וולוו הייתה יצרנית הרכב הראשונה לחוש את השפעתה המלאה של התפשטות וירוס הקורונה בסין, עם השבתה מלאה של פסי הייצור של XC60 ו-S90 עבור אירופה, וכעת מתחילות גם יצרניות אירופאיות אחרות לקצץ פעילות. הסיבה: מכוניות רבות עושות כיום שימוש נרחב במכללים ואבזור המיוצרים עבורן בסין אך המפעלים האחראים להם סגורים כבר מספר שבועות ולא ברור מתי יחזרו לפעילות מלאה.
1 צפייה בגלריה
בית חולים רופאים מטפלים ב חולים נגיף קורונה ווהאן סין
בית חולים רופאים מטפלים ב חולים נגיף קורונה ווהאן סין
בית חולים רופאים מטפלים ב חולים נגיף קורונה ווהאן סין
(צילום: EPA)
במחוז חוביי בו התפרץ הנגיף, ממוקמים מאות יצרני חלקים שונים עבור תעשיית הרכב, לרבות פסי ייצור מהם יורדים דגמים השייכים לשיתופי פעולה בין יצרניות אירופאיות-יפניות-אמריקאיות לסיניות, דוגמת דונגפנג והונדה.
המותג הראשון שהודיע על סגירת אפשרית של פס ייצור הוא פיאט (בסרביה). בג'נרל מוטורס האמריקאית דייוחו זה מכבר על מחסור חמור ברכיבים ושני המותגים יגואר ולנד רובר המפעילים פס ייצור בבריטניה, האחראי ל-400 אלף מכוניות מדי שנה, מעדכנים כי תוך מספר ימים יחוסל מלאי הרכיבים הנדרש ובעקבות כך תושבת באופן מלא הפעילות.
לפי סוכנות הידיעות AP, אנליסטים בחברת הייעוץ האמריקאית BCG טוענים כי תעשיית הרכב היא מהראשונות לסבול קשות מנגיף הקורונה והשפעתו על תעשיית הרכב הסינית, האחראית לאחוז משמעותי של הייצור העולמי. בין היתר רכיבי בלמים, מערכות אלקטרוניקה, שלדות וחישוקים אשר כל אחד מהם "אחראי" לייצוא בסדר גודל של 5-6 מיליארד דולר מדי שנה. לפי הערכות, סך הייצוא הסיני לרכיבי תעשיית הרכב עומד מדי שנה על כ-40 מיליארד דולר, מחצית מכך לארה"ב.
"טוב יעשו יצרניות רכב הנשענות במידה רבה על ייצור רכיבים בסין אטם יכינו כבר מעתה את רשת ההפצה שלהן לזמנים קשים שכן אלה בטוח יגיעו. ההשפעה של הווירוס על תעשיית הרכב הסינית קשה כבר עתה ותהיה חמורה עוד יותר", הם מזהירים.