ועדת הכספים של הכנסת תתבקש לאשר מחר את הצו שעליו חתם לפני כשלושה חודשים שר האוצר, אביגדור ליברמן. צו המייקר דגמי קטנועים ואופנועים רבים, דווקא בתקופת המאבק ביוקר המחייה ולמרות הפקקים הבלתי אפשריים.
2 צפייה בגלריה
 ימאהה Tmax - צפוי להתייקר
 ימאהה Tmax - צפוי להתייקר
ימאהה Tmax - צפוי להתייקר
השינויים נובעים מהחלטתה של רשות המסים לשנות את שיטת חישוב המס על דגמי הרכב הדו-גלגלי, כך שתחושב לפי נפח המנוע, ולא לפי הספקו, כפי שנעשה בשש השנים האחרונות. שיטה זו גם יצרה חפיפה בין שיטת המס להגדרות רישיונות הרכיבה, המחושבים גם הם לפי הספקי הכלים, כנהוג באירופה. אף היא תתבטל כעת.
במקור הגישה רשות המסים לחתימת שר האוצר צו שאמור היה לגרום להתייקרות נרחבת יותר, בין 2,500 ל-5,000 שקל לכל כלי, והייתה חלה על כלים שתפסו השנה כ-40% משוק הדו-גלגליים. אולם בעקבות עבודה משותפת של יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר (ישראל ביתנו) ושר האוצר, צומצם היקף ההתייקרות ל-2,700 שקל בממוצע, ויקיף "רק" כ-9% מהשוק.
2 צפייה בגלריה
מירב מיכאלי במליאת הכנסת
מירב מיכאלי במליאת הכנסת
שרת התחבורה, מירב מיכאלי - מתעלמת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ההתייקרות המשמעותית ביותר היא בכלים בנפח 501 עד 800 סמ"ק, שחויבו עד כה בדרך כלל ב-50% מס ומחויבים כעת ב-60%. הקבוצה כוללת קטנועי על כמו ימאהה טי מקס, קימקו AK550 וסאן יאנג TL508. אלה קטנועים המשייטים בביטחה בכבישים בין-עירוניים, ונרכשים בידי מי שצריכים לחצות את אזור המרכז כדי להגיע למקום עבודתם, אך מנסים להימנע משעתיים-שלוש בפקקים בכל יום. בנוסף, רמת הבטיחות שלהם גבוהה מהמקובל, והם מצוידים בשלל מערכות בטיחות מתקדמות, לרבות בקרת אחיזה ו-ABS.
איזה כלים יהפכו לזולים יותר? אופנועי ספורט ואנדורו יהיו בין 15% מהכלים שהמס עליהם יפחת, לצד דגמי ה-125-500 סמ"ק החזקים יותר. לפי נתוני ועדת הכספים, יירד סכום המס הממוצע לרכב דו-גלגלי מ-8,788 שקל ל-8,278 שקל, אבל ההוזלה כאמור לא תורגש בכלים הזולים.
מי שנמנע מלהתערב במהלך היה משרד התחבורה, אף שאנשי המקצוע שלו מצדיקים שוב ושוב את התועלת של רכב דו-גלגלי בהפחתת עומסי התנועה. גם שרת התחבורה, מרב מיכאלי, סירבה להתערב ולנסות למנוע את ההתייקרות, למרות פניות שקיבלה.
דו"ח שהכין הטכניון עבור משרד התחבורה קבע כי עידוד מעבר נהגים באזור המרכז לרכב דו-גלגלי יקצר את זמני הנסיעה בעד 11%, ישפר את מהירות הנסיעה בעד 13%, ויפחית את גודש התנועה בכבישים. ההחמרה בעומסי התנועה השנה היתה אחת הסיבות לשיא שנרשם ב-2021 במכירת קטנועים ואופנועים, יותר מ-20 אלף כלים.