בקצרה:
- הפנאי-קטן של לקסוס מבוסס על טויוטה יאריס קרוס
- בכל זאת היא שונה ממנה באופן ניכר
- תחילת ייצור באוקטובר, בישראל ב-2024
לקסוס הציגה LBX, דגם פנאי קטן ראשון ליצרנית שמציב את היצרנית היפנית בעמדה ייחודית בקטגוריית היוקרה. מבחינת היצרנית, הביקוש לדגם שכזה, כרכב ראשון או שני במשפחה צעירה, נוכח וראוי להתייחסות. עד כמה? בלקסוס אירופה צופים שמכירות הדגם החדש יגיעו בשנה הבאה באירופה ל-25 אלף יחידות. מספר יומרני בהתחשב בסך מכירות המותג באירופה ב-2022, שעמד על כ-47.5 אלף כלי רכב.
ומסיבה זו לקסוס מייחסת חשיבות יוצאת דופן לדגם החדש - עד כדי כך שנבחר עבורו שם בעל שלוש אותיות, במקום שתיים בכל לקסוס אחרת. היחידה שזכתה לכבוד הזה היא ה-LFA הסופר ספורטיבית. ראשי התיבות של LBX, אגב, הן Lexus Breakthrough Crossover, דגם פנאי פורץ-דרך. שיהיה.
ה-LBX נשען על פלטפורמת TNGA-B שמעניקה כמובן בסיס לטויוטה יאריס קרוס. אך יש שינויים, כמקובל כיום בפלטפורמות מודרניות. בסיס הגלגלים למשל גדול ב-2 ס"מ (258 ס"מ), לממד הרוחב נוספו 6 ס"מ (182.5 ס"מ). בלקסוס מבטיחים גם כי העמידות לפיתול (קשיחות) של המרכב גבוהה יותר, בעיקר באזור דלת תא המטען ובאזור קיר האש מלפנים. מבלי לציין באיזו מידה.
הוא יוצע עם הנעה היברידית בלבד, כאשר פתרון כל-חשמלי כלל לא נמצא בתכנון. מערכת ההנעה דומה, בבסיסה, לזו שבדגמי טויוטה קטנים אחרים: מנוע בנזין עם שלוש צילינדרים בנפח 1.5 ליטר עם צמד מנועים חשמליים, כמקובל. וגם כאן, בכל זאת יש שינויים - למנוע הבעירה הפנימית יש גל איזון בגל הארכובה (לא קיים ביאריס קרוס היברידי) ותיבת ההילוכים הרציפה מכוילת באופן שונה. בנוסף, בסוללה יש מבנה פנימי שונה לאלקטרודות (בי-פולאר) המאפשר קיבולת אנרגיה עדיפה. כמה עדיפה? גם כאן לא קיבלנו תשובה.
מערכת ההנעה מפיקה 136 כ"ס (20 כ"ס יותר מבטויוטה), וכמו אחיו גם הוא יוצע עם הנעה קדמית (ומתלה אחורי פשוט מסוג קורת מתח) או כפולה - עם מנוע חשמלי המחובר ישירות לגלגלים האחורים (ומתלה אחורי מסוג עצמות עצה כפולות). אבל למרות תוספת המנוע החשמלי, ההספק הכללי זהה. הביצועים - 9.2 שניות ל-100 קמ"ש. אגב, נפח תא המטען נפגע מהותית בגרסת ההנעה הכפולה: 240 ליטר לעומת 323 ליטר עם הנעה קדמית.
ומה עם יוקרה? בלקסוס מתמקדים באופן טבעי בסביבת הנהג, בחומרים וברמת העידון. כך שלא תופתעו לגלות כי היא שונה באופן דרמטי ביחס לזו המוכרת של יאריס קרוס. מהודרת, עם אפשרות בחירה מספר סוגי ריפוד דמוי-עור למושבים (או בד), סוגי תפירות (ובמספר גווני צבע) ואפילו בחירת צבע לחגורות הבטיחות.
יש לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) ומסך מגע במרכז ("9.8), ברזולוציה גבוהה יחסית. כמתבקש, חומרי הדיפון איכותיים ונעימים למגע, אם כי איכות ההרכבה לא הרשימה במיוחד במכוניות באירוע ההשקה, כולן מסדרת טרום ייצור (שייחל באוקטובר). אנחנו רוצים להאמין לכך, אבל זוכרים כי גם ביאריס קרוס נתקלנו בבעיות דומות. מה עוד? לקסוס מבטיחה תוספת משמעותית של חומרי בידוד - כולל באזור הכנפיים הקדמיות, מאחורי סיפון המחוונים.
מידות הרכב הקומפקטי מייצרות סביבה מוגבלת מאחור, וללא פתחי אוורור-מיזוג. ההסבר של לקסוס, המושב האחורי אינו העיקר ברכב ועל כן בחרו שלא לצייד אותו בפתחי אוורור שם. את הקיץ הישראלי הם כנראה לא מכירים טוב מספיק. נקודה נוספת ששווה ציון: במכוניות ההשקה לפחות לא היה מדף עילי-כיסוי לתא מטען. כך שלא ברור אם הוא יהיה קשיח או רך כמו ביאריס קרוס.
מה אנחנו חושבים: דגם פנאי שהוא גם קטן וגם היברידי עשוי לקסום לרבים, גם בעולמות היוקרה. הבעיה העיקרית של דגמים מסוג כזה היא ערך מוסף קטן מדי ביחס לדגמים 'עממיים' עליהם הם מבוססים, לצד פרמיית מחיר מעיקה. את הנוסחה הזאת לקסוס תנסה לפצח.
ההתרשמות הראשונית (והסטטית לחלוטין) מהדגם החדש הותירה תחושה של השקעה ביצירת בידול ראוי בין LBX מהודר ליאריס קרוס העממי, אבל הוא פחות מהפכני מכפי שציפינו. עד כמה הוא עשוי להצליח אצלנו? תלוי במחיר. יש להניח כי זה יעמוד על בין 180 ל-200 אלף שקלים, בהתחשב במחירו האירופי שנמוך בכ-15-20 אחוזים מה-UX המוכר. לא זול.
הכתב היה אורח חברת לקסוס