• שבועיים בלבד חלפו בין חשיפת הכשל האפשרי במערכות ההתרעה ומשרד התחבורה פועל
  • הבעיה: החלפת השמשה הקדמית במכונית אינה מחייבת כיול קריטי של מערכת הבטיחות
  • על משרד האוצר מוטלת המשימה לעדכן פוליסות ביטוח כדי לסתום פרצות
משרד התחבורה מגיב לחשיפת ynet וידיעות אחרונות ומפרסם נהלים חדשים לטיפול במערכות ההתרעה ומניעת התנגשות, בעקבות חשיפת הכשל באחזקת המערכות החשובות. כפי שנחשף, אלפי מכוניות שבהן הוחלפו בשנים האחרונות שמשות קדמיות, נוסעות בכבישי ישראל עם מערכות התרעה ובלימה אוטונומית חשובות שלא עברו כיול מחודש, ולכן עלולות שלא לתפקד במקרה של סכנת תאונה, להחמיץ התרעות קריטיות או אף לספק התרעות שווא.
הסיבה לכך: אין חובה לבצע כיול שעלותו בין 250 ל-400 שקל, ורוב בעלי הרכב לא ערים כלל לחשיבותו. המערכות גם לא נבדקות במבחן הכשירות השנתי (טסט), ופוליסות תיקוני השמשה לא מכסות כיול למערכות.
במשרד התחבורה הבטיחו לאחר החשיפה לטפל בבעיה והשבוע החל המהלך. משה קירמאיר, מנהל אגף רישוי ופיקוח במשרד, הפיץ הוראות חדשות למפקחי משרד התחבורה ולגורמים בכירים בענף, בהם איגודי השמאים, המוסכים, יבואני הרכב, חברות הליסינג, קציני בטיחות, מכוני הרישוי ומוסכים לזגגות רכב.
במסמך, שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", מסביר קירמאיר: "בשנים האחרונות יותר ויותר כלי רכב נעים בכבישי הארץ עם מערכות בטיחות והתרעה מתקדמות מבוססות מצלמה, מפני התנגשות מלפנים וסטייה מהנתיב, הכוללת בלימת חירום. לעיתים נדרשת החלפת שמשה קדמית עקב תאונת דרכים, נזק, סדק או פגם. ייתכן שאם השמשה הקדמית תורכב מספר מעלות יותר או פחות מהמיקום המקורי, הדבר ישפיע על היכולת של המערכת למדוד ביעילות את המרחק בין הרכב לאחר".
לכן, מבהיר קירמאיר, "כל החלפת שמשת רכב קדמית ברכבים האלה מחייבת כיול לפי הוראות יצרן הרכב ו-או יצרן המערכת. זאת כדי להבטיח החזרת תפקוד המערכת למצבה המקורי. האחריות על תקינות הרכב מוטלת על בעליו, המחזיק והמשתמש בו ועל כל העוסקים במלאכה, כל אחד בתחום עיסוקו. על שמאי רכב מוטלת החובה לכלול את עלות הכיול של המערכת בדוח השמאות, ולכלול סעיף זה בחישוב הנזק הגולמי לרכב".
ומה אנחנו חושבים: חידוד הנהלים אכן חשוב אך הוא עדיין לא פותר מקרים שבהם אין מעורבות של שמאי, כמו בעת החלפת שמשה והפעלת ביטוח שמשות למימון התיקון. כאן נדרשת התערבות המפקח על הביטוח, שיחייב את חברות הביטוח לכלול את עלות הכיול מחדש בביטוח השמשות שמציעות חברות הביטוח. לגבי הנהלים החדשים, שם יידרש פיקוח הדוק כדי לוודא שהמוסכים, הזגגים ובעיקר השמאים, אכן ממלאים אחר ההוראות. ובנוסף, שחברות הביטוח לא מתחמקות מחובתן להחזיר את הרכב למצבו לפני התאונה או התקלה. מבטיחים להמשיך לעקוב.