• טויוטה יאריס נבחנה על-ידי ארגון הבטיחות EuroNCAP וזכתה בציון 5 כוכבים מרבי
  • עורכי המבחן אומרים כי היא קבעה רף בטיחות לקטגוריית הסופר-מיני
  • מחמאות מיוחדות לצמד כריות האוויר בין שני המושבים הקדמיים
ראשונה להיבחן: עקב מגפת הקורונה שהשביתה חלק ניכר מתעשיית הרכב, ארגון הבטיחות EuroNCAP מתחיל רק עתה לשחרר תוצאות מבחנים. והיאריס היא מכונית ראשונה שנבחנת על-פי הפרוטוקול החדש והמחמיר הכולל מבחן ריסוק קדמי אל מול רכב נוסע (עצם סטטי בעבר), אשר מאפשר גם לבדוק כיצד תורם מבנה הרכב להפחתת עוצמת הפגיעה ברכב השני. בארגון הבטיחות מציינים כי הממדים הקטנים יחסית של היאריס ועיצוב החרטום הייחודי, תורמים להפחתת עוצמת הפגיעה ברכב השני.
גם את מבחן הריסוק הצידי שעודכן כעת עם שינויים במהירות הפגיעה ומשקל הרכב הפוגע, סיימה הסופר-מיני היפנית בהצטיינות. בעיקר הודות לצמד כריות אוויר מרכזיות בין מושבי הנהג והנוסע מלפנים, שמטרתן להקטין עד כמה שניתן את הפגיעה בין גוף הנהג לנוסע בעת תאונה צדית.
אבל גם בטיחות אקטיביות: השינוי הנוסף במבחן נוגע למערכות הבטיחות שבודקות את יכולות מערכת הבלימה האוטונומית גם בכניסה לצומת, יכולת בה מצוידת המערכת בדגם החדש. היאריס השיגה 86% בהגנה על מבוגרים, 81% על ילדים, 78% בהגנה על הולכי רגל ו-85% בזכות מערכות הבטיחות המתקדמות. בסך הכל ציון ממוצע של 82.5%, גבוה משמעותית ממתחרותיה הקרובות (פולקסווגן פולו היא הקרובה ביותר).
יש להזכיר כי מבין דגמי הסופר-מיני שנבחנו אשתקד, רק רנו קליאו זכתה לחמישה כוכבים בעוד אופל קורסה ופיז'ו 208 הסתפקו בארבעה. הונדה ג'אז שתיבחן בקרוב עשויה אף היא להציג ציונים גבוהים שכן גם היא מצוידת בכריות אוויר מרכזיות.
מה אנחנו חושבים: אין ספק כי ארגון הבטיחות האירופאי על מבחני הריסוק המחמירים מפעם לפעם שהוא עורך למכוניות חדשות, ראוי לתואר "אביר הבטיחות בתעשיית הרכב", אם אי פעם יחולק כזה. שכן השפעתו על מבנה המכוניות המודרניות ומערכות הבטיחות בהן מציידים אותן היצרניות, לא פחות מעצומה. ובהתאם הוא אחראי לחסכון לא פחות מעצום בחיים, עוגמת נפש וכסף. ומה עם היאריס? למעט הראשונה, כל דורות המכונית הקטנה השיגו חמישה כוכבי בטיחות ולכן אך צפוי היה כי היא תשיג זאת גם עתה. אלא שגם בטויוטה לא פנטזו כנראה על הפיכתה לאמת מידה בקטגוריה בכל הנוגע לבטיחות על הכביש. וזו מחמאה אדירה, לא פחות.