לאחר יותר משנה, ולמרות הקורונה שהקשתה על הגעת צוותי עבודה מאיטליה, השלימה היום שותפות שפיר-פיצרוטי את כריית מנהרות הר נוף במסגרת כביש 16, בכניסה החדשה לירושלים.
המנהרה הכפולה, באורך של 1.5 ק"מ, נחצבה במשך כשנה, ובאפריל ייפרצו מנהרות יפה נוף. הפרויקט, בעלות של כמיליארד שקל, מקדים כעת את לוח הזמנים הרשמי בכחצי שנה. החלק הראשון, שכולל את מנהרות הרף נוף והחיבור לשכונות גבעת שאול ובית הכרם בבירה, צפוי להיפתח כבר באמצע 2022. הכביש כולו, שיוביל בחלקו השני למחלף בייט החדש הסמוך לגבעת מרדכי ובית החולים 'שערי צדק', ייפתח בתחילת 2023.
המכרז דורש את פתיחת הכביש רק בסוף 2023, והקדמת לוח הזמנים תזכה את השותפות בכנסה של 21 מיליון שקל לכל רבעון שבו יהיה הכביש פעיל, כחלק מחוזה האחזקה שלו. לפי המכרז, השתיים יפעילו את הכביש עד שנת 2048.
בכרייה מועסקים מאות עובדים מאיטליה וממדינות נוספות, שעבדו בשיתוף פעולה הדוק עם צוותי המהנדסים, מנהלי העבודה והפועלים הישראלים של שפיר הנדסה. הכביש הוא פרויקט של משרד התחבורה ונתיבי ישראל.
כביש 16 יהפוך לכניסה מרכזית נוספת לבירה, שתחבר את כביש מספר 1 לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים. אורכו שישה ק"מ, הוא יכלול שני נתיבים בני שני מסלולים כל אחד, ושלושה מחלפים – מוצא, רבידה, וצומת בייט. מהירות הנסיעה המותרת בו תהיה 110 קמ"ש. הכביש אמור לשפר משמעותית את הנגישות לירושלים, להקל על עומסי התנועה בבקרים ולחסוך לנהגי הרכב הפרטי ונוסעי האוטובוסים שיעברו דרכו יותר מרבע שעה בכל בוקר.
"ייחודו של הפרויקט הוא בשיתוף הפעולה בין המגזר הפרטי לציבורי, אסטרטגיה אשר תאפשר למדינה לבצע יותר מיזמי תחבורה למען הציבור, על אחת כמה וכמה במציאות הכלכלית הלאומית שנוצרה בעקבות השפעות הקורונה", אמר ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל".
שי לינדנר, מנכ"ל שותפות שפיר-פיצרוטי, אמר כי "פריצת מנהרות הר נוף במעד זה הינה אבן דרך משמעותית להשלמת הפרויקט כולו, ואנו גאים להיות חלק משיפור מערך התחבורה של ירושלים המורכב משילוב של רכבת כבדה, כביש הגישה החדש והקווים החדשים של הרכבת הקלה".
שפיר, שזכתה גם במכרז להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בבירה, הארכתו לבית החולים הדסה עין כרם ולשכונת נווה יעקב, וסלילת הקו הירוק של הרק"ל, צפויה לקבל לידיה את ההפעלה בתוך כחודשיים.