• מגזין הרכב השוודי המוכר Teknikens Värld ערך עוד סדרת מבחני התחמקות
  • הדגמים שנבחנו היו מקטגוריית הפנאי הפופולרית בגרסה היברידית-נטענת
  • טויוטה ראב4 נכשל באופן מביך, גם דגמים מקבילים של וולוו ומיצובישי כשלו
האייל הצפוני: מגזין הרכב השוודי Teknikens Värld נחשב לאחד מהמוערכים בעולם, ובין היתר אחראי ב-1997 לחשיפת תכנון לקוי במרצדס A קלאס החדשה דאז. במבחן התחמקות ממכשול שערך כשלה המכונית באופן מחפיר ובעקבות התוצאה החליטה היצרנית לשפר את הטעון שיפור.
מבחני הבטיחות הדינמית שעורך המגזין כוללים תמרון המכונה "האייל הצפוני" (Moose, האחראי לתאונות רבות בסקנדינביה), המדמה מצב חירום שבו יש להתחמק במהירות 72 קמ"ש ממכשול בעזרת סדרת תמרונים חדים, תוך הצבת אתגר לצמיגים, למתלים וכמובן למערכת בקרת היציבות, בין היתר.
3 צפייה בגלריה
מבחן האייל טויוטה ראב4 PHEV
מבחן האייל טויוטה ראב4 PHEV
(צילום: Teknikens Värld)
המבחן מבוצע על משטח אספלט סטרילי, במקרה זה שדה התעופה ברומה שבשטוקהולם, עם חמישה אנשים ברכב. עקב מגפת הקורונה הוחלט להחליף את שלושת הנוסעים מאחור במכלי מים שהודקו למושבים ושקי חול בתא המטען. יש לציין שהחלפה זו מקילה על מכלולי הרכב, שכן היא ממוקמת נמוך יותר מנוסעים אנושיים.
ופעם נוספת: טויוטה ראב4 כבר נכשל לפני כשנה במבחן הבטיחות השוודי, אז בגרסתו ההיברידית הרגילה. אז התרומם הרכב על שני גלגלים באוויר במצב שמסכן מאוד את נוסעי הרכב ואילו בפעמים אחרות התערבה מערכת בקרת היציבות באיחור וגרמה להחלקה אל מחוץ ל"כביש". טויוטה קיבלה את הביקורת ומיהרה לכייל מחדש את בקרת היציבות. בדיקה נוספת של הרכב לאחר העדכון הוכיחה כי הוא אכן היה יעיל.
הפעם החליטו אנשי המגזין לבחון רכבי פנאי בגרסאות היברידיות-נטענות ההופכות יותר ויותר פופולריות. בין היתר ראב4 היברידי-נטען שצפוי לנחות כאן במחצית השנייה של השנה. ולדברי המגזין, גם במהירות של 68 קמ"ש (ארבעה קמ"ש פחות מהרף הנדרש לציון "עובר") איבד הרכב אחיזה באופן פתאומי ולא אפשר להתחמק מהמכשול המלאכותי. במגזין קבעו כי המהירות המרבית שבה ניתן לבצע את התמרון בראב4 הייתה 63 קמ"ש בלבד.
יש לציין כי דווקא במבחן זה, החלקה הצידה נחשבת לבעיה של ממש שכן היא חושפת את צד הרכב למקור להתחמקות, עם אפשרויות מיגון פחותות לעומת החרטום. שכן הצד חסר אזורי קריסה סופגי אנרגיה ייעודיים.
