"רנו עשויה להיעלם אם הממשלה הצרפתית לא תחליט במהירות להעניק לה חבילת סיוע". הדובר רואה השחורות אינו מקור אנונימי בהנהלת מותג הרכב הצרפתי, אלא שר האוצר ברונו לה מר, אשר התראיין לפני ימים אחדים לאירופה 1. ההחלטה על סיוע פיננסי ליצרנית שבקשיים צפויה בימים הקרובים, אך ברנו מודעים כבר לדרישות האוצר הצרפתי בתמורה לכסף הנחוץ: קיצוצים נרחבים הכוללים פיטורים משמעותיים וסגירת פסי ייצור, לרבות אלה האחראים לאלפין, אחד ממותגי המשנה היותר זוהרים שלה. מסתבר כי ביטול שלושה דגמים שממילא לא מתאימים עוד לדרישות השוק, אינו מספיק.
2 צפייה בגלריה
רנו קפצ'ור
רנו קפצ'ור
רנו - חייבת להתייעל ובמהירות
(צילום: רועי צוקרמן)
נראה כי כעת מדובר במשא ומתן קשוח של האוצר הצרפתי מול היצרנית הוותיקה, שספגה - בדומה לכמעט כל תעשיית הרכב - מכה קשה בעיקר בחודשיים האחרונים עקב השפעת מגפת הקורונה, שפגעה קשה במיוחד בתושבי צרפת. לפי דיווחים, הממשלה הצרפתית מוכנה להעביר חבילת סיוע של חמישה מיליארד אירו למותג בצרות, אך דורשת שינוי מהותי בהתנהלות והתייעלות קיצונית ביצרנית הרכב. הערב (ג') דווח כי רנו מתכננת לפטר 5,000 עובדים בשנים הקרובות כצעד ייעול.
לדבריו של לה מר הוסיפה השרה הצרפתית לאיכות הסביבה, אליזבת בורנה, אשר אמרה לרויטרס כי בתמורה לחבילת סיוע אפשרית, תידרש רנו להפסיק את פיתוח פסי הייצור ומותגיה מחוץ לצרפת. יש להניח כי דרישה זו מתייחסת גם לזינוק במספר המובטלים כתוצאה ממשבר הקורונה, והרצון "להשאיר את הכסף" בתוך המדינה. אך היא גם עלולה להשפיע דרמטית על עתידו של מותג הרכב הרומני דאצ'יה, שבבעלות רנו. בטווח הקצר מדובר כבר בהשקעה עתידית צפויה של כ-100 מיליון אירו שנועדו להגדיל בכ-15% את פוטנציאל הייצור של המותג העממי.
2 צפייה בגלריה
דאצ'יה דאסטר TCe150 4WD
דאצ'יה דאסטר TCe150 4WD
דאצ'יה תסבול מהמשבר של רנו?
(צילום: ניר בן זקן)
אלא שעם כל הכבוד לפגעי הקורונה, הצרות של מותגי הרכב האירופאיים - ובמידה מסוימת גם היפנים - לא החלו בינואר 2020 ולא נבעו מנגיף שהגיע מעטלף, הדביק מיליונים, הרג מאות אלפים ומאיים על כלכלת העולם. הבעיות נובעות בעיקר מהחלטות הנוגעות לאיכות הסביבה, תקני זיהום מחמירים במיוחד באירופה. אותן החלטות נועדו לדחוק ביצרניות לעבור במהירות לייצור כלי רכב פחות מזהמים, מונעי חשמל או לפחות היברידיים-נטענים, בעזרת הטלת קנסות כבדים על כל רכב שישווק ויפלוט כמות גבוהה מהמותר. ואין כלל ספק שרנו אינה האחרונה לסבול מכך.
ולמרות שצי הדגמים של רנו כולל גם כלי רכב חשמליים מצליחים במיוחד כמו הזואי הפופולארית באירופה, זה עדיין לא מספיק. לטענת בכירים בתעשייה, ממשלות דוחקות ביצרניות לשקול אפילו שיווק בהפסד של מכוניות, ולו רק כדי לעמוד ביעדים.