בקצרה:
  • שוק הרכב ממשיך לצמצם פערים לעומת 2019, והירידה השנתית עומדת כעת על כ-17%
  • *במהלך אוקטובר נרשמה עלייה קלה של כמה מאות מכוניות לעומת אוקטובר אשתקד
  • הסיבה העיקרית להשקעת הציבור ברכב חדש: תחבורה ציבורית כושלת, בעיקר כיום
1 צפייה בגלריה
תמונה שאומרת הכל - פסי רכבת ריקים, כבישים מלאים
תמונה שאומרת הכל - פסי רכבת ריקים, כבישים מלאים
תמונה שאומרת הכל - פסי רכבת ריקים, כבישים מלאים
(צילום: shutterstock)
נתוני מסירות מפתיעים: למרות אולמות תצוגה סגורים בגלל הסגר ומגבלות הקורונה, רשם ענף הרכב בחודש אוקטובר החולף *עלייה קלה במסירות. האחראים לנתונים המרשימים הם במידה רבה היבואנים שהשכילו להתאים את פעילותם לתנאים החדשים. בסגר הראשון שהוכרז באפריל והיה קיצוני משמעותית, יחד עם חג פסח, הגיע השוק לשיא מסירות שלילי של פחות מ-2,600 מכוניות.
לסגר הנוכחי היבואנים הכינו עצמם. החל בפעילות זיהוי מתעניינים ענפה ברשת, דרך מסירת מכוניות חדשות בבתי לקוחות או דרך מוסכים שנותרו לפי תקנות הקורונה פתוחים, כמו מתקני ההכנה למסירה, ועד שדרוג מערך מכירה דיגיטלית ו-או טלפונית ונציגים שהגיעו לבתי לקוחות עבור נסיעות מבחן. חדי עין זיהו בחלק מאולמות התצוגה מדי פעם לקוחות בודדים, למרות שרשמית קבלת הקהל הייתה אסורה.

מי מכר וכמה

לפי נתונים ראשוניים, טויוטה היא מלכת המכירות באוקטובר עם קרוב ל-2,800 מכוניות, בין היתר הודות ליאריס החדשה. יונדאי שמובילה את השוק כבר שנים ארוכות ורק לעיתים נדירות אינה המותג מספר 1, יורדת למקום שני עם כ-2,500 מכוניות. קיה, שבמקום השלישי נאבקת לדבריה במחסור מלאי של דגמים פופולריים ומסרה כ-1,500 מכוניות, מעט לפני סקודה שמכרה באוקטובר 1,100 מכוניות. למעט קיה, רשמו כל המותגים הפופולריים עלייה לעומת אוקטובר 2019. בקטגוריית היוקרה שומרת אודי על ההובלה עם כמה עשרות מכוניות יותר ממרצדס.
משמעות הנתונים לגבי השוק אינה זניחה. לאחר התרסקות המסירות בחודשים הראשונים של הקורונה, ממשיך שוק הרכב לצמצם פערים. לפי הנתונים הראשוניים עלו מתחילת השנה על כבישי ישראל כ-187 אלף מכוניות חדשות, ירידה של כ-17% לעומת עשרת החודשים הראשונים אשתקד. האחראי העיקרי לירידה זו הוא שוק הליסינג שהתכווץ השנה בכ-25%.
לשם השוואה, באירופה הירידה במכירות רכב חדש גדולה משמעותית, עם ממוצע של 28.8% ירידה. החל בירידה של 45% בקרואטיה, דרך ירידה של 25.5% בגרמניה (ועדיין נמכרו שם למעלה מ-2 מיליון כלי רכב חדשים) ועד 18% בשבדיה ובליטא. רק בפינלנד הקטנה ירדו מכירות הרכב בשיעור נמוך יותר מישראל - 16.5%.
ואנחנו חושבים: יבואני הרכב, כמו גם רשות המסים - המרוויחה הגדולה ממכירת כל מכונית חדשה - צריכים לשלוח גם החודש פרחים למשרד התחבורה שהצליח גם בחודש החולף לעשות הכל כדי לפגוע באמון הציבור בתחבורה הציבורית. עם תמונות שנראות כלקוחות ממדינת עולם שלישי, בהן אזרחים רבים ממתינים בתחנות רעועות לאוטובוסים מלאים שחולפים לידם בלי לעצור. כל זאת בזמן שרבים מאזרחי המדינה בבית.
במקום להציע אלטרנטיבה זולה וזמינה עד כמה שניתן לחסרי רכב שחייבים לשמור על חופש תנועה, שולח אותם כך משרד התחבורה היישר ליבואני הרכב. כי אכן, בישראל יש צורך ברכב פרטי כדי לנוע, ולכן כל מי שמסוגל ימשיך להתאמץ כלכלית וירכוש מכוניות, חדשות ומשומשות.

*הערה: הנתונים הראשוניים שהגיעו לידי ynet לא היו מדויקים, והצביעו על עליה משמעותית באוקטובר השנה לעומת החודש המקביל אשתקד. אכן נרשמה עליעה אך היא הייתה מינורית. הכתבה עודכנה בהתאם