3 צפייה בגלריה
מבחן האייל טויוטה ראב4 PHEV
מבחן האייל טויוטה ראב4 PHEV
(צילום: Teknikens Värld)
גם שני רכבי פנאי היברידיים-נטענים אחרים שהשתתפו במבחן לא הצליחו לסיים אותו בהצלחה. במיצובישי אאוטלנדר PHEV לא ניתן היה לבצע את התמרון במהירות הנדרשת מבלי לחרוג מגבולות הגזרה הנדרשים, למרות שהוא לא הראה נטיית סחרור בדומה לטויוטה. המהירות המרבית שבה הצליח להתחמק הייתה 70 קמ"ש. וולוו XC40 PHEV נכשל אף הוא במבחן, עם מהירות מרבית של 71 קמ"ש. בעיית אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים לא אפשרה לו להתחמק במהירות הנדרשת.
זה המשקל טמבל: דגמים היברידיים-נטענים מיועדים להציע טווח נסיעה חשמלי גדול מדגמים היברידיים רגילים, כיום עומד הטווח על כמה עשרות ק"מ, בין היתר כדי לאפשר להם (באירופה לפחות) לנוע בערים המאפשרות רק למכוניות עם 0 פליטה כניסה למרכזן.
את זה הם מסוגלים לבצע הודות לסוללות גדולות יותר מאלה של דגמים היברידיים רגילים (גם אם קטנות משמעותית מדגמים חשמליים מלאים), ועליית המשקל בהתאם. לא פחות מ-270 ק"ג במקרה של הראב4. ההשפעה על היכולות הדינמיות - בניגוד לדגמים שיוצרו על פלטפורמה "חשמלית" ייעודית - כמו אחיזת כביש ויציבות כיוונית, מובנת מאליה.
המגזין השוודי כבר חשף בעיה זו ביוני האחרון כאשר ערך מבחן לגרסאות היברידיות-נטענות של המשפחתיות הגדולות פולקסווגן פאסאט וסקודה סופרב. שתיהן כשלו בו ולא הצליחו לבצע את התמרון במהירות הנדרשת. נדרש במקרה שלהן נהג מיומן במיוחד כדי להגיע למהירות של 70 קמ"ש. לא במקרה, נמוכה משמעותית מזו שהשיגו גרסאות רגילות.
3 צפייה בגלריה
מבחן האייל וולוו XC40 PHEV מיצובישי אאוטלנדר PHEV
מבחן האייל וולוו XC40 PHEV מיצובישי אאוטלנדר PHEV
(צילום: Teknikens Värld)
מה אנחנו חושבים: היתרון הסביבתי והפיננסי (בשימוש יומיומי לפחות) שדגמים היברידיים-נטענים מבטיחים ברור לכל. והפופולריות שצברו בשנים האחרונות מוכיחה זאת. אלא שנראה כי הקהל הרחב לא מודע מספיק לחסרונות שלהם. אחד מהם מתבטא בנתוני צריכת דלק וזיהום גבוהים משמעותית בפועל מהמובטח, בעיקר כשהסוללה ריקה. נושא הבטיחות לא נחשף מספיק, עד עתה. אתם חייבים לקחת את אלה בחשבון כאשר תבחרו ברכב הבא. המשמעות הבטיחותית כך נראה, אינה זניחה כלל ועיקר.

עדכון: בטויוטה אומרים כי לאחר פרסום תוצאות המבחן בו נכשל הראב 4 ההברידי-נטען, ערכה היצרנית מבחן זהה - והתוצאות היו דומות. בהמשך מוסיפה היצרנית ומבהירה כי תבצע ברכב שינויים אשר יאפשרו לו לעבור את המבחן, מבלי לפרט באיזה שינויים מדובר. כל כלי הרכב שייוצרו לאחר חודש ינואר 2021 יכללו את השינויים האמורים (כאמור, לא דווח איזה) ואילו לקוחות שיהיו מעוניינים בהם לפני כן, יוכלו להשתדרג, דברי טויוטה. מיבואנית המותג בישראל, חברת יוניון מוטורס, נמסר כי "הראב4 הייבריד פלאג-אין יגיע לישראל רק לאחר השדרוג כך שבכל מקרה, אין מדובר בנושא הקשור לרכבים שישווקו בארץ".
פורסם לראשונה: 13:42, 07.12.20