בקצרה:
  • אחרי שנים של המתנה: רנו מציגה קונספט ל-4 עתידית
  • עם עיצוב רטרו כצפוי והנעה חשמלית כמקובל כיום
  • אבל תוכלו לרכוש אותה רק ב-2025
מורשת והיסטוריה: שישה עשורים לאחר שהוצגה ה-4 המקורית, הנחשבת עד היום לאחד הדגמים המוצלחים, המפורסמים והאהובים ביותר של רנו, חושפת היצרנית הצרפתית בתערוכת פריז אב טיפוס מודרני וחשמלי המכונה 4EVER. "רנו 4 היא מיתוס, ומיתוסים לעולם לא מתים. זו מכונית שכולם יכולים לאהוב, והיום אנחנו מגלים אותה מחדש באמצעות פרשנות מודרנית וחשמלית".
כך אמר לוקה די מאו, מי שעומד כיום בראש היצרנית הצרפתית והאחראי על החייאת הדגמים האייקונים, לרבות ה-5 שהוצגה כקונספט לפני כמעט שנתיים וצפויה להגיע לאולמות התצוגה של רנו ב-2024, כשנה לפני ה-4 המוצגת כעת.
נזכיר כי ה-4 היא המכונית הראשונה של רנו עם הנעה קדמית ומתלה אחורי מתוחכם, שהעניק לא רק מרחב מחייה יוצא דופן לנוסעים ביחס לממדיה הצנועים אלא גם נוחות נסיעה יוצאת דופן. היא יוצרה במשך יותר משלושה עשורים וביותר משמונה מיליון יחידות בכל רחבי העולם. גם בישראל זכתה ה-4 להצלחה חסרת תקדים כשנחתה כאן בשנות ה-60, יותר מכל מכונית צרפתית לפניה או אחריה.
עתיד חשמלי: עיצוב אב הטיפוס שואב השראה מגרסת המקור, בעיקר בעיצוב יחידות התאורה בחזית (כעת מטריקס לד) ומאחור. אך רנו בחרה במראה קרבי יותר, אולי כהומאז גם ל-4 Sinpar כפולת הנעה, שהשתתפה בראלי פריז דקאר של 1980 עם צוות פרטי - שלא בחסות היצרן - של האחים ברנרד וקלוד מארו, וסיימה אותו במקום השלישי.
עם בתי גלגלים מודגשים, צמיגים דו-שימושיים (קונטיננטל קרוס קונטק), כונסי אוויר ואוזני עיגון על מכסה המנוע, גגון עם גלגל חלופי ומתקן לשפאלות חילוץ על דלת תא המטען. התוצאה מרשימה, אך לטעמנו מתאמצת מדי. זו גם חלק מהאסטרטגיה של רנו, למצב את ה-4 כגרסת פנאי ל-5, בדומה לקשר בין הקליאו לקפצ'ור.
4 צפייה בגלריה
רנו 4
רנו 4
רנו 4 - היו זמנים
כבסיס תשמש פלטפורמת CMF-BEV עם ממדים גדולים משמעותית מגרסת המקור. שכן היא ארוכה ב-50 ס"מ (416 ס"מ), רחבה ב-46.5 ס"מ (195 ס"מ), גבוהה ב-43 ס"מ (190 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-13 ס"מ (257 ס"מ). רנו נמנעת בנתיים מלפרסם נתונים אודות מערכת ההנעה, הביצועים וטווח הנסיעה, אבל ה-4 תצויד בשלב ראשון כנראה במנוע בודד שיחבור לגלגלים הקדמיים, ובעתיד אולי גם בגרסה כפולת הנעה עם מנוע נוסף מאחור.
מה אנחנו חושבים: רנו נחשבת באופן היסטורי ליצרנית מקורית ובעלת תעוזה, אך בשנים האחרונות עברה טלטלות קשות עם שערוריות ומשברים פנימיים, לצד ההתמודדות עם אתגרי הייצור שפוקדת את כלל תעשיית הרכב. ואלה לא עשו לה טוב. ולא במקרה היא נמצאת בשפל חסר תקדים במכירות בישראל, בה נמכרו מתחילת השנה כשליש מכמות המכירות שנרשמה אשתקד.
4 צפייה בגלריה
רנו 4
רנו 4
רנו 4 - המקורית
מצד שני, ללוקה די מאו העומד בראש יש רקורד הצלחות מרשים והוא אינו מהסס לבצע שינויים מרחיקי לכת ביצרנית, מודה באופן בוטה בבעיות עימן הוא מתמודד, מקצץ היכן שרק אפשר ובמקביל מנסה לחדש את ההיסטוריה המפוארת. בין היתר בעזרת חזרה למקורות האייקונים מבחינה עיצובית ורעיונית וכמובן שילוב הנעה חשמלית מודרנית. ובתקופה בה תעשיית הרכב מציגה בעיקר דגמים הדומים מאי פעם אחד לשני, חסרי ייחוד והשראה, לארסנל דגמים נחשקים, ייחודיים ונגישים יש פוטנציאל הצלחה.