בקצרה:
  • אסטון מרטין DBX הושק לפני כשנה בעולם, כעת הוא מגיע גם לישראל
  • כוח לטפס מעלות לא חסר: מנוע V8 של מרצדס-AMG עם 550 כ"ס
  • המחיר: החל ב-1.7 מיליון שקלים, וספק אם יהיה רוכש שיוותר על תוספות יקרות
פגענו בול במחיר: רכב הפנאי הראשון של יצרנית מכוניות הספורט הבריטית נוחת כעת בישראל, כשנה לאחר השקתו בעולם ושנתיים לאחר שנשחפו תמונות ראשונות של אב-טיפוס בניסויי נהיגה. זה לא קורה לעיתים קרובות, אבל כבר לפני שנה הערכנו את מחירו, ולא טעינו. הוא צפוי כך להתייצב מול המתחרה הישיר בנטלי בנטיאגה.
היצרנית רבת ההילה שלאחרונה הוחלף העומד בראשה, תולה תקוות רבות ברכב הפנאי האמור להזרים לקופתה ממון לטובת הישרדות בתנאים הקשים של שוק הרכב כיום. בדומה למצב בפורשה עם הקאיין - שהציל אותה מעשית מפשיטת רגל - לפני שנים ארוכות, ולשאר היצרניות שהבינו כי הקהל רוצה רכב גדול, חזק, גבוה ושימושי למשפחה, ופחות מכוניות ספורט קיצונית וחד-ממדית. ה-DBX אמור להפוך מיד לדגם הנמכר ביותר, אך בישראל מצפה היבואנית למכור כ-10 יחידות ממנו בלבד. לא מפתיע בהתחשב בתג המחיר.
השלד בריטי, הלב גרמני: ה-DBX מבוסס אמנם על פלטפורמה חדשה של היצרנית, אבל המנוע ותיבת ההילוכים מגיעים ממרצדס AMG, יחידת V8 מוגדשת בנפח 4.0 ליטר עם 550 כ"ס ותיבת תשעה הילוכים אוטומטית. ההנעה כפולה-קבועה באמצעות מצמד רב-דסקיות שמעביר עד 47% מהכוח לפנים כשנדרש ובהתאם למצב הנהיגה הנבחר, ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה אלקטרוני. הביצועים מרשימים כצפוי: 0 ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות, 291 קמ"ש מרביים.
מערך המיתלים כולל עצמות-עצה כפולות מלפנים ומערך רב-חיבורי מאחור, עם יחידות בולם נתמכות אוויר המאפשרות מרווח גחון משתנה בהתאם למהירות ולמצב הנהיגה הנבחר, כמו-גם מוטות מייצבים אקטיביים שאחראים על הקטנת זוויות גלגול בפנייה מהירה והארכת מהלך מתלה במהירות נמוכה. על הקשר לקרקע אחראים צמיגי פירלי P-זירו (285/40 מלפנים ו-325/35 מאחור) על חישוקי "22 ועל הבלימה דיסקים בגודל 390-410 מ"מ לפנים-אחור, גדולים ב-10 מ"מ מאלה של רכב הפנאי של בנטלי.
יש שני מצבי שטח ייעודיים בשם "טריין" וטריין-פלוס", המתאימים את המערכות השונות (מנוע-גיר, מיתלים, בקרת יציבות, ABS וכו') ומאפשרים הגבהת מרכב עד כדי מרווח גחון מרשים של 23.5 ס"מ. כושר הגרירה עומד על 2.7 טון.
רק לעשרה מעושרים: רכב הפנאי של אסטון גדול (הגם שהבנטלי המתחרה גדול ממנו), עם אורך של 504 ס"מ, גובה של 168 ס"מ, רוחב של 200 ס"מ ובסיס גלגלים שאורכו 306 ס"מ. תא המטען גדול במיוחד – 632 ליטר. עם זאת ובשונה מבנטלי, כאן אין אופציה לשורת מושבים שלישית. המשקל העצמי עומד על 2,245 ק"ג.
רשימת אבזור הנוחות כוללת בין היתר גג מצופה אלקנטרה, מושבים אחוריים עם חימום, לוח מחוונים דיגיגטלי ("12.3), מסך מגע ("10.25) עם מצלמות היקפיות, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, דלת תא מטען חשמלית ועוד. חשוב מכך, ה-DBX הוא דגם ראשון של היצרנית שמצויד במערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטחים מתים כולל על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
מה אנחנו חושבים עליו: ה-DBX הוא תוספת מחויבת המציאות לאולם התצוגה של המותג בעל היצע הדגמים המצומצם - ולא רק בארץ. ואין ספק שהוא ירחיב משמעותית את קהל הלקוחות הפוטנציאלי של המותג. מצד שני לא ניתן להשתחרר מהתחושה שאסטון מרטין מגיעה קצת באיחור למסיבת הפנאי, וכשהיא עושה זאת היא לא באמת מחדשת ביחס למתחריה הותיקים (יחסית). אחרי הכל, פורשה הצמיגה מנוע אדיר וביצועי ספורט לרכב פנאי כבר לפני כמעט שני עשורים, עם הקאיין הראשון. מה שמשאיר את אסטון עם מכורים למותג ואלה שמחפשים רכב שאין לאחרים. הם לא רבים, אבל סביר להניח שימצאו משהו כזה כאן.