שתי יצרניות היוקרה אודי ויגואר מצהירות על שינוי כיוון. המותג הגרמני הודיע כי לא יציג דגמים-ממשיכים ל-A1 וה-Q2 הקטנים בארסנל, ויתמקד בדגמים גדולים וריווחיים. הבריטי, כך גם נחשף בתקשורת הגרמנית, לא מעוניין יותר ברכבי פנאי, לפחות לא בפורמט הקיים. עד שנת 2025, המועד בו יעבור לייצור רכב חשמלי בלבד, צפוי להשאר מארסנל הדגמים הנוכחי רק ה-i-Pace. המשמעות היא כי שאר הדגמים, חמישה במספר, לא יזכו למחליפים.
4 צפייה בגלריה
אודי Q2 - בלי ממשיכה
אודי Q2 - בלי ממשיכה
אודי Q2 - בלי ממשיכה
(צילום: ניר בן זקן)
לדברי מרקוס דוסמן העומד בראש אודי, ההחלטה על הפסקת ייצור הדגמים הקטנים היא חלק מהגדרה עדכנית של המותגים השונים בקונצרן פולקסווגן. "נקטין את היצע הדגמים הקטנים ונרחיב את הגדולים, תוך העדפת קטגוריות חדשות", אמר להאנדלסבלאד הגרמני. ההחלטה צפויה לסיים מוקדם מאוד את חייו של ה-Q2, שהושק לראשונה ב-2016 ויירד בפעם האחרונה מפס הייצור עוד לפני שמלאו לו עשור.
4 צפייה בגלריה
אודי A1
אודי A1
אודי A1 - ללא מחליפה
(צילום: ניר בן זקן)
כהסבר נוסף להחלטה הזכיר דוסמן את אחד האירועים המכוננים של תעשיית הרכב בעשורים האחרונים. "עקב צוואר הבקבוק (בבניית כלי רכב) שיוצר משבר השבבים, קונצרן פולקסווגן - כמו יצרנים אחרים - מנצל את ההיצע שעומד לרשותו עבור דגמים רווחיים יותר. ומכיוון שאנחנו (באודי) מתאימים את עצמנו לטובת השגת יעדים כללית, גם אנחנו מתמקדים יותר בדגמים עם מקדם רווח גבוה יותר". עם זאת, הוא לא הרחיב מדוע לבטל לחלוטין את הדגמים הקטנים וה"פחות רווחיים"בזמן שמשבר השבבים עומד לפני סיומו.
4 צפייה בגלריה
יגואר I-פייס
יגואר I-פייס
יגואר I-פייס - היחידה שתשרוד את המהפיכה הבריטית
(צילום: ניר בן זקן)
המקרה של יגואר מורכב עוד יותר. טיירי באלור, מי שב-2020 לקח את מושכות קוןנצרן JLR (יגואר, לנד רובר) הבריטי השייך כיום לקונצרן טאטא ההודי, מתמודד עם תרבות ארגונית, היצע דגמים מיושנים ונתונים פיננסיים מורכבים הרבה יותר. עד כדי כך שעצם שרידותו של הקונצרן אינה מובטחת כלל ועיקר. ועל רקע זאת, נראה כי ההחלטה לעבור להנעה חשמלית בלבד כבר ב-2025 במקרה של יגואר, וחמש שנים לאחר מכן גם בלנד רובר, היא בבחינת להיות או לחדול.
4 צפייה בגלריה
יגואר XF
יגואר XF
יגואר XF - תיעלם מהמפה
ואם לחדול, הרי שבניגוד למותג השטח המיתולוגי, מותג מכוניות הנוסעים של הקונצרן יפסיק לייצר דגמים שאינם SUV בשנים הקרובות. במילים אחרות, לדגמי ה-Pace הקיימים - למעט החשמלי - לא יוצגו מחליפים, בזמן שהיצע מכוניות הסלון ייעלם אף הוא. יגואר כן מתכננת לעבוד בשנים הקרובות על דגמים חדשים לחלוטין שיחליפו את הקיימים באולם התצוגה, אך ורק עם הנעה חשמלית. ולכן יש להניח שלא נראה ממנה חדשות בתקופה הקרובה.