קונצרן הרכב טויוטה מכר ב-2020 יותר כלי רכב ממתחריו והחזיר לעצמו - לראשונה אחרי חמש שנים - את תואר "הגדול מכולם" עם 9.528 מיליון מכוניות חדשות, למרות ירידה של יותר מ-11% אשתקד. כמו בישראל, גם בשאר העולם טויוטה קורולה היא המכונית הנמכרת ביותר, ומקדימה בכך את פולקסווגן גולף. קונצרן פולקסווגן הגרמני, שסיים את 2019 עם מכירה של 10.83 מיליון כלי רכב ממותגיו השונים, ירד בשנה החולפת ביותר מ-15% ל-9.305 מיליון מכוניות.
3 צפייה בגלריה
טויוטה קורולה
טויוטה קורולה
טויוטה קורולה - המכונית הנמכרת ביותר בעולם
(צילום: ניר בן זקן)
לפי הערכות אנליסטים בתעשייה, הקונצרן הגרמני עשוי להחזיר לעצמו את הבכורה השנה אך בטווח הבינוני, הקונצרן היפני צפוי לצמוח במהירות גדולה יותר עד אמצע העשור. יש להזכיר כי בשלבים הראשונים של התפשטות מגפת הקורונה בעולם, עצרו יצרני רכב וספקים את פסי הייצור לחלוטין לתקופה של שבועות. למרות חזרה מהירה לפעילות רגילה, ההשבתה שיבשה את שטף הפעילות ומרבית היצרניות התמודדו - חלקן עדיין מתמודדות - עם מחסור חמור ברכיבים.
ברויטרס מזכירים כי טויוטה נהנתה השנה ממעמדה הבכיר ביפן, במדינות אסיה השונות ואף ארה"ב - עם המותגים טויוטה, דייהטסו, הינו ולקסוס - בהן נפגע שוק הרכב פחות מאירופה. פולקסווגן, הכולל בין היתר גם את המותגים אודי, פורשה, סיאט, סקודה ומשאיות סקניה ומאן, סבל יותר מקריסה ברכישת רכב שהגיעה לעשרות אחוזים במדינות שונות במערב לפי נתוני ACEA, איגוד יצרניות הרכב האירופאי.
לפי הערכות, המעבר המהיר של פולקסווגן לייצור כלי רכב חשמליים עשוי להעניק לה יתרון במהלך 2021, אך הקונצרן צפוי לסבול גם השנה מהשפעות נגיף הקורונה באירופה, עם סגרים חוזרים במדינות שונות שישפיעו על נתוני המכירה. לעומת זאת, בטויוטה צפויים לחזק עוד יותר את המעמד במדינות אסיה, לצד מיקוד גדל והולך בכלי רכב היברידיים-נטענים וחשמליים.
לפי חברת המחקר IHS, שוק הרכב העולמי יגדל השנה ל-84.4 מיליון כלי רכב, לעומת 76.8 מיליון כלי רכב שנמכרו במהלך 2020. לפי הערכות, עד 2025 צפוי השוק העולמי לצמוח ולהעלות לכביש כ-95 מיליון כלי רכב חדשים.