הג'יפונים לא חסכוניים? חשבו מסלול מחדש. הפתעה בדירוג כלי הרכב הנמכרים ביותר ב-2019. במהפך של השבועות האחרונים עקף קיה נירו במסירות את קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון, ויסיים את השנה כרכב הפנאי הנמכר ביותר בישראל. כך עולה מנתונים ראשונים שיתפרסמו במוסף הרכב של "ידיעות אחרונות", שיחולק למנויים ביום חמישי הקרוב.
עד לשבוע שעבר נמסרו אצלנו מתחילת השנה 7,700 נירו, לעומת 7,550 ספורטאז', שהוביל את הקטגוריה מבחינת מכירות בארבע השנים האחרונות. יונדאי טוסון מסר השנה 7,200 יחידות. הרוב המוחלט של הנירו שנמסרו הם מהגרסה ההבירידית הרגילה, וכ-200 היו היברידיים-נטענים.
המסירות הנאות של הנירו השנה הן חלק מגידול כללי במסירת כלי רכב יברידיים, רגע לפני העלאת מס הקנייה עליהם בשבוע הבא. גם במקום הראשון בטבלת המכירות תעמוד מכונית היברידית, טויוטה קורולה החדשה שצפויה למכור כ-14,600 מכוניות חדשות, 90% מתוכן היברידיות והשאר מגרסת הבנזין. הקורולה עקפה את יונדאי איוניק ההיברידית - המכונית הנמכרת ביותר ב-2018 - שתסיים כנראה עם כ-11,100 מסירות. במקום שלישי ורביעי ממקומות צמד מכוניות המיני הקוריאניות, קיה פיקנטו (8,500) ויונדאי i10 (עם 8,300 מסירות). הנירו מסיים במקום החמישי.
נתח השוק של המכוניות ההיברידיות בארץ השנה עומד על כ-19%, נתון שגרם לרשות המסים להתחיל מ-2020 במהלך של הקטנת הטבות המס למכוניות חסכוניות וידידותיות לסביבה. למרות שב-2019 בלטה בכל העולם מחירה של ההתחממות הגלובלית, ולמרות ההצהרות הממשלתיות על מאבק להפחתת פליטת המזהמים בישראל, החליטה המדינה בפועל להעדיף לשמר את הכנסותיה הגבוהות ממסים, ולהתחיל בהקטנת הטבות המס לרכבים היברידיים, שעולות לקופת המדינה כ-800 מיליון שקל.
מ-1 בינואר יעלה מס הקנייה לרכבים היברידים רגילים מ-30 ל-45 אחוז, ולהיבירדיים-נטענים מ-20 ל-25 אחוז, תוך הגבלת ההטבה המירבית להנחה של 60 אלף שקל. יבואני הרכב שחררו החודש ממסים יותר מ-10,000 מכוניות היברידיות כדי לשלם עליהן את המיסוי הישן, ויעלו את מחירי המכוניות שיעלו לכביש בהמשך. למרות שהיבואנים והיצרנים צפויים לבלוע חלק מההתייקרות, קורולה ואיוניק היברידיות צפויות להתייקר לאזור ה-140 אלף שקל. נירו, כמו טויוטה C-HR ההיברידי, עשוי להתייקר לאיזור ה-150 אלף שקל.
למרות זאת, ההערכה היא כי יתרונן הגדול בצריכת הדלק, השווה לחסכון של אלפי שקלים בשנה, ישאיר בינתיים את ההיברידיות כמובקשות, גם אם מעט פחות מאשר ב-2019. אולם בינואר 2021 יועלה מס הקנייה עליהן עוד יותר, ל-50% לרגילות ו-30% לנטענות, מה שייקר עוד יותר את מחירן, יגדיל את ההפרש ביניהן לרגבי הבנזין והדיזל המזהמים יותר, וישלח את הישראלים לרכוש את המכוניות המזיקות יותר, למרות השפעותיהן הרעות על בריאות התושבים והסביבה.