בקצרה:
  • טסלה תציע משפחתית חשמלית קטנה, בסיסית וזולה
  • עם טווח נסיעה של 400 ק"מ, מחצית ממחיר מודל 3
  • תגיע לכביש רק בעוד כשנתיים
1 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
(צילום: ניר בן זקן)
חברת חשמל: טסלה מדהימה את עולם הרכב. מי שנראתה בתחילת דרכה - ממש לא מזמן - כהבטחה גדולה שלא ממש מקיימת, עם שני דגמים לא ממש רלוונטיים עבור קהל אירופאי ואינספור כשלונות לעמוד בלוחות זמנים אותם הציגה לציבור, הפכה ללהיט התורן של התעשייה. מודל 3 מציפה את כבישי אירופה, כובשת יעד אחר יעד ונדמה כי לא משנה כרגע כמה תצליח לייצר, יהיו עדיין יותר לקוחות שיבקשו לרכוש.
במעמדה כבכורה בעידן החשמל, טסלה עדיין מחזיקה. אבל התחרות גדולה מתמיד ופה ושם נאלץ המותג האמריקאי לתפוס את עמדת הסגן. למשל במקרה של פולקסווגן הענקית, שבעבר זלזלה במיזם הקטן והרועש והיום רואה בו מתחרה של ממש, אשר עוסקת נמרצות בהרחבת משפחת ID החשמלית. עם דגש על ה-3, המאיימות על טסלה באופן ישיר, עם מכונית קטנה יותר, זולה יותר, להיט מכירות עכשווי באירופה.
צריכים לשנות: בטסלה הבינו. כדי לשמר את המעמד צריך להתאמץ. לא רק להציג הגה חדש ופוטוריסטי כפי שעשתה לאחרונה, אלא לשנות ממש, להתקדם. מודל S הרי נחשבת במונחי תעשיית הרכב לעתיקה, ללא קשר לטכנולוגיה המניעה אותה. כך גם במקרה של מודל X הסנסציוני. וגם מודל 3 אמורה הייתה לעבור מתיחת פנים לפחות. אז כן, יש בקנה טנדר מבטיח בשם סייבר טראק עבור "חוואי" צפון אמריקה, ויש משאית חשמלית שאמורה הייתה לעלות על הכביש עוד ב-2017, ויש רודסטר בדרך. אבל עבור אירופה מתוכננת מכונית שמתאימה לה - משפחתית קומפקטית.
לפי אוטוקאר הבריטי מדובר בטסלה 2, מתחרה ישירה ל-id3 של פולקסווגן וניסאן ליף היפנית. עם תג מחיר שיעמוד על כמחצית ממודל 3. זו האחרונה עולה באירופה כ-45-50 אלף יורו, בדיוק כפליים מהמחיר הצפוי של ה-2. איך ניתן להוזיל עד כדי כך מכונית שצפויה להכיל פחות או יותר את אותם מכללים? בעיקר מכיוון שטסלה תשלב בה סוללות שונות, זולות משמעותית לייצור.
אם פערי המחיר היחסיים יישמרו גם בשוק המקומי, תוכל טסלה להציע כאן את הקומפקטית החשמלית שלה במחיר דומה לדגמי סופר-מיני בעלי מנוע בנזין. פחות או יותר כפי שהיא עושה עם המשפחתית הגדולה שלה שעולה כיום כ-192 אלף שקלים. היא תיוצר במפעל חדש שטסלה צפויה לפתוח בסוף השנה בגרמניה, סמוך לבירה ברלין.
מפרימיום לעממי: לפני כשנה הצהיר אלון מאסק, מר טסלה בכבודו ובעצמו, כי "אחד הדברים שמעסיקים אותי יותר מכל הוא שאנחנו לא מציעים מכונית עממית אמיתית, וזה משהו שנהיה חייבים שיהיה לנו בעתיד. בשביל זה אנחנו צריכים שהבטריות יהיו זולות יותר".
וזה יעבוד בעזרת אותה מערכת מצברים חדשה שתעלה כ-50% לייצור ותאפשר להגדיל את טווח הנסיעה ב-16% בהשוואה לסוללה הנוכחית. היא תהיה בעלת צפיפות תאים גדולה יותר עם פחות רכיבים, ולכן תהיה יעילה יותר מבחינת ניהול תרמי. יחס מחיר-טווח נסיעה צפוי לכן להיות הטוב בתעשיית הרכב.
מה אנחנו חושבים: יתרונה הגדול של טסלה על יצרניות רכב ותיקות הוא היעילות האנרגטית של מערכת ההנעה החשמלית. זו שמאפשרת לה להציע טווח נסיעה גדול משמעותית ביחס למתחרים מנפח סוללה זהה. למשל למודל 3 בסיסית טווח נסיעה של 448 ק"מ ממצברי 50 קוט"ש, גדול בכ-110 ק"מ מפיז'ו 208e החשמלית בעלת מצברים בגודל זהה וזאת למרות שהיא קטנה ובעלת משקל עצמי נמוך משמעותית ממודל 3.
ואם ההבטחות אכן יקוימו וטסלה תציע מכונית משפחתית קומפקטית וחשמלית עם טווח של 400 ק"מ, במחיר שיהיה דומה לסופר-מיני מודרנית, היא עשויה לקחת למודל 3 את התואר החשמלית הנמכרת ביותר בעולם. ובכלל, הגיע הזמן שטסלה תציג מכונית חדשה.