בקצרה:
  • מרצדס מאייבך S קלאס היא התשובה הגרמנית לבנטלי ורולס רויס הבריטיות
  • תחשבו על מרצדס S קלאס ברמת הגימור הכי גבוהה, ואז תוסיפו
  • תגיע אלינו ביוני 2021, תעלה קצת פחות משני מיליון שקל
חטיבת האולטרה יוקרה: מאייבך הייתה בתחילת המאה הקודמת אחת מיצרניות היוקרה המוערכות בעולם, וחזרה לחיים בתחילת האלף כחטיבת אולטרה-יוקרה של מרצדס, סוג של תשובה לב.מ.וו שהעבירה באותה תקופה לידיה את רולס רויס. מאייבך שיווקה מכונית אחת בשתי גרסאות – 57 קצרה ו-62 מוארכת ולמרות שהיה בהן כל מה שצריך מבחינת איכות וטכנולוגיה כדי להתחרות ביריבה הבריטית-גרמנית, היא נכשלה מבחינה שיווקית בעיקר מכיוון שלא הצליחה להקרין את תדמית הפאר הקיצוני הנדרש ממכונית עם תג-מחיר מפלצתי.
קצת יותר מ-3,000 יחידות יוצרו במשך עשור - בהפסד אדיר על כל מכונית כפי שטענה היצרנית - עד שהוחלט להוריד את השאלטר ולחשב מסלול מחדש. החישוב הזה החזיר את מאייבך לחיים ב-2014, הפעם לא כדגם נפרד אלא כחטיבת יוקרה בתוך היצרנית, על בסיס דגמים קיימים שעוברים השבחה. אם AMG היא מכון הכושר שמוסיף כוח וביצועים לגרסאות רגילות והופך אותן לספורטיביות, מאייבך היא בוטיק-על של אבזור ברמת פאר קיצונית.
ראשונה הייתה ה-S600 מאייבך, גרסה מוארכת ומפוארת ל-S קלאס היוצאת, וההמשך היה מוצלח הרבה יותר מהסיבוב הקודם, עם 60 אלף יחידות שיוצרו עד כה להוכיח זאת. הסדנה הרחיבה את מנעד הדגמים גם ל-S קלאס קבריולה, G קלאס ו-GLS, כשבעתיד היא מבטיחה להציע גם גרסה ל-EQS החשמלית.
הנוסע מאחור: כדי לקבל מושג כללי על המכונית, חשבו על S קלאס לונג חדשה, אבל מוארכת עוד יותר (18+ ס"מ לבסיס הגלגלים) עם מרחב המחיה עצום לשני היושבים מאחור. כל רשימת האופציות שיש ב-S קלאס הרגילה (והיא אינסופית, האמינו לנו) כלולה כאן כציוד תקני, והרבה מעבר לכך. אחת התוספות היותר מרשימות היא דלתות אחוריות שנפתחות חשמלית באמצעות מתגים בעמדת הנהג או מהשלט (אם הנהג יוצא כדי לסייע ליושב מאחור), בעוד סגירתן מתבצעת (גם) בעזרת מחוות יד. אכן, רולס רויס גוסט כבר אינה היחידה בקטגוריה שמציעה אפשרות כזו.
נשאר עם היושבים מאחור, שכן הם כמובן החשובים כאן ובדרך כלל גם אלה שרכשו את הרכב (ומשלמים על העסקת נהג פרטי). לרשותם צמד כורסאות עם כיוון חשמלי לזווית המסעד עד למצב חצי-שכיבה, עם חגורות בטיחות שנעות לקראתם (בדומה למקובל במכוניות קופה), אינספור תכניות עיסוי חימום וקירור וכמובן, הארכת המושב והדום נשלף כדי להניח את הרגליים. הקונסולה שבין המושבים כוללת לא רק מקום לכוס משקה רגילה עם אפשרות חימום וקירור, אלא גם מחזיקי כוסות שמפניה ייעודיים. וכן, יש גם מקרר יינות קטן.
יש כמובן צמד מסכים גדולים בגב המושבים למערכת הבידור, ועוד אחד בקונסולה המרכזית שמאפשר שליטה במערכות שונות של הרכב - בין היתר שליטה על המושב הקדמי מימין לצורך קיפולו המלא. יש מערכת שמע איכותית הכוללת גם מנגנון ביטול כמעט מוחלט של רעשים על-ידי יצירת צליל-חוזר. לדברי מאייבך, זו המכונית השקטה בעולם בתוך תא הנוסעים. רוכשי המאייבך יוכלו לבחור גם כאן בצביעה ייחודית ושונה למרכב ולגג, המתבצעת לפי מרצדס באופן ידני בתהליך של כשבוע ימים.
מערכות הבטיחות דומות ל-S הרגילה לרבות אפשרות עתידית - לאחר שחרור מכבלי רגולציה - של נהיגה אוטונומית ברמה 3, וכריות אוויר ייעודיות ליושבים מאחור הן ציוד תקני. כמו במאייבך היוצאת, גם כאן מצוידות יחידות התאורה הקדמיות ב-1.3 מיליון יחידות מיקרו-מראה (כל אחת מהן) עם אלומת אור לגביה נטען כי היא מדויקת פי 100 מתאורת לד רגילה, וכתוספת מקרינה סימני אזהרה על הכביש במקרה של אספלט מושלג או קפוא, עבודות בהמשך הדרך, הולכי רגל או מכונית מלפנים, אזור מוגבל במהירות ועוד.
יש V12: היצע המנועים נותר דומה לדגם היוצא - V8 בנפח 4.0 ליטר ו-V12 בנפח 6.0 ליטר – שניהם עם מערכת היברידית קלה (48V) ותיבת תשעה הילוכים אוטומטית עם הנעה כפולה-קבועה. בנוסף תוצע גרסה היברידית-נטענת על בסיס מנוע שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר, וכ-100 ק"מ נקיים מזיהום.
כמו ב-S קלאס הרגילה יש גם כאן מערכת מיתלי אוויר מתקדמת (E-Active Body Control) המתחשבת בנתונים שמזינות מצלמות הסורקות את הדרך לפנים, מתאימה את פעולת המתלים לספיגת שיבושים, במקביל להטיית המרכב לתוך הפניה כדי להקטין את הכוחות הפועלים על הנוסעים. יש גם אפשרות להגבהה מהירה של המרכב ב-8 ס"מ כאשר יש חשש לתאונת צד, כדי לאפשר לקורת האורך הקשיחה לספוג את עוצמת המכה. היגוי אחורי אקטיבי מאפשר צמצום רדיוס סיבוב בשני מטר (11.4 מטר).
מה אנחנו חושבים: מרצדס S קלאס הקודמת הייתה לטעמנו המכונית הטובה בעולם, ולפחות על הנייר לא נראה שהדגם החדש נופל ממנה בדרך כלשהי. ההיפך הוא הנכון. כך שהבסיס למאייבך S קלאס בטח טוב מספיק. העניין הוא ש-S קלאס רגילה, בעיקר כשהיא סופר מאובזרת, עושה רושם כמספיקה לכל בן אנוש מבחינת אבזור-איכות-גימור-פאר-סטייל.
מצד שני, רוכשי מאייבך זו קבוצת עילית אחרת לגמרי, ומתעניינת לא פחות (אם לא יותר) במה יגידו בכניסה לקזינו במונקו, בדובאי או במקאו. בקיצור, אנחנו לא מכירים אותם, אבל שיהיה להם לבריאות. קשה להאמין שתהיה להם בעיה כלשהי עם מה שהמכונית הזו מסוגלת להציע.