בקצרה:
  • קופרה חוגגת שלוש עם גרסת קצה לפורמנטור
  • המנוע מגיע מאודי RSQ3, וזה אומר 390 כ"ס
  • רק ב-7,000 יחידות, שיווק מקומי - בבחינה
חמישיה פותחת: הפורמנטור הוא דגם ראשון אקסקלוסיבי לקופרה שלא יוצע בגרסאות רגילות תחת מותג סיאט כמו קופרה לאון וקופרה אטקה. לכבוד חגיגות שלוש שנים להפיכת קופרה לחטיבת ביצועים נפרדת היא מציגה את ה-VZ5, עם מנוע החמישה צילינדרים (2.5 ליטר) המוכר מאודי RS3 ו-RSQ3. למעשה זו פעם ראשונה שהמנוע המפורסם שפיתחה אודי-ספורט בתחילת העשור הקודם, כהומאז' לקוואטרו המיתולוגית משנות ה-80, מוצע בדגם שאינו נושא את סמל ארבעת הטבעות.
הכי חזק ומהיר של קופרה: 390 כ"ס מחוברים לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד והנעה כפולה-קבועה. הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש אורך 4.2 שניות, 0.7 שניות פחות מפורמנטור הרגיל עם מנוע 2.0 ליטר ו-310 כ"ס ואפילו 0.3 שניות פחות מרכב הפנאי של אודי. המהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית גם כאן ל-250 קמ"ש.
בהתאם לשיפור בביצועים, גם מערך המיתלים שונה. הם נוקשים יותר, מנמיכים את המרכב ב-1.5 ס"מ ונתמכים בולמי זעזועים אדפטיבייים עם אפשרות בחירה ב-15 מצבי קשיחות. גם מערכת הבלימה שופרה עם דיסקים גדולים יותר מלפנים וקאליפר בן שש בוכנות תוצרת Akebono (ארבע בוכנות בדגם הרגיל). יש גם חישוקי "20 ייחודיים ("19 בדגם הרגיל) עליהם מולבש גומי דביק של פירלי P-זירו.
מה עוד צריך לדעת עליו: מבחינה מראה יש הבדלים קלים בלבד. סבכה שונה בשחור ופגושים אגרסיביים יותר, עם פתחי אוורור גדולים מלפנים, מסיט אוויר גדול ועיצוב שונה לרביעיית המפלטים מאחור. עיצוב הפנים זהה וכולל גם כאן לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מגע גדול ("12) והגה שלוש צלעות עם מתג הנעה ומתג לבורר מצבי נהיגה. כאופציה יוצעו מושבי באקט מלפנים. גם מערכות הבטיחות זהות, לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת ופתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
מה אנחנו חושבים: ההפרדה של קופרה מסיאט הייתה לטעמנו אחד המהלכים היותר מוצלחים של מנכ"ל המותג הקודם, לוקה דה מאו. המגוון גדל כך והלקוחות נחשפים לגישה ייחודית. ובמקביל זה משפר משמעותית את מצבה הפיננסי של סיאט, שכן קופרה צפויה השנה להכפיל את המכירות ולהגיע לעשרה אחוזים מסך הייצור של המותג הספרדי.
ה-VZ5 הוא מהלך תדמיתי-שיווקי בעיקר, סוג של הצהרת כוונות למה קופרה מסוגלת, ובמקרה שלו זה הרבה מאוד. שכן לפחות מהנתונים שפרסמה קופרה הוא עולה בביצועים על אודי RSQ3 שתרם לו את יחידת ההנעה, ויש לו פוטנציאל לא רע לפחות להשתוות אליו מבחינה דינמית. ואם תצליח היבואנית לשים ידה על כמה יחידות בודדות מגרסת הקצה כאן בארץ, אין ספק שהיא תמצא להם בתים חמים בקלות.