חברת REE הישראלית, המפתחת פלטפורמה ייחודית לרכב חשמלי, הכריזה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם קונצרן הרכב KYB היפני, הנחשב לאחד מיצרני המתלים העיקריים בעולם ומעסיק 15 אלף עובדים ב-23 מדינות ברחבי העולם.
הסטארט-אפ REE, אותו ייסדו ב-2013 המנכ"ל דניאל בראל וסמנכ"ל הפיתוח אחישי סרס, פיתח גלגל מהפכני המשלב בתוכו את כל רכיבי ההינע הכוללים היגוי, בלימה, מתלה, מנוע חשמלי ויכולת ניהוג אלחוטית (by-wire). כך מתאפשרת בניית פלטפורמה שטוחה ומודולרית לרכב חשמלי, קלה ויעילה, המותירה מקום רב למטען או נוסעים ועבור סוללה גדולה יותר. קהל היעד: יצרניות רכב, חברות לוגיסטיקה, חברות סחר אלקטרוני ושירותי היסעים שמקצרים כך את דרכם לעידן החשמלי עם מוכנות מלאה לשילוב נהיגה אוטונומית.
ל-REE כבר יש שיתופי פעולה עם פיאט-קרייזלר ועם חטיבת המשאיות של טויוטה, הינו. בחברה השקיעו כבר יצרנים וספקים בינלאומיים כמו מיצובישי, מוסאשי ו-NSK היפניות, לינמאר הקנדית, אמריקן אקסל מארה"ב, ואחרות. את הגיוס האחרון שלה בשנה שעברה כבר ביצעה לפי שווי של יותר ממיליארד דולר.
קאזונורי מסומוטו, מנכ"ל חטיבת ההנדסה במטה חברת KYB, מסר כי "אנחנו נרגשים לשתף פעולה עם REE באמצעות הנדסת המתלה המתקדמת שלנו, החזון המהפכני של REE יחד עם הטכנולוגיה שלנו יתמוך במגוון צרכי הניידות של מחר".
דניאל בראל אמר כי "אנחנו גאים לצרף את KYB לרשת השותפים האסטרטגיים הייחודית שלנו. הטכנולוגיה המתקדמת והמומחיות של KYB מעצימה את היכולת של הפלטפורמה ואת מערך הייצור שלנו. אנחנו מוכנים יותר מתמיד להשפיע ולשנות את פני תעשיית הרכב העולמית עם פלטפורמה שטוחה לחלוטין המאפשרת יכולת מקסימלית לתכנן כל רכב חשמלי בהתאם לצרכים, החל משילוח לוגיסטי ועד להסעת נוסעים".
פלטפורמות מתקדמות לרכב חשמלי הן סיפור חם בעולם הרכב. ריוויאן מוטורס האמריקאית גייסה ‭ 3.2‬ מיליארד דולר, בעיקר מאמזון ופורד, חלקם האחרון לפי שווי של ‭ 8.5‬ מיליארד דולר. קאנו האמריקאית גייסה ‭ 200‬מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר, וכבר חתמה על הסכם למכירת הפלטפורמה שלה ליונדאי הקוריאנית, וארייוול הבריטית גייסה 100 מיליון דולר מיונדאי ומשתפת עמה שיתף פעולה.
בין המשקיעים ב-REE נמצאים גם הפניקס, הכשרה ביטוח, מיטב דש, גיל אגמון, ארי ראב"ד, ורד בינת, שהייתה אחת המשקיעות הראשונות. כל המשקיעות בחברה שמגיעות מתעשיית הרכב יהיו גם ספקיות שלה. לאף אחת מהן אין יותר מ-5% בחברה, והן ייצרו רכיבים ומכללים לפלטפורמה של החברה שיגיעו ישירות לפס הייצור.
מלבד המשך פיתוח וגיוס כספים, התקדמה ‭ REE‬בשנה האחרונה לקראת ייצור סדרתי. היא שכרה מתחם בברמינגהם, בריטניה, שבו יוקם פס הייצור הראשון שלה. היעד: ‭ 10,000‬כלי רכב החל מ-2022 ‬
לדברי בראל, "בריטניה היא בסיס מצוין לייצור רכב כי יש בה תשתית עם כוח אדם מיומן וספקים מקומיים שבנתה שם תעשיית הרכב לאורך השנים. שווה לנו לייצר שם, אפילו אם הברקזיט ייקר קצת את הייצור. בכל מקרה, חלק משמעותי מהרכיבים יגיעו מהספקים-משקיעים שלנו. יש גם יצרנים שייבנו בעצמם כלי רכב על בסיס הפלטפורמה שלנו, וגם שם יהיה לנו חלק מהותי: הפלטפורמה שלנו מהווה ‭ 35%‬מעלויות הרכב המוגמר".
המפעל בבריטניה יוכל לגדול לקצב ייצור של ‭ 30‬אלף כלים בשנה, ו-‭REE‬ מתכננת מפעל נוסף בארה"ב. "נדע לייצר רכבים ממותגים על בסיס הפלטפורמה שלנו", אומר בראל. "שוק רכבי העבודה עומד לעבור שינוי, רוב רכבי העבודה יהפכו לאוטונומיים".
ל-REE אין תוכניות לייצר את כלי הרכב בישראל, אך היא מרחיבה את מרכז המחקר והפיתוח שלה בתל-אביב, שיגדל עד סוף השנה מ-60 ל-100 עובדים. החברה נערכת להתחיל עד סוף השנה בניסויים ברכב אוטונומי לא מאויש על בסיס הפלטפורמה שלה לאספקת סחורות לבתים.