ניסוי הורדת המכוניות מאיילון יוקפא. ל-ynet נודע כי דירקטוריון חברת נתיבי איילון בראשות מאיר חן הורה להקפיא ולבחון מחדש את נחיצות פרויקט "דרך ערך" המשותף למשרד התחבורה והאוצר. ההחלטה התקבלה על מנת לבדוק האם בשלב זה יש עדיין כדאיות לפרויקט לנוכח משבר הקורונה, הנחיות הנסיעה ברכב פרטי המוגבלות במספר הנוסעים, כמו-גם החשש מפני הסעת נוסעים לא מוכרים וכמובן הדוחק בתחבורה הציבורית. ממידע שהגיע לידי ynet עולה כי הקפאת הפרויקט נועדה למנוע בזבוז כספים שיופנו כעת לפרויקטים אחרים. עלותו של הפרויקט מוערכת בעשרות מיליוני שקלים.
2 צפייה בגלריה
העבודות על הנתיבים המהירים בכבישי איילון בצל התפשטות נגיף הקורונה בישראל
העבודות על הנתיבים המהירים בכבישי איילון בצל התפשטות נגיף הקורונה בישראל
העבודות על הנתיבים המהירים בכבישי איילון בצל התפשטות נגיף הקורונה בישראל
(צילום: אורי דוידוביץ)
דרך ערך היא תכנית שיזמו במשרדי התחבורה והאוצר שמטרתה לתגמל נוסעי רכב פרטי הבוחרים לבצע את נסיעותיהם שלא בשעות העומס או באופנים אחרים המקטינים את הגודש על הכביש - למשל הסעת מספר נוסעים ברכב. הפרויקט אמור היה לגייס כ-100 אלף מתנדבים במספר פעימות וגייס עד עתה כמה עשרות אלפים. אלה אמורים היו לקבל עד 2,000 שקלים בשנה אם ישנו את הרגלי הנסיעות שלהם, שינוטרו באמצעות מיתקן ייעודי ברכב של כל מתנדב. לפי הכוונה המקורית, בפרויקט תשולב תכנית משותפת עם המעסיקים לשימוש בנסיעות משותפות תוך מתן הטבות למשתתפים.
לפי מקורות במשרד התחבורה, אליו נכנסה אתמול (ב') שרת התחבורה החדשה, מירי רגב, המיקוד בשלב זה - אליו עשויים להיות מופנים עשרות המיליונים שהוקצבו לדרך ערך, יופנה לשורת פרויקטים אחרים המבוססים על נסיעות שיתופיות, למשל נתיב פלוס שבמסגרתו מוקצה נתיב לתחבורה ציבורית ושיתופית בכביש החוף ובנתיבי איילון, כמו-גם פרויקט הנתיבים המהירים בין נתניה לראשון לציון, שבמסגרתו יתווסף נתיב לתנועת תחבורה ציבורית ושיתופית על נתיבי איילון - הציר העמוס במדינה. העבודות על פרויקט זה הואצו במהלך החודשיים האחרונים, אך צפויות להמשך עוד זמן רב.

"נדבך חשוב במהפיכת התחבורה"

יש להזכיר כי לפני כחצי שנה אמר שר התחבורה הזמני, בצלאל סמוטריץ', כי מיזם דרך ערך מהווה נדבך חשוב במהפכת התחבורה אותה מוביל משרד התחבורה במטרה להקטין את בעיית פקקי התנועה. "אנחנו חייבים לשנות את הרגלי הנסיעה שלנו כדי לנצל נכון יותר את הכביש. אנחנו חייבים לעבור לשימוש בתחבורה ציבורית ובנסיעה שיתופית, ולפזר את התנועה על פני שעות היום כדי להקל על הפקקים בשעות העומס. אנחנו מכניסים לשם כך את היד לכיס ונותנים לכם כסף על התנהלות נכונה בכביש", אמר סמוטריץ'.
2 צפייה בגלריה
פרויקט דרך ערך
פרויקט דרך ערך
פרויקט דרך ערך
עוד אמר אז השר כי "המיזם הוא חלק מתפיסה חדשה לפיה המיסים והאגרות המושתים על בעלי המכוניות צריכים להיות דיפרנציאליים ולשקף את היקף צריכת משאבי הדרך הציבוריים. נסעת יותר - שילמת יותר, נסעת פחות - ובעיקר נכון - שילמת פחות".
גם מנכ"ל חברת נתיבי איילון, איתמר בן מאיר, הצטרף אז לדברים ואמר כי "הפרויקט מציג חשיבה חדשנית מחוץ לקופסה ומעודד נסיעות שיתופיות המגדילות את מספר הנוסעים בכל רכב, שימוש בתחבורה ציבורית ושינוי שעות הנסיעה, באמצעות מתן תמריצים לנהגים. אני מקווה שהפרויקט יתרחב ויהפוך לתוכנית לאומית".
עוד לפני כן העריך בן מאיר בראיון עם ynet כי תכנית דרך עשויה להוריד מהכביש בין 80 ל-100 אלף מכוניות מדי יום שנעות באזור ארבעת המרכזים גוש דן, חיפה, ירושלים ובאר שבע, ולשפר בכך פלאים את מצב התחבורה. "ההערכה שלנו היא שאם הציבור יתחבר למיזם, יהפכו אותו לתוכנית לאומית ויגדילו את כמות המשתתפים. צריך להבין שגם 100 אלף איש זו כמות מכובדת, זו מסה גדולה", אמר.
מחברת נתיבי איילון נמסר בתגובה כי "בהתאם להנחיית הדירקטוריון, החברה בוחנת את השפעת משבר הקורונה על פרויקט דרך ערך. חברת נתיבי איילון מובילה מגוון פרויקטים שמטרתם שינוי הרגלי הנסיעה של הציבור מתוך רצון לצמצם ולסייע לבעיית הגודש בכבישים. אנו עדים לעומסים הכבירים שנוצרים בעקבות שימוש ברכב פרטי במדינות שהחלו לחזור לשגרה ולנזק שגורמים פקקי הענק לכלכלות ברחבי העולם. מצב זה דורש שינוי בלתי נמנע בהרגלי הנסיעה של הציבור בישראל כדי למנוע נזק אדיר למשק".
ל-ynet נודע כי בחברות העורכות את הניסוי, פנגו, מוטורולה ופוינטר, לא התקבלה כל הודעה על הפסקתו.