בקצרה:
  • טסלה החלה למכור בישראל, מחיר הפתיחה נמוך במפתיע
  • השירותים שהיא מציעה לרוכשים צנועים יחסית למקובל
  • עסקה מעניינת יותר תגיע בהמשך השנה
1 צפייה בגלריה
טסלה V3 טעינה
טסלה V3 טעינה
תחנות טעינה מהירה של טסלה - עדיין לא הוקמו בארץ
אחרי שנתיים של הכנות החלה יצרנית המכוניות המדוברת בעולם למכור בישראל. ואם הרעש התקשורתי שיצרה עד רגע זה לא הספיק, הפתיעה טסלה עם מחירים תחרותיים מאוד. היא עשתה זאת בעיקר עם דגם הבסיס, מודל 3, שכבר בגרסתו הצנועה ביותר מציג טווח רשמי נאה של 446 ק"מ וזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות מרשימות יחסית.
במחיר של 180 אלף שקלים, כמה עשרות אלפים פחות מהערכות מוקדמות, היא נראית כמו רכישה ראויה. אבל נדמה שבלהט הראשוניות, לא מעט פספסו נתונים ואותיות קטנות שמייקרים את המחיר בפועל. ולטובת מי ששוקל רכישה, הנה הם:
  • עמדת טעינה? אין. יבואני מכוניות חשמליות לישראל נוהגים להתקין עמדת טעינה ביתית כחלק מחבילת הרכישה, ללא תוספת תשלום. מלבד התקנה בסיסית הם גם מציעים - באמצעות שירות חברת הטעינה - סיוע לבעל הרכב בהתמודדות עם קבלת אישור ועד הבית, הדרוש להתקנת עמדה בבתים משותפים. כמה זה צפוי לעלות לבעלי טסלה? החברה לא מעדכנת כמה (ואם) תגבה על עמדה משלה. חשוב לזכור כי בשוק החופשי מדובר בעלות של כ-5,000 שקל.
  • טרייד אין? בלי. במחצית מעסקאות רכישת רכב חדש בארץ, המכונית המשומשת של הלקוח מהווה חלק מהתשלום על העסקה. לעתים ב"מחיר מחירון", לעתים במחיר נמוך בכ-10 אחוזים או אף יותר. למרות זאת, נהגים מעדיפים כיום את השירות והפסד כספי לאור הביקוש הנמוך למכוניות משומשות ישירות מאדם פרטי. בהתאם, מי שמנסה למכור את מכוניתו לבד יקבל עבורה סכום נמוך (עוד) יותר. לפחות בינתיים, טסלה לא מציעה שירות טרייד אין. המשמעות היא כי בעל רכב שמחזיק במכונית משפחתית קומפקטית או גדולה בת שלוש נניח, יפסיד כ-10,000 שקלים לפחות על מכירה עצמית של הרכב הישן.
  • אבזור הבסיס נדיב, לא מרשים. נכון, אפילו 3 בסיסית (ב-180 אלף) מגיעה עם גג זכוכית ופתיחה חשמלית לתא המטען. אבל. הדגם הזול מגיע עם ריפודי מושב פשוטים מאוד, ללא מראות מתקפלות, ורק בצבע לבן. צבע שחור או כחול? אנא הוסיפו עוד 4,000 שקלים. חשקתם בצבע אדום משום מה? 7,500 שקלים, לא פחות. חישוקי "19 במקום 18? עוד 5,500 שקל.
  • החשמל זול, ויש אבל. טסלה טוענת שבמחירי החשמל והדלק הנוכחיים, ה-3 תחסוך לכם - מול משפחתית ממוצעת - 23.6 אלף שקל בארבע שנים על הוצאות האנרגיה. אבל חישוב זה סביר כל עוד תטעינו בעיקר בבית. והוא גם סביר כל עוד המדינה לא תטיל מס נסיעה על רכב חשמלי, או על מחיר החשמל, כדי לאזן את העובדה ש-68% ממחיר ליטר בנזין הוא מס, בעוד שחשמל אינו ממוסה כיום כלל.
  • חיסכון בשוטף, תלוי בבעלים. חיסכון הכסף בתחזוקה השוטפת גדול ללא ספק כמו בכל רכב חשמלי. בטסלה אין חובת טיפול שנתי. רק המלצה להחלפת נוזל בלמים ופילטר מזגן אחת לשנתיים, ושירות מקיף יותר למערכת מיזוג האוויר בכל שש שנים. בהתחשב במזג האוויר המאובק המקומי, זה עלול להתגלות כבעייתי כשתרצו לרכוש בעתיד אחת משומשת, מבעלים פחות קפדן.
בשורה התחתונה ולמרות מחיר הבסיס הקורץ, קשה להאמין שה-3 תשנה את העדפת הישראלים לג'יפונים. בקטגוריה זו היא מציעה כרגע רק את מודל X המעניין, אבל במחיר של 446 אלף שקלים לפחות. לטסלה יש ג'יפון זול בהרבה שמבוסס על ה-3, מודל Y, אפילו עם גרסת שבעה מושבים. אך הוא יגיע לישראל רק במחצית השנייה של השנה, לאחר שייפתח מפעל החברה בברלין.
על סמך פער המחיר בחו"ל בינו ל-3, אפשר לצפות למחיר בסיס סביב 200-220 אלף שקל. וזה נשמע יותר מעניין. מי שלא יכול להתאפק יכול תמיד לפנות לאופציית הייבוא האישי נפתחה כעת, לאחר אישור הייבוא לישראל.
מה אנחנו חושבים: אחרי ההתרגשות הראשונית, גם טסלה היא "עוד אפשרות" בשוק, שצריכה להיבחן גם בפרמטר של תמורה לכסף, שאלות החיים האמיתיים. וכאן נראה שאנשי טסלה עשו לעצמם חיים קלים. בונים יותר על העניין הרב במותג מאשר על הענקת שירות ברמה גבוהה ללקוחות.
היעדר טרייד אין ירחיק ממנה לא מעט לקוחות פוטנציאליים שלא רוצים לחכות שבועות למי שירכוש מהם בהפסד את רכבם המשומש. מכירת עמדת טעינה בנפרד מזכירה פרקטיקות של Apple, ולא את החיוביות שבהן. להערכתנו, אם טסלה באמת רוצה להפוך לגורם משמעותי בשוק הישראלי, היא תצטרך לעמוד בסטנדרט השירות המקובל בו ולא לבנות רק על קהל המעריצים.