התפתחות מסעירה בשוק הרכב האירופאי עם השפעות על השוק הישראלי, או ניסיון להוסיף קצת עניין לתקופה הקפאון במכירות? סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אמש מפי מקורות מקורבים להנהלת ניסאן כי המותג היפני צפוי להכריז בעוד כשלושה שבועות (28.5) על אסטרטגיה שיווקית חדשה. במסגרתה יעבור המיקוד לשווקי יפן, ארה"ב וסין, ואילו באירופה יוותרו רק שני הדגמים המצליחים קשקאי וג'וק. שינוי כיוון מוחלט לתכניות ההתרחבות הגרנדיוזיות של המנכ"ל המודח והעציר הנמלט בזמן ההמתנה למשפטו, קרלוס גוהן.
1 צפייה בגלריה
ניסאן ג'וק
ניסאן ג'וק
ניסאן ג'וק - יישאר באירופה
(צילום: ניר בן זקן)
לדברי המקורות, לא מדובר בתכנית שאמורה להקטין הוצאות, אלא במהלך שמטרתו להפוך את הפעילות ליעילה וממוקדת יותר, במטרה לשפר את תדמיתו הלא מבריקה של המותג כיום. זו שמקורה בניסיונות הגדלת נתח שוק באמצעות הוזלות ניכרות, בעיקר בארה"ב. תהליכים שפגעו בסופו של דבר במיצוב הדגמים השונים ובריווחיות של החברה.
עוד בתכנית, כך המקורות, הרחבת שיתוף הפעולה עם שני המותגים הנוספים בקונצרן הרכב העצום, רנו ומיצובישי. זו האחרונה אמורה להעניק לניסאן טכנולוגיה היברידית-נטענת עימה תתמודד בסין היפן, בזמן שרנו תתפוס את ההובלה באירופה עם דגמים כול-חשמליים.
מספר שעות מאוחר יותר הזדרזו אנשי ניסאן להבהיר לאוטומוטיב ניוז כי "המותג נותר נאמן לרצון לחזק את מגוון הדגמים הקיים כיום באירופה", מבלי להכחיש למעשה את התכנית שנחשפה. כדאי להזכיר כי בשוק האירופאי ניסאן אינה רואה נחת כבר שנים ארוכות. בתשעה חודשים ב-2019 הפסידה החברה באירופה סכום של כרבע מיליארד דולר. השנה היחידה בה רשם המותג רווח ביבשת הקלאסית הייתה 2012.
לפי מקורות בתעשייה, התכנית שנחשפה מציגה פעולות הגיוניות עבור המותג, ולכן זוכה למרות הבהרות ניסאן למידה רבה של אמון. הקשקאי והג'וק מיוצרים בכל מקרה באירופה (אנגליה) ולכן אך הגיוני ששיווקם ימשיך, לרבות העובדה שמדובר בשני הדגמים היחידים של המותג שנמכרים היטב. בד בבד נודע כי עתידו של פס הייצור של החברה בספרד (ברצלונה) אינו ברור.
חשיפת התכנית עוררה סערה בעולם הרכב שנאבק להניע מחדש את פעילותו, תוך הבנה כי גם חודש מאי צפוי להיות זוועתי מבחינת מכירות, אחרי הצניחה במארס והקריסה הטוטאלית באפריל. בשוק המקומי למשל, נחתכו מכירות מארס ב-36% ואלה של אפריל ב-90% (כ-2,500 מכוניות חדשות).
במפתיע, נתונים חסרי תקדים אלה היו טובים יותר מאלה של איטליה בה נרשמה ירידה של 98% במכירות רכב באפריל (כ-2,200 מכוניות חדשות, לעומת כ-108 אלף באפריל 2019). בהודו, עם 1.4 מיליארד תושבים ומכירות של כרבע מיליון מכוניות חדשות בחודש, נרשמה במארס ירידה של 55%. באפריל לא נמכרה אפילו מכונית אחת בתת היבשת.