- מותג הדגמים החשמליים של יונדאי יישא את שם המכונית המשפחתית איוניק
- יציג רק שלושה דגמים חדשים בארבע השנים הקרובות על בסיס ייעודי שנמצא בפיתוח
- מה עם ישראל? בכלמוביל היבואנית אין עדיין תוכניות לשילוב המותג החדש
חשמל, אבל עכשיו מקוריאה: יצרניות הרכב מסביב לגלובוס מעבירות במהירות תקציבים ותכניות פיתוח לכיוון דגמים חשמליים, בין היתר על-ידי הקמת חטיבות או אף מותגים נפרדים. וכך גם יונדאי שמשיקה היום (ב') את חטיבת איוניק. שלא במקרה, המותג משווק בישראל כבר עתה איוניק חשמלית, גם אם לא בהצלחה יתרה בין היתר עקב טווח נסיעה צנוע יחסית. באירופה משווק כבר קונה חשמלי, עם טווח נסיעה (רשמי) ראוי של כ-450 ק"מ. מדוע להשתמש בשם של דגם קיים לטובת חטיבה-מותג חדש? כדי לנצל את התדמית הטובה של המשפחתית המצליחה. והמקוריות מה? פחות.
בהכנה פלטפורמה כול-חדשה: יונדאי מבהירה כי היא מפתחת בסיס ייעודי עבור דגמי המכוניות החשמליות, שיכללו בין היתר פיתוחים טכנולוגיים ועיצוביים יחודיים. אחד מהם יהיה פלטפורמה חדשה המכונה E-GMP (ר"ת Electric Global Modular Platform, ובתרגום "פלטפורמה חשמלית גלובאלית-מודולארית") שתשמש את דגמיה החשמליים בעתיד, בשונה מפלטפורמות רגילות-מוסבות כיום.
ועוד קצת על איוניק כמותג: האיוניק ההיברידית הוצגה לראשונה ב-2016, בניסיון לרכוב על גלי הצלחה של טויוטה פריוס, משפחתית ידידותית לסביבה. לדברי יונדאי, איוניק הוא שילוב בין יון (Ion, מולקולה הנושאת מטען חשמלי) ליוניק (Unique, ייחודי). שלא במקרה, היא תוכננה במקור לשאת יחידה היברידית, היברידית-נטענת וחשמלית מלאה. וזו אכן מכונית ראשונה בתעשיית הרכב להציע שלוש יחידות הנעה שונות על אותו הבסיס.
דגמים עתידיים? יונדאי תציע עד 2023 שלושה דגמים חשמליים שיקראו, איוניק 5, איוניק 6 ואיוניק 7, בחירה זהה לזו שעשה מותג החשמליות של וולוו, פולסטר. יונדאי לא מצהירה על כך, אבל ניתן לשער שהבחירה בשיטת מספרים על פני אותיות נועדה במטרה לקסום לשוק הסיני. ה-5 יהיה רכב פנאי קומפקטי על בסיס ה-"45 קונספט" שנחשף בתערוכת פרנקפורט ב-2019, והוא יהיה דגם ראשון שיוצג בתחילת שנה הבאה. ב-2022 תוצג ה-6, סדאן על בסיס הפרופסי קונספט. ה-7 ייחשף לאחר מכן כרכב פנאי גדול. הצפי: יותר מחצי מיליון מכוניות חשמליות עד 2025.
מה אנחנו חושבים על זה: המהלך של יונדאי מתבקש, צפוי אך בכל זאת רב-משמעות. היצרנית הקוריאנית שסגרה בעבר ובמהירות פערי איכות על מותגים אירופאים מבוססים היטב, תעשה זאת גם כאן. בעיקר מכיוון שייצור ופיתוח רכב חשמלי דורש פחות משאבים ותחכום. למעשה, היא עשויה לגלות במהירות כי התחרות הקשה יותר מגיעה דווקא מסין. פשוט זה לא יהיה, ולקצב העלאת דגמים חדשים לכביש תהיה משמעות גדולה במיוחד. יש לנו לכן הרגשה שיונדאי אינה חושפת עדיין את כל הקלפים.