ואם חשבתם שחדירת החשמל לשוק הרכב העולמי נמצאת בזינוק, עוד לא ראיתם כלום. הצפי הנוכחי לפי אנליסטים בתעשייה עומד על צמיחה שנתית ממוצעת של למעלה מ-40% מדי שנה, בשבע השנים הקרובות. בהתאמה, לא רק מניות טסלה הזוהרת והמערבית נמצאות בנסיקה, אלא גם אלה של יצרניות סיניות המבוססות היטב בשוק הביתי העצום, הגדול בעולם. ערך מניותיה של NIO למשל, יצרנית סינית לא באמת מוכרת במערב שמאיימת להתמודד בפסגת ההיצע עם טסלה לצד יצרניות עממיות, שווה כבר יותר מ-GM ופורד גם יחד.
ועוד מילה על חשיבות השוק הסיני. לא רק שכבר לפני עשור הוא הפך לגדול בעולם וממשיך לצמוח ולהגדיל את הפער מאז, גם תעשיית הרכב שלו גדלה לממדים בלתי נתפסים. לפי הערכות שונות, בשוק הרכב הסיני פועלות לא פחות מ-200 יצרניות רכב וחברות בפורמט סטארט-אפ, ורובן עוסקות בחשמל כיום. תוך ארבע שנים, 20% משוק הרכב הסיני לא יציע מנועי בעירה פנימית כלשהם. המספרים האלה כל כך גדולים שספק אם ניתן יהיה להשביע את הביקוש מבלי להקים עוד ועוד פסי ייצור ייעודיים.