בקצרה:
  • גרסת טנדר כפולת הנעה לדאצ'יה דאסטר יכולה להיות הזולה ביותר בשוק
  • מחיר ההסבה מרכב הפנאי: בלי ספסל אחורי אבל עם ארגז שנושא 500 ק"ג
  • שיווק ברומניה מתחיל כעת. שיווק בישראל נמצא בינתיים בשלבי בחינה
ארגז קטן: טנדרים קטנים המבוססים על פלטפורמת מכונית נוסעים אינם משווקים באירופה ואצלנו כבר שנים. יורשים מודרנים לסובארו טנדר, פיאט פיורינו או סקודה פייבוריט אין בנמצא אך תצורה זו זוכה לפופולאריות רבה באזורים אחרים, למשל אמריקה הלטינית. והמשמעות עבור הצרכן הישראלי היא שאם יש לו צורך ברכב עבודה עם ארגז שימושי מאחור, הוא צריך להכין סכום שנע סביב הרבע מיליון שקלים, לפחות. מחירם של טויוטה היילקס ומיצובישי טריטון. וזה הרבה מאוד כסף.
הדאסטר עשוי לעלות מחצית מכך, אם להתחשב בתג המחיר שמוצמד לו ברומניה - 22.5 אלך יורו, כ-90 אלף שקל לפני מיסים וכמחצית ממחירו של טויוטה היילקס בגרסה הבסיסית ביותר שם. ההסבה לתצורת טנדר חד-קבינה מתבצעת על ידי סדנת Romturingia המתמחה בשדרוג ושיפור רכבי הפנאי אבל בשונה מבעבר, ניתן לרכוש אותו באולמות התצוגה של דאצ'יה ברומניה.
בהשוואה להיילקס, הארגז של הדאסטר ארוך ב-12.5 ס"מ (165 ס"מ) אבל הוא צר ב-19 ס"מ (135 ס"מ). כושר העמסה עומד על 500 ק"ג, כ-300 ק"ג פחות מהטנדר היפני. כושר הגרירה זהה לדאסטר הרגיל ועומד על 1.5 טון.
יכולת שטח? בהחלט. כבסיס משמשת גרסה כפולת הנעה עם מנוע טורבו-דיזל 1.5 ליטר המוכר (115 כ"ס) ותיבת שישה הילוכים ידנית עם הילוך ראשון קצר יחסית, המדמה הילוך כוח. מערכת ההנעה מאפשרת לבחור בין הנעה קדמית לטובת צריכת דלק נמוכה, אוטומטית עם העברת כוח לאחור לפי הצורך לכביש רטוב, ונעילה לדיפרנציאל המרכזי עם חלוקה שווה לפנים-אחור לשטח. זוויות הגישה-נטישה זהות (33-30 מעלות), אבל מרווח הגחון גבוה ב-1.4 ס"מ (22.4 ס"מ).
מה אנחנו חושבים: מחירי הטנדרים כפולי הנעה התייקרו משמעותית בעשור האחרון וטיפסו לגבהים מופרכים. רבע מיליון שקלים לרכב עבודה זה הרבה מאוד כסף, בעיקר בהתחשב בספרטניות הבוטה של סביבת הנהג והנוסעים בו. ובאות זמן, לטנדר של דאצ'יה אמנם יכולת העמסה, גרירה ועבירות נמוכה משל טנדרים רגילים, אבל אם תחליט היבואנית לשווק אותו כאן הוא יהיה חסר מתחרים. ועם משבר כלכלי בפתח, רכב כזה הופך רלוונטי מאי פעם.