בזמן שהגרעון בתקציב המדינה מגיע ל-136 מיליארד שקל ובעיצומו של משבר כלכלי קשה, הסתיים השבוע השלב הראשון במכרז רכבי הסיור החדשים למשטרה האמורים להחליף את הצי הענק של קיה סורנטו דיזל.
1 צפייה בגלריה
ג'יפ גרנד צ'ירוקי
ג'יפ גרנד צ'ירוקי
ג'יפ גרנד צ'ירוקי - המשטרה פשוט חייבת כזה
(צילום: ניר בן זקן)
ואם הנחתם שהמדינה תצניע לכת בתקופה זו, חשבו שוב. שבע הצעות עברו את שלב האיכות ונמצאו מתאימות להתקדם לשלבים הבאים, בראשם ג'יפ גרנד-צ'ירוקי, שתי גרסאות שברולט טראוורס וטויוטה פור-ראנר, כולם רכבי 4x4 מפוארים ויקרים עם מנועי בנזין גדולים וצריכת דלק גבוהה. עוד עברו לשלב הבא: רכב הכביש-שטח הפופולרי והיקר טויוטה לנדקרוזר TS וסאנגיונג רקסטון, שניהם עם מנועי דיזל.
בצי רכבי הסיור של המשטרה יש מאות רכבי קיה סורנטו דיזל עם הנעה כפולה, אשר המושב האחורי שלהם משמש גם כתא מעצר זמני, רכב שמחירו לצרכן עומד על 288 אלף שקל. במכרז החדש מתמודדים כלים יקרים משמעותית, שמחירם נע עד 400 אלף שקלים.
באופן נדיר צלחה את השלב הראשון גם הצעה של יבואן מקביל של טויוטה, חברת גשר הגולן מצפון הארץ, שמציעה את מעין גרסה אמריקאית של הלנדקרוזר, הפור-ראנר, עם מנוע בנזין בנפח 4.0 ליטר ומחיר לצרכן של 335 אלף שקלים.
יצוין כי המכרז חייב את המציעים להתחייב להפעלת רשת מוסכים ברחבי בארץ, ואת יצרני הרכבים לרכש גומלין מחברות ישראליות. כעת יגישו המציעים את הצעותיהם הכלכליות לאחזקת הכלים.
במשטרה סירבו להתייחס לסיבות למעבר לכלים גדולים ויקרים יותר ומסרו כי "ניהול מכרז כלי הרכב של משטרת ישראל מבוצע באמצעות מנהל הרכב הממשלתי. על מנת לייצר הזדמנות שווה לכלל החברות בשוק, כל יבואן/ספק שעומד בתנאי הסף רשאי להגיש את מועמדות. הגשת מועמדות איננה מעידה על תוצאות המכרז שנמצא בימים אלו בעיצומו".