מנהל הרכב הממשלתי ירכוש יותר מ-100 מכוניות חשמליות, בהזמנה הממשלתית הגדולה ביותר עד כה לרכבים נטולי פליטה מהאגזוז. בהזמנה 75 פיז'ו e208, כמו גם e2008 ו-MG ZS EV. זאת בנוסף לכמה עשרות קיה נירו EV חשמלי. בהזמנה היחידה שעשה בעבר לחשמליות, רכש מנהל הרכב ב-2018 שש מכוניות רנו זואי. אולם בעוד שהמדינה דואגת ובצדק לצמצם את זיהום האוויר המוטורי לו גורמים עובדיה, אזרחים מהשורה שקיוו לרכוש בשנה הבאה מכונית חשמלית, ורבים שכבר הזמינו אחת, יתקשו לעשות זאת.
בדיון שנערך היום (ג') בוועדת הכלכלה בנושא המעבר לרכב חשמלי, עלה כי לאוצר אין כל מחויבות להבטחה שנתנו אך לפי חצי שנה שרת התחבורה מרב מיכאלי, שרת האנרגיה קארין אלהרר והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, במסגרתה יקודם מהלך לפיו המדינה תקפיא את מס הקנייה על רכב חשמלי על שיעור של 10% בלבד עד 2025.
זאת במקום להכפילו כמתוכנן במקור ל-20% ב-1 בינואר 2023, מהלך שצפוי לייקר את מחירי החשמליות העממיות בכ-15-25 אלף שקל. חשמליות מעט יקרות יותר במחיר של כ-150-190 אלף שקלים, יתייקרו בשיעור גבוה אף יותר שכן בשנה הבאה ייקטן החלק שעליו נגבה שיעור המס המופחת מ-75 אלף השקלים הראשונים, ל-65 אלף שקלים בלבד.
רכז אנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר, עידו מור, התחמק מאמירה ברורה בנושא אבל אמר כי "בהכנסת הרכבים החשמליים לשימושים ממשלתיים יש הרבה אתגרים: אנחנו הופכים את הרכב הפרטי למשתלם יותר מאוטובוס. בנוסף, אם לא ניערך היטב לעלייה בשימוש ברכב חשמלי, ייווצר נטל על המשק ומצב של הקדמת השקעות".
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), הזכיר כי אלפי ישראלים שהזמינו השנה רכב חשמלי חדש, צפויים לקבל אותו רק בשנה הבאה ואז יחויבו במס המוגדל. "אני לא מבין מה קרה. המסר התהפך וכעת מחילים גזירה רטרואקטיבית על אלה שהזמינו רכב חשמלי השנה, ולא ידעו שבגלל העיכובים בשרשרת האספקה העולמית הוא יגיע אליהם רק ב-2023 כשהמס יוכפל".
ח"כ מוסי רז (מרצ) טען לעומתו, כי "זה לא נכון שהרכב החשמלי אינו מזהם. זה נכון שכך מעודדים את פקקי התנועה ואיתם אובדן שעות העבודה. צריך לעודד כמה שיותר תחבורה ציבורית, נסיעה באופניים והליכה ברגל. אני תומך במס הנסועה, כדי שאנשים ישקלו פעמיים אם להשתמש ברכב שלהם גם עבור נסיעות קצרות ולא חיוניות".
מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, איתן פרנס, אמר כי "מה שאמר נציג האוצר הוא הבל הבלים. לא יעלה על הדעת שנהיה המדינה היחידה מבין מדינות המערב שמתהפכת על הרכבים החשמליים".
יצוין כי גם סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, התחמק מלגבות את הבטחת השרות במכתב ששלח השבוע לפרנס. "משרד התחבורה תומך בהכנסת כלי רכב פרטיים המונעים בחשמל תוך בחינת האיזון בין השימוש בתח"צ לרכב הפרטי", כתב.
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), סיכם את הדיון ואמר כי "רכבים בכבישי ישראל היו ויהיו, ועלינו להעדיף את אלה החשמליים. אנחנו מבקשים משר האוצר להיכנס לעובי הקורה, ולמנוע את הפגיעה הצרכנית מאלה שהזמינו רכבים בשנת 2022 וצפויים לקבל אותם רק בשנת 2023, ולא ידעו שהטבת המס תשתנה לרעתם ".