חשבתם שמחיר הדלק שזינק בעשור האחרון בארה"ב ישכנע את החוואי בטקסס לוותר על הפיק-אפ המסורתי? הנחתם שהמודעות לבטיחות ומבחני ריסוק מחמירים בהם טנדרים לא משתתפים (והם יודעים מדוע) ישכנעו את השיפוצניק ממונטנה לוותר על הטנדר האהוב? טעיתם. אם ב-2010 תפסו טנדרים בגדלים שונים כ-13% מכלל שוק הרכב האמריקאי, הרי שהשנה מדובר כבר ב-17%, עם ממוצע רב שנתי של כ-14.6%, בזמן שבשאר העולם מחזיקים כלי הרכב הייעודיים האלה בכ-4% בלבד. כך עולה מנתונים שפרסם Jato, מגופי המחקר והמידע החשובים בתעשיית הרכב.
קטגוריה משמעותית אחת בלבד צמחה יותר מטנדרים במהלך השנים, וספק אם תתפלאו לשמוע שמדובר ב-SUV בגדלים שונים. בתחילת העשור הנוכחי תפסו דגמים שימושיים אלה כ-27% מכלל כלי הרכב הנמכרים, השנה יעמדו מכירות ה-SUV על 47%. בסך הכל, שש מכוניות מכל 10 חדשות שנמכרו השנה בארה"ב היו טנדר או SUV. לא מפתיע אם כך שפורד הצהירה כי היא עומדת להתמקד בשתי קטגוריות אלה בלבד.
מה קורה עם קטגוריות אחרות? לא הרבה, תרתי משמע. מכוניות האצ'בק שתפסו נתח שוק נאה של 7% מכלל כלי הרכב החדשים שנמכרו בארה"ב ב-2010, צללו לכ-5%. מכוניות סדאן משפחתיות בגדלים שונים, בעבר לב ליבה של תעשיית הרכב האמריקאית, צנחו מכ-39% משמעותים במיוחד, לכ-22% בלבד השנה - כמחצית.
נחזור לפיק-אפ המיתולוגי שעושה חייל ומוביל כתמיד את רשימת המכוניות הנמכרות בארה"ב. סדרה F של פורד הייתה גם ב-2018 (נתוני 2019 עדיין אינם מלאים) הנמכרת ביותר בארה"ב עם כ-909 אלף טנדרים חדשים בגרסאות שונות. גם במקום 2 (שברולט סילברדו) ו-3 (ראם) מוקמו טנדרים, עם כ-585 ו-537 אלף יחידות חדשות בשנה אחת. פורד F150, הנמכר ביותר כדגם בודד, מכר במהלך העשור האחרון בממוצע 520 אלף יחידות מדי שנה, נתון שיכול למצב אותו בטבלת המכירות הכלל עולמית לפי מותגים, במקום התשיעי בין קיה וסובארו. F150 בלבד, אם שכחתם.
מה יש ל-Jato עוד לספר על הטנדר? שרוכש הטנדר משקיע בממוצע 44 אלף דולרים בטנדר חדש, משמעותית יותר מב-2010. נפח המנוע הממוצע ירד, אך אין סיבה לעצור את הנשימה: מ-5.0 ליטר ל-4.9. עכשיו הוא בוודאי פחות מזהם.