זה למעלה מ-20 שנה שכולם רוצים רכב פנאי. קטן, בינוני, גדול, קרבי, רך מראה או בעל חזות אגרסיבית. מכונית משפחתית קומפקטית כבר פחות נחשקת, משפחתית גדולה כמעט שלא נמכרת, אבל רכבי פנאי? אלה מככבים בכל העולם, וכמובן גם בארץ. הנה חמישה בולטים, מוצלחים ונחשקים בשוק הרכב המקומי, כולם עם ציון 8 משוקלל. רוצים לדעת מה אנחנו חושבים עליהם, לצד כתבי רכב נחשבים מכל העולם? מנוע חיפוש החדש של ynet מסכם עבורכם את היתרונות ואת החסרונות.
- בין מומחי הרכב שהערכתם לכל דגם ב"מנוע חיפוש" נלקחה בחשבון, כתבי הרכב של המגזינים אוטוקאר, אוטואקספרס וטופגיר הבריטיים, אוטו, מוטור וספורט ואוטובילד הגרמניים, קאראדוויז האוסטרלי, רואד אנד טראק, קאר אנד דרייבר ומוטורטרנד האמריקאיים ואחרים.
מחירו של רכב הפנאי הקטן של סיאט מתחיל ב-115 אלף שקלים. הוא מבוסס על האיביזה הסופר פופלרית ומצויד באותו מנוע בנזין מוגדש. הוא נוח לשימוש בעיר הודות לממדים צנועים ובכל זאת מצליח לספק מרחב מחיה ראוי לנוסעים. זאת לצד ביצועים טובים יחסית וצריכת דלק נמוכה. עם זאת, תא הנוסעים שלו מעט פחות מרשים ממתחרים מודרניים וגם נוחות הנסיעה - בעיקר בתנועה עירונית - אינה מבריקה.
למעשה מדובר בגרסת מוגבהת למשפחתית הקומפקטית קיה סיד, במחיר שמתחיל ב-140 אלף שקלים. רכב הפנאי הקוריאני נהנה ממראה מושך וקרבי יחסית, נוחות נסיעה גבוהה מהמקובל והתנהגות כביש משובחת ביחס לקטגוריה, בשני המקרים ברמה שאינה נופלת ממשפחתית קומפקטית ממוצעת. בגרסאות בכירות ויקרות יותר יש לוח מחוונים דיגיטלי מרשים, אבל למעט הפריט הזה, סביבת הנהג סטנדרטית (מדי).
כמו שאר דגמי המותג הצ'כי, גם רכב הפנאי הקטן של סקודה סובל ממראה לא מושך במיוחד, אפרורי וחסר ייחוד. אך גם כמקובל בסקודה, הוא מציע לבעליו תא נוסעים מרווח ואיכותי במיוחד, טוב ממרבית מתחריו בקטגוריה. לצד זאת הוא מספק נוחות נסיעה גבוהה, יחידת כוח (מנוע-גיר) יעילה ולא פחות חשוב, סוללת מערכות בטיחות מתקדמות. ולסיום, כמו בסקודה משחר ההיסטוריה וכנראה גם בעתיד - אם התוכן חשוב לכם יותר מההופעה, קאמיק שמחירו מתחיל ב-127 אלף שקלים הוא אחד הדגמים הטובים בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, אם לא הטוב שבהם.
פיז'ו עברה מהפך מרשים ושיפרה את תדמיתה באופן ניכר, בעיקר כאשר מדובר באיכות המוצר. ורכב הפנאי הקומפקטי של היצרנית הצרפתית הוא דוגמה טובה לכך. הוא נחשב לאחד מהטובים בקטגוריה ולזה שמסמל אולי יותר מכול את הרוח החדשה של המותג הצרפתי - כולל תג מחיר של 155 אלף שקלים. ה-3008 נאה מאוד, עם סביבת נהג מקורית ואיכותית, שתי תכונות מוערכות במיוחד על ידי רוכשי רכב בקטגוריה הזאת. על כך הוא מוסיף נוחות נסיעה גבוהה, ביצועים טובים הודות למנועים ולתיבות הילוכים מודרניים ואפילו הנאה מנהיגה. בצד הפחות מוצלח אפשר למצוא תפעול מערכות מסורבל שעשוי להפריע לאחדים.
הדור החמישי בשושלת של אחד ממייסדי קטגוריית רכבי הפנאי מצויד כיום במנוע היברידי ייחודי בקטגוריה. יחידת ההנעה שלו מעניקה ביצועים טובים לצד צריכת דלק נמוכה, שילוב נדיר בקרב מתחריו. כבסיס לו משמשת פלטפורמת TNGA העדכנית של טויוטה, עם ארכיטקטורה מתקדמת שמסייעת לו להיות נוח משמעותית מבעבר, עם מנהגי כביש טובים בהרבה מדגמים ישנים יותר. לכך הוא מוסיף גם עיצוב חיצוני מרשים ונאה ומרחב מחיה משובח, אבל סביבת הנהג פחות מתקדמת וכיום נחשבת לארכאית. כחבילה כוללת ולא זולה - 183 אלף שקלים - זהו ללא ספק אחד הדגמים הטובים בקטגוריה.