בקצרה:
  • בקשת משרד התחבורה להסדיר שימוש בטכוגרף דיגיטלי נדחתה
  • ועדת הכלכלה הפעילה לחץ ודורשת להסדיר גם את נושא שעות העבודה
  • על רקע הקרב בין המשרד לוועדה, הכביש נותר מסוכן
1 צפייה בגלריה
תאונת שרשרת באזור מחלף ינאי
תאונת שרשרת באזור מחלף ינאי
תאונת שרשרת באזור מחלף ינאי
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, סירבה לאשר את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה ולהסדיר בכך שימוש בטכוגרף דיגיטלי. זאת לאחר שהתברר כי נושא האכיפה לא הוסדר במקביל, וכך גם לא התקנה העוסקת בשעות העבודה והמנוחה של נהגים מקצועיים.
היו"ר מרגי דרש לדעת האם ישנה אכיפה גם בשגרה והאם יש הרתעה. בתגובה הסבירו נציגות משרד התחבורה כי התאמת האכיפה צריכה להיעשות בתיקון לפקודת התעבורה, שנמצא בהליכים סופיים. נציגת המשטרה טענה כי תקנה 168 העוסקת בשעות העבודה והמנוחה של הנהגים, שנויה במחלוקת ויש לתקן גם אותה. לנוכח הדברים דרש היו"ר מרגי ממשרד התחבורה להביא את כל התיקונים לאישור הוועדה במקביל.
גורם בענף התחבורה הציבורית אמר ל-ynet כי "מדובר בקומבינה. ניקח טכוגרף דיגיטלי שמתוכנן לשעות עבודה ומנוחה שלא תואמת את המצב בישראל, וננסה למצוא קומבינה ולהסתדר", אמר.
במהלך הדיון הסבירה מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, עינת סגל, כי תאונות רבות נגרמות בשל עייפות וחוסר ריכוז של נהגים על כלי רכב כבדים, ומכאן חשיבות ההקפדה על שעות העבודה והמנוחה. לדבריה, הטכוגרף הדיגיטלי כבר מורכב בכלי רכב המיוצרים באיחוד האירופי, ולצורך הסדרת השימוש בו נדרשת המדינה לחתום על אמנת נהיגה בינלאומית. עוד הסבירה כי אישור התקנות הוא תנאי לחתימה על האמנה, וכי בכל רכב חדש שיגיע מאירופה כבר מותקן טכוגרף דיגיטלי.
יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי, שאל מדוע לא להתאים גם את שעות העבודה בישראל לנהוג באירופה. לכך השיבה סגל כי מדובר במהלך מורכב, הן על רקע מחסור בנהגים בישראל וכן לאור העובדה כי נהגים באירופה משתכרים שכר גבוה יותר. טופורובסקי הוסיף כי צריך לחייב את השימוש בטכוגרף הדיגיטלי, אחרת הטמעתו תארך יותר מדי זמן.
היו"ר מרגי ביקש לדעת מה יקרה אם יגיעו אוטובוסים ממדינות עולם שלישי, למשל, עם טכוגרף אנלוגי. נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, סיגלית ברקאי, השיבה כי ניתן יהיה להשתמש בו. בתגובה לכך אמר מרגי כי בכוונתו לתקן זאת, כך שרכב חדש יחויב בהתקנת טכוגרף דיגיטלי וציין כי בכוונתו לחייב בעלי טכוגרף אנלוגי לשמור תיעוד של 365 ימים, בדומה לתיעוד הדיגיטלי, על מנת למנוע תמריץ להמשיך להשתמש בטכוגרף האנלוגי.
ראש תחום מכשור אכיפה במשרד לביטחון פנים, ענבל אוטמזגין, קראה למשרד התחבורה לתקן גם את תקנה 168, העוסקת בשעות העבודה והמנוחה של הנהגים. לדבריה, התקנה שנויה במחלוקת ובית המשפט העליון כבר קרא לתקן אותה, מאחר והיא ניתנת לפרשנויות שונות. אוטמזגין ציינה כי בשל כך, למרות שהחוק מחייב עד 12 שעות נהיגה ביום, המשטרה מגישה כתבי אישום רק בחריגה של למעלה מ-14 שעות.
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, הוסיף כי עוד בשנת 1999 דרש בג"ץ לתקן את אותה תקנה. הוא הוסיף כי ללא הסדרת שעוד העבודה ואזורי המנוחה לנהגים – תקנות הטכוגרף יהיו לא יותר מסיסמה.
ברקאי, נציגת משרד התחבורה, השיבה כי המשרד מקדם במקביל תיקון פקודת תעבורה בעניין האכיפה, אך הדבר מצריך גם אישור בקריאה ראשונה במליאה. באשר לשעות העבודה אמרה ברקאי כי המשרד עשה ניסיון לתקן את התקנה אך הדבר מורכב, ויש לו השלכות, הן כלכליות והן מבחינת מספר הנהגים. מרגי זעם והודיע שלא יצביע היום על התקנות, ודרש ממשרד התחבורה להביא את כל התיקונים יחד.
תם פרומוביץ ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים, אמר כי "העובדה שבישראל של 2021 לא כתוב שהפסקה של נהג שעובד מסביב לשעון חייבת להיות חצי שעה, היא קריצת עין של המדינה בפני המפעילים, שמצדם שואפים לחלוב כמה שיותר תפוקה מכל עובד כדי להגדיל את רווחיהם. התוצאה היא שהנהגים לא רעננים, לא מרוכזים, מסכנים את חייהם וחיי הנוסעים ולבסוף ופשוט מאוד עוזבים את הענף".
לדבריו, "ככל שהמחסור בנהגים מחריף, כך גוברת הדרישה מנהגים לעגל פינות וליטול הפסקות מדומות. אל כוח לעובדים מגיעות תלונות קבועות מנהגים שנאלצו לנהוג על גבול השעות מותרות בחוק ואף חורגות מכך. רק בזכות אחריות הנהגים ותושייתם, לא נגרמים אסונות בכבישים בתדירות גבוהה יותר".
יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים הלאומית, ששי שדה, בירך על המעבר לטכוגרף הדיגיטלי ואמר כי יש נהגים שרוצים לעבור גם 13 ו-14 שעות ביום וצריך להגן עליהם מפני עצמם, אחרת נגיע לשוק עבדים.
מה אנחנו חושבים: מעורבותם של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים גבוה באופן משמעותי ועדיין המאמצים להסדרת טכוגרף דיגיטלי המהווה "קופסה שחורה" בתא הנהג שתאפשר לבחון את שעות העבודה ונהיגתו, מתעכבת כבר שנים ארוכות חרף דו"חות עבי כרס של משרד מבקר המדינה. הגיע הזמן לקדם אותו, כפי שצריך גם לקדם מפרצי עצירה ולהסדיר את שעות העבודה המופרכות של הנהגים.