בקצרה:
- ינואר החולף קבע שיא מכירות חודשי בשוק הרכב המקומי
- רק תשעה מותגים אחרים מכרו בכל 2020 יותר מיונדאי בינואר
- לפי הערכות 2021 תחזור למספרי 2019 - כרבע מיליון מכוניות
דו"ח המסירות של איגוד יבואני הרכב המתפרסם היום (רביעי) חושף כי במהלך חודש ינואר עלו על הכבישים 48,242 מכוניות חדשות. לא רק שמדובר בכ-6,500 יותר מינואר 2020, זהו שיא מכירות חודשי חדש בשוק הרכב המקומי, כ-3,000 יותר מחודש השיא הקודם, ינואר 2017.
לדברי בכירים בענף, למספרים המפתיעים בינואר יש מספר הסברים. ראשית, חלק גדול מעסקאות עם חברות ליסינג שהוקפאו אשתקד בעקבות משבר הקורונה, התממשו סופסוף. בנוסף, הסגר השני שכנע לקוחות פרטיים רבים להמתין עם אספקת הרכב החדש לתחילת השנה. ומעבר לכך, התחבורה הציבורית שעד מגפת הקורונה סבלה מבעיות קשות של שירות ונגישות, הפכה גם מוקצה מחמת סכנת הדבקה ויותר ויותר ישראלים בוחרים להימנע משימוש בשירות שכשל בניסיון - אם בכלל נעשה כזה - להתאים עצמו למציאות החדשה.
עם זאת, בכירים בענף מזכירים כי עדיין מוקדם לצאת בהצהרות על התאוששות גורפת במכירות. שכן לצד אי הוודאות הכלכלית-פוליטית-תעסוקתית, גם הפסקת ייצור כלי הרכב בתחילת השנה ובמהלך סגרים חוזרים ונשנים במדינות שנות בעולם, גורמת עדיין לבעיות קשות בשרשרת אספקת רכיבים לפסי הייצור השונים. זאת לצד מחסור בשבבים בשל גידול במכירה של ציוד אלקטרוני.
מי שצמח, ומי שפחות
כמעט כל מותגים הרכב צמחו בינואר 2021 לעומת החודש המקביל אשתקד. שלוש המובילות בטבלת המכירות לא שינו את מקומן, ובראשן יונדאי שמכרה בחודש אחד בלבד 7,354 מכוניות חדשות. לשם השוואה, רק תשעת המותגים האחרים בעשירייה הראשונה של טבלת המכירות השנתית ב-2020, מכרו במהלך שנה שלמה יותר מההישג של המותג הדרום קוריאני בחודש בודד.
גם טויוטה (6,010) וקיה (5,010) רשמו עליות של כ-800 ו-200 מכוניות בהתאמה. במקום הרביעי והמאוד מפתיע לאור תוצאות השנים האחרונות ומגוון הדגמים המצומצם נמצאת מאזדה היפנית. מי שבעבר שלטה בשוק המקומי ודורגה בסיום 2020 במקום השביעי, מכרה במהלך ינואר 3,317 מכוניות חדשות, צמיחה של 55% וכ-1,200 יותר מאשתקד וכשליש מהמכירות השנתיות של המותג ב-2019.
נתוני צמיחה מרשימים מאוד מציגה גם רנו שבמקום השמיני (1,845, 73%+) עם הזינוק החד ביותר בעשירייה הראשונה. סיאט, הפתעת 2020 ואחת הבודדות לרשום בה גידול, ממוקמת שביעית עם 2,456 ו-34% צמיחה. מיצובישי מסרה במהלך ינואר 2,973, וממוקמת שישית. אבל יש גם כאלה שפחות הצליחו. למשל סקודה (3,256, 6%-) ושברולט (1,795, 12%-) שבמקום התשיעי.
מהפך יוקרתי?
בקטגוריית היוקרה, מיני מהפך, לפחות זמני. ב.מ.וו שבמשך עשרות שנים לא הייתה שיאנית מותגי היוקרה השנתית, ניצבת לפחות בינואר בראש הרשימה עם 1,005 מכוניות חדשות. גם כאן, כדאי להכניס לפרופורציות את ההישג. לא רק שמדובר בנתון גבוה פי 2 מינואר 2020, אלא שהוא מייצג גם כ-50% מסך מכירות המותג הבווארי בכל השנה החולפת, וכשליש מסך המכירות ב-2019.
אודי, המובילה הקבועה שנים ארוכות, מסרה 976 מכוניות חדשות וירדה באחוזים בודדים לעומת אשתקד. מרצדס שבמקום השלישי מכרה 873, מספר דומה לינואר 2020. וולוו שבמקום הרביעי (509, 36%+) ולקסוס שבחמישי (262, 33%+) בין מותגי היוקרה, הציגו עליה נאותה.
עוד נתוני מסירות ראויים לציון: סובארו (1,384) יותר מהכפילה את נתון המסירות של ינואר אשתקד ומסרה רק בחודש החולף יותר משליש מכלל מסירותיה ב-2020. מותג רכבי השטח הפופולרי ג'יפ רשם גם הוא זינוק אדיר עם 400 מכוניות לעומת 170 בחודש המקביל. אבל זינוק מרשים במיוחד באחוזים רשמה אופל, שכמעט ונעלמה בשנים האחרונות. במהלך ינואר מכר המותג השייך כיום לקונצרן PSA הצרפתי 367 מכוניות חדשות, לעומת 48 בלבד בינואר 2020. גם פורד, מיני, קדילאק ואלפא רומיאו רשמו נתונים מצוינים.
ויש פחות מאושרים. הונדה שסיימה את 2020 עם הירידה החדה ביותר בין כל מותגי הרכב (51%-), המשיכה את המגמה ומסרה בינואר 500 מכוניות חדשות בלבד לעומת כמעט 700 מכוניות בינואר אשתקד. גם למותג אינפיניטי שמכר רק 11 יחידות (לעומת 52) ויצרנית הטנדרים איסוזו (75 לעומת 250) היו חודשים טובים יותר בעבר.