REE אוטומוטיב, המפתחת פלטפורמה מהפכנית לרכב חשמלי ואוטונומי, זכתה בפרס בלומברג (BNEF) לטכנולוגיות חדשות ומשנות שוק. REE, לשעבר סופטוויל, זכו יחד עם תשע מועמדות אחרות בפרס המוענק זו השנה ה-11. הקריטריונים לבחירה: פוטנציאל ייצור מסחרי, רמת חדשנות ומודל עסקי.
מייקל ווילשיר, ראש ועדת הפרס, אמר כי "REE ממציאה את הגלגל, תרתי משמע, עם הגישה המהפכנית שלה, מכניסה שכל ומערכת הנעה לכל אחד מארבעת הגלגלים של השלדה, אשר יוצרת פלטפורמה מודולרית וגמישה המעניקה חופש עיצובי ותכנוני לבניית רכב שיתבסס על הפלטפורמה עבור הלקוחות".
דניאל בראל, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, אמר ש"אנחנו מאושרים לקבל את הפרס, ואת ההכרה ממומחי ה-BNEF עבור הגישה היצירתית ופלטפורמת התחבורה החשמלית שפיתחנו, ואשר כבר מוכנה לייצור".
חברה נוסדה ב-2013, בידי בראל (41) ואחישי סרדס (39), ועבדה שנים מתחת לרדאר על הפיתוח העיקרי שלה: גלגל הכולל בולמי זעזועים, מנוע חשמלי, תיבת הילוכים ממוזערת, בלמים, מערכת היגוי ותוכנה, ויכולת שליטה אלחוטית בדומה למטוסים. על בסיס הגלגל הזה פותחה פלטפורמה לרכב חשמלי - קלה ויעילה המותירה שטח גדול פנוי עבור הנוסעים, המטען או שניהם, בזכות מיקום הגלגלים ממש בקצוות. לחברה יש מעל 60 פטנטים בתחום הרכב.
פלטפורמות דומות לרכב חשמלי הן סיפור חם כיום בעולם הרכב. ריוויאן מוטורס האמריקאית גייסה 3.2 מיליארד דולר, בעיקר מאמזון ופורד, חלקם האחרון לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר. קאנו האמריקאית גייסה 200 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד, וכבר חתמה על הסכם למכירת הפלטפורמה שלה ליונדאי הקוריאנית. ארייוול הבריטית גייסה 100 מיליון דולר מיונדאי ומשתפת עמה פעולה.
גם השווי של REE זינק דרמטית אחרי שהחברה חשפה את הפלטפורמה שפיתחה, ואת הסכמי שיתוף הפעולה שחתמה עם פיאט קרייזלר ועם הינו, חטיבת המשאיות של טויוטה, שישיקו כלי רכב מסחריים שיתבססו עליה. REE, שבעבר גייסה הון לפי שווי של 86 מיליון דולר, גייסה בתחילת 2018 כבר לפי שווי של 129 מיליון דולר, ובסוף 2019 לפי מעל 700 מיליון דולר. הגיוסים האחרונים שביצעה כבר נעשו לפי שווי של 4 מיליארד דולר.
הזינוק הוא חלק מהזינוק במחירי חברות שעוסקות בתחבורה חשמלית כמו טסלה, שהגיעה בתחילת השבוע לשווי שיא של כל הזמנים, 286 מיליארד דולר, ולמרות שירדה היום (ג') לשווי של 277 מיליארד דולר, היא עדיין שווה יותר מטויוטה או מפולקסווגן, שמייצרות כמעט פי 20 יותר ממספר המכוניות שהיא מוכרת בשנה.
רשימת המשקיעים בחברה שכבר נחשפו מגוונת, וכוללת יצרניות כמו מיצובישי ופיאט-קרייזלר, ספקיות לענף כמו מוסאשי ו-NSK מיפן, לצד טנקו ואמריקן אקסל מארה"ב. יש גם משקיעים פיננסיים כמו הפניקס, הכשרה ביטוח, מיטב דש, גיל אגמון, ארי ראב"ד, ורד בינת שהייתה אחת המשקיעות הראשונות.
כל המשקיעות ב-REE מתעשיית הרכב יהיו גם ספקיות שלה. לאף אחת מהן אין יותר מ-5% בחברה, והן ייצרו רכיבים ומכללים לפלטפורמה של החברה שיגיעו ישירות לפס הייצור. מלבד המשך פיתוח וגיוס כספים, בשנה האחרונה לקראת ייצור סדרתי שיחל באירופה ב-2022.